Raptor F-150; najbardziej terenowy pikap Forda w historii
Nowy F-150 Raptor zadebiutuje w salonach Forda jeszcze latem tego roku
08.02.2021

Raptor F-150; najbardziej terenowy pikap Forda w historii

Ten inspirowany wyścigami pustynnymi model Forda F-150 Raptor powstał w 2009 i szybko stał się ikoną jazdy w terenie. Został on zaprojektowany nie tylko do szybkiej jazdy terenowej, ale także do skoków ponad muldami.

Teraz powstała kolejna wersja tego auta, trzeciej już generacji, którą wzbogacono m.in. o udoskonaloną technikę łączności.

Gwarancja wysokich osiągów

Terenowy pikap o wysokich osiągach jest definiowany przez swoje zawieszenie, a nowy F-150 Raptor debiutuje z całkowicie przeprojektowanym układem jezdnym. Znając dokonania Forda w tej dziedzinie, spodziewać się należy bardzo zaawansowanych technicznie rozwiązań. Przekonstruowany układ obejmuje kompletnie nowe, pięciowahaczowe tylne zawieszenie, opracowane specjalnie dla Raptora i zaprojektowane tak, aby zapewnić większą kontrolę i większą moc przenoszoną na podłoże oraz większe możliwości w trudnym terenie przy dużych prędkościach.

Pięciowahaczowe zawieszenie tylne wyposażono w bardzo długie wahacze wleczone, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie, zastosowano też drążek Panharda i 24-calowe sprężyny – najdłuższe w pojazdach tej klasy. Konstrukcja zawieszenia w połączeniu z bardziej wyrafinowanym oprogramowaniem zarządzającym pracą silnika oznacza, że samochód może przekazać większy moment obrotowy na tylne koła, aby szybciej ruszyć z miejsca, uzyskać lepsze przyspieszenie i precyzyjniejszą reakcję na zmiany położenia przepustnicy, jednocześnie zapewniając komfort, stabilność, dobre prowadzenie, kontrolę i przyczepność przy dużej prędkości.

Skuteczne pokonywanie zagłębień terenu i lądowanie po skokach umożliwiają amortyzatory nowej generacji FOX Live Valve z wewnętrznym skróconym obiegiem i z najnowocześniejszym sterowaniem elektronicznym, oferujące regulację tłumienia w zależności od pozycji tłoka w amortyzatorze. Największe amortyzatory, jakie kiedykolwiek zastosowano w Raptorze zostały zaprojektowane tak, aby były bardziej odporne na obciążenia termiczne i jeszcze szybciej reagowały na zmiany terenu, co daje większą pewność podczas dłuższej jazdy po pustyni. Większe korpusy amortyzatorów o średnicy 3,1 cala, wykonane z anodyzowanego aluminium, są wypełnione nowym płynem o niskich oporach tarcia, zaprojektowanym specjalnie w celu zmniejszenia strat wewnątrz amortyzatora. Służy to poprawie komfortu jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Nowe elektronicznie sterowane zawory główne amortyzatorów zostały sprawdzone w wyścigach, a ich unowocześniona konstrukcja umożliwia tłumienie sił przekraczających 4400 niutonów w każdym amortyzatorze przy prędkościach rozwijanych w warunkach pustynnych.

Ford Raptor
Nowy standardowy, konfigurowalny 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy, z grafiką i animacjami charakterystycznymi dla Raptora, danymi terenowymi i nawigacją prowadzącą od skrętu do skrętu


Odczyty z czujników położenia zawieszenia i innych czujników rozmieszczonych wokół samochodu wpływają na niezależną zmianę współczynnika tłumienia każdego z amortyzatorów. Dzieje się tak do 500 razy na sekundę, dzięki czemu amortyzatory reagują z taką samą prędkością, z jaką ludzki mózg przetwarza informacje wizualne. W rezultacie pojazd reaguje, zanim kierowca zdąży zarejestrować zmianę warunków terenowych.

Po raz pierwszy Raptor jest dostępny z 35- lub 37-calowymi oponami – największymi, jakie fabrycznie montuje się w segmencie lekkich, pełnowymiarowych pikapów. Są to specjalnie zaprojektowane opony BFGoodrich All-Terrain T/A KO2, zapewniające maksymalną trakcję i sterowność. Raptor na 35-calowych oponach pokonuje 30-centymetrowe przeszkody, z kątem natarcia 31 stopni, maksymalnym kątem zejścia 23,9 stopnia i z kątem rampowym 22,7 stopnia.
Raptor z 37-calowymi oponami dysponuje prześwitem 33 centymetry, kątem natarcia 33,1 stopnia, maksymalnym kątem zejścia 24,9 stopnia oraz kątem rampowym 24,4 stopnia.
Zarówno zwolennicy pustynnych rajdów, jak i amatorzy samochodowej wspinaczki skalnej docenią imponujący skok kół na 35-calowych oponach, wynoszący 356 mm z przodu i 381 mm z tyłu – o 25% więcej niż w Raptorze pierwszej generacji.

Raptor dostępny w konfiguracji z długą kabiną (SuperCrew) i z rozstawem osi 368 cm, ma pełną ramę z przekrojów zamkniętych wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz wysokowytrzymałe nadwozie ze stopu aluminium i kompozytów spełniające wojskowe standardy. Bardziej wytrzymałe zawieszenie, mocniejsze, wyżej położone mocowania amortyzatorów i punkty mocowania tylnych wahaczy mają za zadanie wytrzymać ostrą jazdę w terenie.
Nowy Raptor jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik EcoBoost twin-turbo trzeciej generacji o dużej mocy, który zapewnia solidną dawkę momentu obrotowego przy niskich obrotach, czyli dokładnie tam, gdzie jest to najistotniejsze w tego typu samochodzie. Silnik wspomagają najnowocześniejsze turbosprężarki, stopień sprężania wynosi 10,5:1, a nowe wentylatory o dużej mocy wbudowane w układ chłodzenia gwarantują, że intensywne sesje terenowej jazdy nigdy nie kończą się zbyt wcześnie.

