Nowa Toyota Prius: tylko 6,7 s do setki
Prius piątej generacji to samochód, który na co dzień może służyć jako bezemisyjne auto elektryczne, zaś w czasie dłuższego wyjazdu daje komfort auta spalinowego
15.05.2023

Nowa Toyota Prius: tylko 6,7 s do setki

Toyota Prius piątej generacji nie tylko wpisuje się w tradycję auta ekologicznego z wydajnym napędem hybrydowym, ale również oferuje dynamikę auta sportowego - rozpędza się do 100 km/h w zaledwie 6,7 s. Liftback z 223-konnym napędem hybrydowym plug-in to jeden z najbardziej dynamicznych samochodów w gamie Toyoty.

 


Nowy model Priusa, który debiutuje w tym roku w Europie, otrzymał zupełnie nowy układ hybrydowy piątej generacji z funkcją ładowania z gniazdka, oparty na 2,0-litrowym silniku benzynowym o mocy 152 KM oraz 163-konnym silniku elektrycznym. Napęd o łącznej mocy 223 KM pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,7 s, co sytuuje pod tym względem nowego Priusa w jednym rzędzie ze sportową Toyotą GR86. Dla porównania, coupe GR86 z 234-konnym silnikiem 2.4 Boxer i manualną skrzynią biegów potrzebuje 6,3 s, by rozwinąć prędkość 100 km/h, a ten sam model ze skrzynią automatyczną – 6,9 s.

Toyota
Toyota Prius piątej generacji (Foto: Toyota/ mat. prasowe)


Osiągi Priusa to efekt połączenia mocnego silnika benzynowego z jeszcze mocniejszym motorem elektrycznym oraz dużą baterią o pojemności 13,6 kWh.

Do uzyskania bardzo dobrych właściwości jezdnych przyczyniła się w równym stopniu lekka, sztywna konstrukcja oparta na drugiej generacji platformy TNGA oraz opływowa sylwetka inspirowana stylistyką coupe. Nadwozie liftback w kształcie klina, z którego Prius jest znany, ma teraz bardziej dynamiczny, nowoczesny styl i sportowe proporcje, podkreślone przez 19-calowe koła, tylny pas świetlny i odważny projekt przednich świateł. Samochód jest o 50 mm niższy, o 22 mm szerszy i o 46 mm krótszy od poprzednika. Jednocześnie rozstaw osi wzrósł o 50 mm, a punkt szczytowy dachu został przesunięty w kierunku tylnej części pojazdu.

Toyota
Toyota Prius piątej generacji (Foto: Toyota/ mat. prasowe)

Elektryczna jazda bez obawy o zasięg

Prius piątej generacji został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o jeździe w bezemisyjnym trybie elektrycznym. Producent podaje, że wystarczą 4 godziny, by naładować jego baterie do pełna przy użyciu ładowarki 3,5 kW. Średni zasięg w trybie EV na jednym ładowaniu sięga maksymalnie 72-86 km wg WLTP, w zależności od wersji wyposażenia. W warunkach miejskich można uzyskać jeszcze lepsze wyniki, nawet powyżej 100 km.

Toyota
Toyota Prius piątej generacji (Foto: Toyota/ mat. prasowe)


Auto potrzebuje średnio od 0,5 l/100 km paliwa i emituje od 11 g/km CO2, a zużycie energii podczas jazdy w trybie EV wynosi średnio od 11,4 kWh na 100 km.

Zasięg Priusa można dodatkowo zwiększyć, wybierając wersję wyposażenia Executive z panelami fotowoltaicznymi na dachu auta. Generowana przez nie odnawialna energia ze słońca pozwoli wydłużyć jazdę w trybie EV nawet o 8 km dziennie, a w czasie wielodniowego postoju naładować baterię do pełna.

Toyota
Toyota Prius piątej generacji (Foto: Toyota/ mat. prasowe)


Prius piątej generacji to samochód, który na co dzień może służyć jako bezemisyjne auto elektryczne, zaś w czasie dłuższego wyjazdu daje komfort auta spalinowego, które można zatankować na dowolnej stacji paliw. Jazda w trybie hybrydowym jest tak samo oszczędna jak w przypadku każdej innej hybrydy Toyoty.

Toyota
Toyota Prius piątej generacji (Foto: Toyota/ mat. prasowe)


Cena Toyoty Prius V jest różna w zależności od wersji wyposażenia: Comfort – 199 900 zł, Prestige – 211 900 zł, Executive – 239 900 zł. Zamówienia online na Priusa V można składać od 27 marca 2023 roku. (ww)