Seat Arona - zwinny crossover
Arona jest jednym z najlepiej sprzedawanych modeli hiszpańskiej marki
03.09.2022

Seat Arona - zwinny crossover

Seat Arona jest pierwszym crossoverem zbudowanym na nowatorskiej platformie MQB A0, która posiada znakomite właściwości jezdne – jednocześnie kierowcom Arony pomaga dynamiczna i wydajna gama silników. Ubiegłoroczny lifting umocnił pozycję rynkową hiszpańskiego crossovera, który jest jednym z najlepiej sprzedawanych modeli hiszpańskiej marki.


Seat Arona z ciekawym, stonowanym designem ma ugruntowaną pozycję na rynku miejskich crossoverów. Mimo popularności rynkowej i dobrych wyników sprzedaży producent zdecydował się w ubiegłym roku na lifting modelu. Arona zyskała bardziej atrakcyjny wygląd. W przednim zderzaku pojawiły się charakterystyczne, okrągłe światła przeciwmgielne. Dostępne są także nowe wzory felg, kolorystyka nadwozia (10 lakierów) i szereg praktycznych detali. Auto po liftingu mierzy 4154 mm długości, 1780 mm szerokości i 1537 mm wysokości. Zgrabna linia nadwozia i funkcjonalne wnętrze zachęcają do jazdy.

NowoczesnaFlota
Arona 1,5 TSI/ 150 KM w opcji wyposażenia FR


Wnętrze Arony jest przestronne i swobodnie mogą w nim podróżować również osoby wysokiego wzrostu. Poprawiła się też jakość wykończenia deski rozdzielczej, a jej wygląd ożywiają kolorowe wstawki oraz lakierowana listwa. Sadowiąc się za kierownicą mamy przed sobą nowy 9,2” ekran dotykowy systemu multimedialnego (obsługuje Android Auto oraz Apple CarPlay), który znajduje się na tym samym poziomie co zegary prędkościomierza.

NowoczesnaFlota
Arona 1,5 TSI/ 150 KM w opcji wyposażenia FR


Interesującym aspektem stylistycznym jest kolorystyczny podział samochodu na dwie części – górną i dolną. Pierwszą stanowi dach z przednimi słupkami i fragmentem tylnego, które mogą być pomalowane na szaro, czarno, pomarańczowo lub w tym samym odcieniu, co reszta auta. Kolejnym elementem charakterystycznym dla Arony jest litera X wygrawerowana na słupku za tylnymi drzwiami. Ozdobny element znajdziemy w wersjach Xperience oraz testowanej FR. Także napis "Arona" na tylnej klapie jest stylizowany na odręczne pismo. Pozornie niewielki, 400-litrowy bagażnik pozwala zapakować niezbędny bagaż zaś po złożeniu oparcia tylnej kanapy jego pojemność wzrasta do 1280 l.

NowoczesnaFlota
Arona 1,5 TSI/ 150 KM w opcji wyposażenia FR


W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory modelu FR ( najwyższy poziom wyposażenia) z silnikiem 1,5 TSI o mocy 150 KM i dwusprzęgłową skrzynią DSG. Benzynowa jednostka 1,5 TSI może pracować w trybie 2-cylindrowym. Przejście w ów tryb jest w zasadzie niewyczuwalne. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej, Arona zużywa poniżej 6 l/100 km. W trybie miejskim ok. 6,5 - 7,5 l 100/km zaś na autostradzie są to wielkości ok. 7 l/100 km.

NowoczesnaFlota
Arona 1,5 TSI/ 150 KM w opcji wyposażenia FR


Testowy egzemplarz w czarnym kolorze nadwozia Midnight Black prezentował się bardzo efektownie. Tylny dyfuzor z podwójnymi końcówkami wydechu (atrapy), przedni zderzak z charakterystycznymi światłami przeciwmgielnymi. Do tego czarne nakładki nadkoli i progów podkreślały offrodadowe aspiracje małego Seata. Całość uzupełniały chromowane relingi dachowe. Warto podkreślić, że najbogatsza wersja wyposażenia FR oferuje przednie światła w technologii Full LED. Podobnie tylne lampy są dostępne w ramach pakietu Full LED i są elementem standardowego wyposażenia wersji FR.

NowoczesnaFlota
Arona 1,5 TSI/ 150 KM w opcji wyposażenia FR


Crossover Arona oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia - Reference, Style, Xperience oraz FR. Ze względu na ponadstandardowe wyposażenie i sportowe aspiracje uwagę zwracają wersje FR, a także adaptacyjne zawieszenie z regulacją siły tłumienia. Wsparciem dla kierowcy są licznie zastosowane (w zależności od wersji wyposażenia) systemy bezpieczeństwa m.in. System ostrzegający przed ryzykiem kolizji, adaptacyjny tempomat z radarem, system wykrywający auta w martwym polu lusterek, ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy.

NowoczesnaFlota


Ceny kompaktowego crossovera Arona zaczynają się od 81 700 zł w wersji 1.0 TSI (95 KM). Testowany egzemplarz 1,5 TSI/ 150 KM w opcji wyposażenia FR, to wydatek rzędu 119 100 zł.