Renault Clio E-TECH hybrid: popularny i zelektryfikowany
Renault Clio to jeden z najpopularniejszych modeli aut segmentu B. Niewielki i zwinny znakomicie spisuje się w coraz bardziej zastawionych autami miast, wykorzystując nawet niewielkie przestrzenie parkingowe. Do tego niewielki apetyt na paliwo i ładny wygląd sprzyjał zakupom flotowym tego auta. Teraz doszedł jeszcze element poprawiający jego atrakcyjność – napęd hybrydowy.
Obok czterocylindrowego silnika o pojemności 1,6 l i mocy 91 KM samochód otrzymał dwie jednostki elektryczne. Główna, zintegrowana z przekładnią, daje 49 KM mocy. Do tego dochodzi 20 KM z zewnętrznego silnika elektrycznego, działającego jako rozrusznik-generator, pomagający jednostce spalinowej wejść na obroty potrzebne do płynnej zmiany przełożeń.
Moc hybrydy
Nie można mieć zastrzeżeń do zbudowanej na wzór silników Formuły 1 bezsprzęgłowej 15 stopniowej przekładni automatycznej. W zależności od programu jazdy system przełącza się pomiędzy trybami elektrycznym i hybrydowym. Tryb mieszany również działa szeregowo, tzn. podczas jazdy silnik spalinowy ładuje akumulator, natomiast jednostki elektryczne przejmują napędzanie auta. Alternatywnie silniki spalinowy i elektryczne mogą działać łącznie dla uzyskania maksymalnej mocy Hybrydowe Renault Clio emituje mniej CO2 i mniej zużywa paliwo. W testowanym egzemplarzu było to ok. 5 l/ 100 km, ale głównie w jeździe po mieście. Jak podaje producent w cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 4,3 l/100 km, a poziom emisji CO2 to 96 g/km. Zdaniem Renault w mieście w trybie w pełni elektrycznym Clio ma poruszać się do 80% czasu jazdy. Ustawiając dźwignię w położeniu „B” następuje rekuperacja czyli odzyskiwanie energii i w zasadzie pedał hamulca staje się niepotrzebny Po naładowaniu umieszczony z tyłu 1,2-kilowatogodzinnego akumulatora, Clio porusza się dzięki energii elektrycznej z prędkością do 75 km/h. Silnik benzynowy włącza się dopiero po czterech kilometrach, a średnie zużycie paliwa spada nawet do 4 l/100 km.
Przekładnia Multi-mode ma 14 kombinacji przełożeń, którymi zarządza elektronika, a jednostka elektryczna stara się jak najczęściej przejmować rolę napędu. Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego to 144 Nm wytwarzane przy 3200 obr./min., ale za sprawą jednostki elektrycznej, która wytwarza 205 Nm od razu przy starcie, w jeździe miejskiej nie trzeba sięgać po wysokie obroty.
Sprintem do setki
W związku z systemem hybrydowym, samochód uruchamia się i rusza z miejsca zawsze w 100-procentach w trybie elektrycznym i potrzebuje 9,9 sekundy na osiągnięcie „setki” i rozpędzi się maksymalnie do 180 km/h. Masa własna gotowego do jazdy auta wynosi 1238 kg.
Ze względu na baterię umieszczoną bezpośrednio pod kufrem bagażowym stał się on niezbyt pojemny - 299 l, o 100 l mniej niż poprzednia, nieelektryczna wersja, ale to w końcu miejskie auto. Również zbiornik paliwa zmniejszył się z 42 l do 39 l.
Wyglądem wersja z napędem E-TECH nie różni się od konwencjonalnego Clio Jeździ się nią również pewnie i wygodnie. Auto jest zwrotne, a systemy wsparcia kierowcy przyzwoite. Kabina nadal jest funkcjonalna i wygodna.
Specyfikacja
ZEN
- Światła Full LED
- Klimatyzacja manualna
- Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych
- System kontroli bezpiecznej odległości
- Funkcja rozpoznawania znaków drogowych
- System kontroli pasa ruchu
- System utrzymywania pasa ruchu
- Regulator-ogranicznik prędkości
- Przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne
- Czujnik zmierzchu
- Cyfrowy panel wskaźników i zegarów 7” z informacjami o zarządzaniu energią
- System EASY LINK 7”
- Szyby tylne z włącznikiem impulsowym
- Kierownica pokryta skórą ekologiczną
- Chromowane elementy grilla przedniego i drzwi
- Oznakowanie E-TECH na słupkach środkowych i z tyłu
- Szyby tylne z włącznikiem impulsowym
- Funkcja połączenia alarmowego eCall
- Obręcze kół 16” typu Flexwheel ZEN
INTENS (ZEN+)
- Klimatyzacja automatyczna
- System EASY LINK 7” z nawigacją
- Karta Renault Hands Free
- Czujnik deszczu
- System wspomagania parkowania tyłem
- Światła Full LED w kształcie litery C
- Funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania
- System ostrzegania przed nadmierną prędkością (OSP)
- Lusterka składane elektrycznie
- Tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16”, wzór Philia
R.S. LINE (INTENS+)
- Fotele sportowe
- Aluminiowe pedały
- Tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej R.S. Line
- Kierownica skórzana
- Czerwone elementy wnętrza wzdłuż wlotów powietrza i mieszka dźwigni zmiany biegów
- Przyciemniane szyby z tyłu
- Zewnętrze elementy stylistyczne R.S. Line
- Stylistyczne elementy wnętrza R.S. Line
- Badge R.S. Line
- Obręcze kół ze stopu metali lekkich 17”
Cena poszczególnych wersji odpowiednio 88 400 zł, 92 900 zł i 97 900 zł.