Renault Clio E-TECH hybrid: popularny i zelektryfikowany
Renault Clio V generacji jest nowe od tablicy rejestracyjnej po dach

Renault Clio E-TECH hybrid: popularny i zelektryfikowany

Renault Clio to jeden z najpopularniejszych modeli aut segmentu B. Niewielki i zwinny znakomicie spisuje się w coraz bardziej zastawionych autami miast, wykorzystując nawet niewielkie przestrzenie parkingowe. Do tego niewielki apetyt na paliwo i ładny wygląd sprzyjał zakupom flotowym tego auta. Teraz doszedł jeszcze element poprawiający jego atrakcyjność – napęd hybrydowy.


Obok czterocylindrowego silnika o pojemności 1,6 l i mocy 91 KM samochód otrzymał dwie jednostki elektryczne. Główna, zintegrowana z przekładnią, daje 49 KM mocy. Do tego dochodzi 20 KM z zewnętrznego silnika elektrycznego, działającego jako rozrusznik-generator, pomagający jednostce spalinowej wejść na obroty potrzebne do płynnej zmiany przełożeń.

Renault Clio
Clio piątej generacji dostępny jest w czterech wersjach Life, Zen, Intens oraz R.S. Line


Moc hybrydy

Nie można mieć zastrzeżeń do zbudowanej na wzór silników Formuły 1 bezsprzęgłowej 15 stopniowej przekładni automatycznej. W zależności od programu jazdy system przełącza się pomiędzy trybami elektrycznym i hybrydowym. Tryb mieszany również działa szeregowo, tzn. podczas jazdy silnik spalinowy ładuje akumulator, natomiast jednostki elektryczne przejmują napędzanie auta. Alternatywnie silniki spalinowy i elektryczne mogą działać łącznie dla uzyskania maksymalnej mocy Hybrydowe Renault Clio emituje mniej CO2 i mniej zużywa paliwo. W testowanym egzemplarzu było to ok. 5 l/ 100 km, ale głównie w jeździe po mieście. Jak podaje producent w cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 4,3 l/100 km, a poziom emisji CO2 to 96 g/km. Zdaniem Renault w mieście w trybie w pełni elektrycznym Clio ma poruszać się do 80% czasu jazdy. Ustawiając dźwignię w położeniu „B” następuje rekuperacja czyli odzyskiwanie energii i w zasadzie pedał hamulca staje się niepotrzebny Po naładowaniu umieszczony z tyłu 1,2-kilowatogodzinnego akumulatora, Clio porusza się dzięki energii elektrycznej z prędkością do 75 km/h. Silnik benzynowy włącza się dopiero po czterech kilometrach, a średnie zużycie paliwa spada nawet do 4 l/100 km.

Przekładnia Multi-mode ma 14 kombinacji przełożeń, którymi zarządza elektronika, a jednostka elektryczna stara się jak najczęściej przejmować rolę napędu. Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego to 144 Nm wytwarzane przy 3200 obr./min., ale za sprawą jednostki elektrycznej, która wytwarza 205 Nm od razu przy starcie, w jeździe miejskiej nie trzeba sięgać po wysokie obroty.

Renault Clio
Wnętrze nowego Clio jest w miarę przestronne jak na segment B. Materiały użyte do wykończenia przyjemne w dotyku, całość dobrze spasowana. Nikt nie może narzekać, że coś stuka bądź skrzypi


Sprintem do setki

W związku z systemem hybrydowym, samochód uruchamia się i rusza z miejsca zawsze w 100-procentach w trybie elektrycznym i potrzebuje 9,9 sekundy na osiągnięcie „setki” i rozpędzi się maksymalnie do 180 km/h. Masa własna gotowego do jazdy auta wynosi 1238 kg.
Ze względu na baterię umieszczoną bezpośrednio pod kufrem bagażowym stał się on niezbyt pojemny - 299 l, o 100 l mniej niż poprzednia, nieelektryczna wersja, ale to w końcu miejskie auto. Również zbiornik paliwa zmniejszył się z 42 l do 39 l.

Renault Clio
Tradycyjne zegary zostały zastąpiony przez wielofunkcyjny wyświetlacz


Wyglądem wersja z napędem E-TECH nie różni się od konwencjonalnego Clio Jeździ się nią również pewnie i wygodnie. Auto jest zwrotne, a systemy wsparcia kierowcy przyzwoite. Kabina nadal jest funkcjonalna i wygodna.

Specyfikacja


ZEN

  • Światła Full LED
  • Klimatyzacja manualna
  • Aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych
  • System kontroli bezpiecznej odległości
  • Funkcja rozpoznawania znaków drogowych
  • System kontroli pasa ruchu
  • System utrzymywania pasa ruchu
  • Regulator-ogranicznik prędkości
  • Przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne
  • Czujnik zmierzchu
  • Cyfrowy panel wskaźników i zegarów 7” z informacjami o zarządzaniu energią
  • System EASY LINK 7”
  • Szyby tylne z włącznikiem impulsowym
  • Kierownica pokryta skórą ekologiczną
  • Chromowane elementy grilla przedniego i drzwi
  • Oznakowanie E-TECH na słupkach środkowych i z tyłu
  • Szyby tylne z włącznikiem impulsowym
  • Funkcja połączenia alarmowego eCall
  • Obręcze kół 16” typu Flexwheel ZEN


INTENS (ZEN+)

  • Klimatyzacja automatyczna
  • System EASY LINK 7” z nawigacją
  • Karta Renault Hands Free
  • Czujnik deszczu
  • System wspomagania parkowania tyłem
  • Światła Full LED w kształcie litery C
  • Funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania
  • System ostrzegania przed nadmierną prędkością (OSP)
  • Lusterka składane elektrycznie
  • Tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej
  • Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16”, wzór Philia

R.S. LINE (INTENS+)

  • Fotele sportowe
  • Aluminiowe pedały
  • Tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej R.S. Line
  • Kierownica skórzana
  • Czerwone elementy wnętrza wzdłuż wlotów powietrza i mieszka dźwigni zmiany biegów
  • Przyciemniane szyby z tyłu
  • Zewnętrze elementy stylistyczne R.S. Line
  • Stylistyczne elementy wnętrza R.S. Line
  • Badge R.S. Line
  • Obręcze kół ze stopu metali lekkich 17”

Cena poszczególnych wersji odpowiednio 88 400 zł, 92 900 zł i 97 900 zł.