Potężny Hyundai Santa Fe w hybrydowej wersji
Największym reprezentantem w gamie samochodów Hyundai’a jest model Santa Fe. Potężny SUV dostępny jest w wersji hybrydowej typu HEV i PHEV. Co ciekawe, z oferty zostały całkowicie wycofane silniki Diesla. Aktualnie na rynku oferowana jest już czwarta generacja modelu, także w wersji siedmioosobowej, która w 2020 roku została gruntownie odświeżona.
Santa Fe mierzący ponad 4,7 m długości oraz odpowiednio 1, 7 m wysokości i 1, 9 m szerokości to przestronny środek lokomocji. W najbogatszej wersji wyposażenia XL doskonale zdaje egzamin na długich i wyczerpujących trasach. Potężny SUV wykorzystuje nową platformę trzeciej generacji, która ostatecznie wpływa na poprawę wydajności, właściwości jezdnych i bezpieczeństwa. Oprócz dostępnych po raz pierwszy układów napędowych, hybrydowego i hybrydowego typu plug-in, Santa Fe wyróżnia odważny i charakterystyczny design, a także wiele nowych technologii i systemów bezpieczeństwa.
Ruszamy w drogę
W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory Santa Fe w najbogatszej specyfikacji 1.6 T-GDI 6AT 4WD 230 KM Platinium + Sunroof, którym może podróżować siedmiu pasażerów.
Hybrydowa wersja nowego SANTA FE została wyposażona w silnik Smartstream 1.6 T-GDi o mocy 180 KM i silnik elektryczny o mocy 44,2 kW. Układ hybrydowy ma łączną moc 230 KM i moment obrotowy wynoszący 350 Nm, który za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni automatycznej przekazywany wszystkie koła.
Wysoka kultura pracy, dynamika i umiarkowane zużycie paliwa na poziomie 8,1 l 100/km (trasa przy 130 km/godz), to jak na kolosa ważącego blisko 2 tony wcale niezły rezultat. Oczywiście, utrzymując jazdę w konwencji eco drivingu można spokojnie zejść do poziomu nawet 7,6 litra 100/km.
Warto też wspomnieć o dzielności Santa Fe w terenie. Wprawdzie auto nie ma rekordowego kąta natarcia, czy prześwitu, to jednak w grupie pojazdów tej klasy radzi sobie całkiem nieźle, zwłaszcza na szutrach i podjazdach.
Dużym wsparciem jest układ 4WD. Opierający się na technologii napędu na cztery koła HTRAC firmy Hyundai, nowy selektor trybu terenu zapewnia jeszcze bardziej komfortowe wrażenia z jazdy, nawet w trudnym terenie. HTRAC autonomicznie rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednie i tylne koła w zależności od wybranego trybu jazdy dostosowując się do panujących warunków drogowych. Do dyspozycji kierowcy jest kilka trybów jazdy: Comfort, Sport, Eco, Smart, Snow, Sand i Mud.
W trosce o bezpieczeństwo
Koreański SUV standardowo został wyposażony w dużą ilość najnowszych systemów wsparcia kierowcy, w tym inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go (SCC), asystent zapobiegania zderzeniu czołowemu z wykrywaniem pieszych i rowerzystów (FCA) z funkcją Junction Turning, asystenta utrzymywania pasa ruchu (LKA), system monitorowania poziomu uwagi kierowcy (DAW), informacje o odjechaniu poprzedającego pojazdu (LVDA), asystenta świateł drogowych (HBA), asystenta podążania na pasie ruchu (LFA) oraz system monitorowania tylnej kanapy (RSA).
Na pokładzie Santa Fe znajdują się również elementy wyposażenia jak: automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z funkcją odparowywania szyb, czujnik deszczu, kamera cofania, przednie i tylne czujniki parkowania, felgi aluminiowe, system dostępu bezkluczykowego, podgrzewana kierownica, podgrzewane fotele przednie, system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym, cyfrowym radiem DAB i łącznością Android Auto i Apple Car Play oraz łącznością Bluetooth a także reflektory LED.
Hyundai Santa Fe Hybrid objęty jest 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów zaś akumulator litowo-polimerowy gwarancją na 8 lat lub 160 000 km.