Renault Captur – bestseller z systemem plug- in
Renault Captur można ładować z gniazdka, albo poprzez złącze Typu 2
04.02.2021

Renault Captur – bestseller z systemem plug- in

Renault Captur jest hitem francuskiej marki. Jest sprzedawany na wszystkich kontynentach, a w europejskich krajach jest zawsze na szczycie rankingów sprzedaży. Rozpoznawalny, nowy Captur ma silny argument by utrzymać pozycję bestsellera dzięki agresywniej nowej stylistyce i najnowszym technologiom jak wprowadzana właśnie hybrydowa wersja E-TECH Plug-in in.


W terminologii Renault E-TECH Plug-in Hybrid to nic innego jak oznaczenie hybrydy ładowanej z gniazdka. Silnik ma moc 160 KM i akumulator o pojemności 9,8 kWh. Warto podkreślić to fakt, że akumulator stanowi dodatkowe obciążenie tylko o 105 kg. Producent twierdzi, że nowy Captur może przejechać w trybie 100% elektrycznym 50 km i wydaje się to wartością całkiem realną. Podczas mojego testu, przy w pełni naładowanym akumulatorze, licznik wskazywał zasięg 45 km, a działo się to w niesprzyjających warunkach zimowych.

Renault Captur Hybrid
W warunkach zimowych bezemisyjna jazda na dystansie 50 km jest jak najbardziej realna


Każda wersja Captur'a charakteryzowała się dużą wszechstronnością. Prezentowaną wersją można jeździć na codziennych trasach przez tydzień w trybie 100% elektrycznym bez korzystania z silnika spalinowego, a później wybrać się na weekend lub dłuższe wakacje, nie martwiąc się o poziom naładowania baterii. Po rozładowaniu akumulatora nowy Captur E-TECH Plug-in Hybrid działa podobnie jak standardowa hybryda E-TECH i zbliża się parametrami do hybrydowego Clio. Akumulator będzie doładowywany przy każdym hamowaniu, a zgromadzona energia wykorzystywana przy ruszaniu.


Podwyższona pozycja kierowcy odróżnia Captura od Clio


By wywołać w Capturze tryb zeroemisyjny trzeba wybrać opcję Pure w systemie MULTI-SENSE. W trybie Sport, jeśli akumulator jest wystarczająco naładowany, po maksymalnym wciśnięciu pedału gazu, samochód wykorzystuje całą dostępną moc obu zespołów napędowych, rozświetlając czerwone pole na tablicy wskaźników oznaczone jako Boost.

Renault Captur Hybrid
Boost (prawe, skrajne pole) rozświetla się, gdy wykorzystamy maksymalnie oba typy napędu

Ciekawa funkcja systemu MULTI-SENSE o nazwie „E-Save” zapewne utrzymanie poziomu naładowania akumulatora (min.40%) tak, by zachować rezerwę energii elektrycznej by kierowca mógł w każdej chwili przełączyć się na napęd elektryczny, np. po wjeździe do centrum miasta.
Kierowca jest dobrze informowany o parametrach jazdy dzięki animowanym diagramom wyświetlanym na cyfrowym zespole zegarów oraz ekranie multimedialnym Renault EASY LINK. Na tablicy rozdzielczej można wyświetlić zasięg w trybie elektrycznym, przepływy energii, poziom odzyskiwania energii, czas potrzebny na naładowanie oraz aktualny poziom naładowania akumulatora.

Mimo stosunkowo niewielkiego zwiększenia masy auta z powodu wagi akumulatorów zdecydowano się na zmianę sposobu resorowania tylnej osi - półsztywna oś została zastąpiona systemem wielowahaczowym, Captur Plug - in jest pojazdem uniwersalny i czuje się równie swobodnie w mieście, jak i na wszelkiego rodzaju trasach pozamiejskich. Cechuje się zwrotnością i niewielkimi przechyłami nadwozia nawet na krętych drogach. Wielu kierowców doceni podwyższoną pozycję za kierownicą oraz możliwość przesuwania tylnej kanapy w zakresie 16 cm. Niestety, w testowanym aucie dolna część bagażnika, która do tej pory była do dowolnego wykorzystania przez kierowcę jest przeznaczona na kable do lądowania oraz zestaw naprawczy koła zapasowego.

Renault Captur Hybrid
Dolna część bagażnika idealnie nadaje się do przewozu kabli ładowania, a tylną kanapę można przesunąć o 16 cm

Alternatywna koncepcja napędu nowego Renault wyróżnia się stylistyczne poprzez umieszczenie na klapie bagażnika i środkowych słupkach emblematów „E-TECH Plug-in Hybrid”. Samochód ma dwie klapki skrywające wlew paliwa i złącze ładowania: zbiornik paliwa jest po lewej stronie, a gniazdo ładowania po prawej. Elektryczny drążek zmiany biegów - także z emblematem "E-TECH" został wyposażony w funkcję „B-Mode”, aby zwiększyć odzyskiwanie energii podczas hamowania. Pod manetką sterującą skrzynią biegów wygospodarowano pokaźną półkę.

Trzy wprowadzone ostatnio modele Renault świadczą o ofensywie marki w segmencie aut z alternatywnymi napędami. Mégane, Clio czy opisywany tutaj Captur należą do rodziny "E-TECH" w jednym z dwóch wariantów E-TECH Hybrid w technologii pełnej hybrydy (HEV) i E-TECH Plug-in Hybrid (PHEV). Do 2022 roku marka chce dysponować gamą ośmiu w pełni elektrycznych oraz 12 zelektryfikowanych modeli.