Ford Raptor
Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, według szacunków EPA



Klienci docenią dodatkową użyteczność zapewnianą przez ekskluzywny w tej klasie system Pro Power Onboard, dający im możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń, zapewniając więcej energii elektrycznej, niż jakikolwiek inny lekki pełnowymiarowy pickup dostępny na rynku.

Nowy, trzycalowy układ wydechowy o kanałach równej długości posiada zgłoszoną do opatentowania wbudowaną tzw. rurę X, unikalną "pętlę puzonową" i pierwsze w Raptorach aktywne zawory w układzie wydechowym. System wykorzystuje przelotową konstrukcję tłumika, która poprawia jakość dźwięku. Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności - Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.

10-biegowa fordowska automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN® otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.

Technika do jazdy w terenie i po asfalcie

Nowy F-150 Raptor debiutuje z zaawansowanym technicznie kokpitem, zapewniającym komfort i interesującym stylistycznie. Nowy standardowy, konfigurowalny 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy, z grafiką i animacjami charakterystycznymi dla Raptora, danymi terenowymi i nawigacją prowadzącą od skrętu do skrętu.

Możliwe jest aktualizowanie map szlaków i systemu Trail Turn Assist, co może dodać jeszcze więcej zdolności pokonywania trudnego terenu. Kierowca może sterować swoim Raptorem za pomocą aplikacji mobilnej FordPass, która zdalnie zablokuje lub odblokuje zamki pojazdu, pomoże sprawdzić ciśnienie w oponach, poziom paliwa, a także umożliwi sterowanie nowymi funkcjami przeznaczonymi dla pickupów, jak oświetlenie strefowe, system ostrzegania o kradzieży przyczepy, system kontroli świateł przyczepy oraz opcjonalny generator Pro Power Onboard. Aktualizacje bezprzewodowe mogą rozbudować FordPass o unikalne funkcje, przydatne w czasie wycieczek w najbardziej niedostępne miejsca.

Siedem trybów jazdy systemu Terrain Management pozwala wybrać ustawienie najlepiej dopasowane do aktualnych warunków, w tym tryb Slippery (śliskie podłoże), Tow/Haul (holowanie), Sport, Normal, Off- Road, Baja i Rock Crawl (jazda po skałach). Tryby jazdy dostosowują wyczucie układu kierowniczego, zachowanie skrzyni biegów, kontrolę stabilności, dźwięk aktywnego układu wydechowego, aktywny system tłumienia, mapowanie przepustnicy i punkty zmiany biegów, a także wyświetlacz w cyfrowym zestawie wskaźników.
Opcjonalny zestaw kamer 360 stopni umożliwia obserwację przeszkód znajdujących się dookoła pojazdu, a widok z przodu umożliwia dynamiczne wyświetlanie w czasie rzeczywistym pokonywanego terenu, co pozwala ograniczyć konieczność zatrzymywania się w celu skorzystania z pomocy obserwatora. Wygodny przycisk na desce rozdzielczej aktywuje kamery 360 stopni i kamerę cofania.

Standardowy system, umożliwiający korzystanie tylko z jednego pedału Trail 1 Pedal Drive, ułatwia ekstremalną jazdę w terenie, na przykład w trasach przeprawowych po skałach. W trudnych warunkach na bezdrożach kierowca musi zazwyczaj używać obu pedałów, zmieniając jednocześnie położenie przepustnicy i hamulca, aby posuwać się po szlaku. System Trail 1 Pedal Drive upraszcza sprawę, łącząc te czynności z aktywacją tylko pedału przepustnicy – naciśnij, aby ruszyć do przodu, puść, aby zahamować. Samochód uruchamia hamulce z siłą proporcjonalną do zdejmowania nacisku z pedału przepustnicy.

F-150 Raptor jest również wyposażony w standardowy system Trail Control, który jest rodzajem terenowego tempomatu. Kierowca wybiera zadaną prędkość, a systemy elektroniczne zarządzają przepustnicą i hamulcami, pozwalając kierowcy skupić się na wyborze kierunku jazdy w szczególnie trudnych warunkach terenowych.

Standardowy system SYNC® 4 obejmuje bardziej naturalne sterowanie głosowe, a także mapowanie w czasie rzeczywistym i dostosowywanie zawartości informacji wyświetlanych na żądanie. Klienci mogą bezprzewodowo podłączać swoje smartfony bez korzystania z łącza USB, co zapewnia bezproblemową integrację z Apple CarPlay lub Android Auto, a także z aplikacjami SYNC AppLink™, takimi jak Ford+Alexa. O oprawę dźwiękową zadba opcjonalny 18-głośnikowy system dźwiękowy B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen.

Samochód będzie dostępny w salonach sprzedaży latem tego roku. Jak podaje producent, F-150 Raptor przyćmił wynikami sprzedaży sukcesy innych znanych ikon wysokich osiągów. W ciągu ostatnich czterech lat Raptor poprzedniej generacji przewyższył łączną sprzedaż całej gamy samochodów sportowych Porsche, a także wynik Chevroleta Corvette. (opr. ms)