Nowe BMW iX3 – „elektryk” na długie trasy
Face lifting BMW iX3 wnosi świeży impuls do świata elektromobilności
11.08.2021

Nowe BMW iX3 – „elektryk” na długie trasy

BMW w ramach ofensywy „elektryfikacji” gamy modelowej odnowił model iX3. W pełni elektryczny SAV (Sports Activity Vehicle) o mocy 286 KM i 400 Nm jest teraz standardowo wyposażony w specjalnie opracowany do tego modelu pakiet M Sport. Pod względem osiągów elektryczny iX3 dorównuje silnikowi spalinowemu. Produkowany w Chinach iX3 trafi również na rynek europejski.


BMW iX3 był pierwszym modelem wyposażonym w technologię napędu BMW eDrive piątej generacji, która jest obecnie stosowana również w BMW iX oraz BMW i4. Wysoce zintegrowana jednostka napędowa, w której silnik elektryczny, elektronika mocy i przekładnia umieszczone są we wspólnej obudowie, generuje maksymalną moc 286 KM, która przekazywana jest na drogę klasycznie, za pośrednictwem tylnych kół.

 

BMW


Akumulator wysokonapięciowy w BMW iX3 również należy do technologii BMW eDrive piątej generacji. Pojemność energetyczna brutto wynosząca 80 kWh i bardzo wysoka sprawność silnika elektrycznego umożliwiają osiągnięcie zasięgu do 460 km wg WLTP. Zaawansowana technologia ładowania umożliwia na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym ładowanie z mocą do 150 kW. W ten sposób w ciągu 10 minut można doładować wystarczająco energii, aby zwiększyć zasięg o 100 km w cyklu testowym WLTP. Dzięki temu BMW iX3 doskonale radzi sobie na długich trasach.
Uniwersalna konstrukcja pojazdu, początek produkcji we wrześniu 2021 r.

 

BMW

Nowe BMW iX3 to pełnoprawny przedstawiciel rodziny Sports Activity Vehicle. Jego sportowe właściwości jezdne są wynikiem ogólnej koncepcji pojazdu. Oferuje solidną wszechstronność modeli BMW X3 z konwencjonalnym napędem, dużo miejsca dla pięciu pasażerów oraz bagażnik, który można powiększyć z 510 do 1560 l. Dzięki uniwersalnej konstrukcji BMW X3 jest pierwszym modelem marki oferowanym zarówno z wysokowydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, jak i z układem hybrydowym typu plug-in oraz z napędem całkowicie elektrycznym.

BMW


Nowe BMW iX3 będzie produkowane od września 2021 roku w chińskich zakładach produkcyjnych w Shenyang należących do spółki joint venture BMW Brilliance Automotive. W pełni elektryczny SAV będzie tam montowany zarówno na rynek lokalny, jak i na eksport również do Europy.

W kierunku elektromobilności

Szczegółowy face lifting BMW iX3 wnosi świeży impuls do świata elektromobilności. Oprócz pionierskiej roli, jaką odgrywa dla technologii BMW eDrive piątej generacji, ma również inne podobieństwa z modelami BMW iX oraz BMW i4. Szczególne znaczenie ma tu przede wszystkim kompleksowe podejście do zrównoważonego rozwoju, które jest silnie zakorzenione w charakterze marki BMW i. Związane z tym cele obejmują cały cykl życia pojazdu, począwszy od pozyskania surowców, poprzez łańcuch dostaw, fazę produkcji i użytkowania, aż po późniejszy recykling, i dotyczą nie tylko zrównoważonego rozwoju środowiskowego, ale także społecznego.

 

BMW


Udział kobaltu, surowca wykorzystywanego w produkcji akumulatora wysokonapięciowego BMW iX3, został zmniejszony do około jednej trzeciej w porównaniu z akumulatorami poprzedniej generacji (BMW i3 z rocznika modelowego 2019). BMW Group stworzyła własny proces zaopatrzenia w kobalt i lit i dostarcza je producentom ogniw akumulatorowych ze źródeł, które kontroluje pod względem zgodności z normami środowiskowymi i społecznymi. W produkcji ogniw, jak również w produkcji całego pojazdu, wykorzystywana jest wyłącznie energia elektryczna pochodząca ze źródeł odnawialnych. Specyficzna dla BMW zasada konstrukcyjna silnika umożliwiła rezygnację z metali ziem rzadkich w wirniku. Do realizacji celów zdefiniowanych przez BMW Group w zakresie redukcji emisji CO2 i gospodarka o obiegu zamkniętym przyczynia się również szerokie zastosowanie surowców wtórnych w produkcji odlewanych elementów aluminiowych i tworzyw termoplastycznych.

 

BMW


Już w fazie projektowania BMW iX3 ustalono, że ten w pełni elektryczny SAV musi znacząco przewyższać konwencjonalny pojazd porównawczy pod względem bilansu CO2 w całym cyklu życia. Certyfikowana przez niezależne instytucje badawcze przewaga nad BMW X3 xDrive 20d z silnikiem wysokoprężnym wynosi ponad 30 procent przy korzystaniu ze średniej europejskiej energii elektrycznej, oraz około 60 procent przy korzystaniu wyłącznie z ekologicznej energii elektrycznej.