Nowa Skoda Superb – z aspiracjami do segmentu premium
31.05.2024 Luba Kurek

Nowa Skoda Superb – z aspiracjami do segmentu premium

Superb to flagowy model Skody produkowany współcześnie od 2001 roku, a mający korzenie swojej nazwy sięgające 1934 roku. Obecnie to już czwarta generacja współczesnego modelu. Najnowszy model niesie ze sobą szereg innowacji i rozwiązań Simply Clever a pod maską po raz pierwszy pojawił się silnik typu „mild hybrid” oraz hybryda typu plug-in drugiej generacji o zasięgu ponad 100 km na napędzie elektrycznym.

 


To niemiecka technologia w czeskim wydaniu, jednak z coraz większymi aspiracjami do segmentu premium, co wyraźnie widać po najnowszej generacji w topowej wersji wyposażenia L&K (Laurin & Klement).

Skoda Superb czwartej generacji


Decydując się na nową Skodę Superb mamy szeroki wybór wersji nadwozia i jednostek napędowych, natomiast niezależnie od wersji i silnika, skrzynia biegów może być tylko jedna – DSG. Co zrobiono lepiej, niż w poprzednim modelu?

Klasyczna elegancja w nowoczesnej interpretacji

Skoda Superb czwartej generacji jest nieznacznie dłuższa od swojego poprzednika, natomiast rozstaw osi pozostał niezmieniony. Sylwetka samochodu wygląda proporcjonalnie, jest elegancka i ponadczasowa. Różnice zewnętrzne w stosunku do poprzedniego modelu są subtelne i nie rzucające się w oczy. Funkcjonalność została postawiona ponad wyglądem zewnętrznym i słusznie – szczególnie w przypadku obręczy kół, które mają rozsądny rozmiar od 16 do 18 cali, co przekłada się między innymi na umiarkowane ceny opon i dobre tłumienie nierówności.

Skoda Superb czwartej generacji

Wnętrze w praktycznym wydaniu

Wewnątrz zastosowano wysokiej jakości materiały, duży ekran centralny, jednak to wszystko z rozsądkiem i umiarem, bez zbędnego przepychu. Przednie fotele posiadają pełną regulację elektryczną z pamięcią ustawień zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Wnętrze nie straciło na przestronności w stosunku do poprzedniego modelu. Zarówno z przodu jak i z tyłu nawet wysocy pasażerowie nie będą narzekać na brak miejsca. Ergonomia obsługi jest na wysokim poziomie, chociaż kilka elementów wymaga przyzwyczajenia. Sterowanie skrzynią biegów manetką przy kierownicy – podobnie jak w modelach elektrycznych - nie jest intuicyjne ani funkcjonalne.

Skoda Superb czwartej generacji

Często zdarzało mi się, że przy szybkiej zmianie kierunku jazdy przód – tył manetka nie reagowała prawidłowo. Niestety, większość funkcji jest sterowana wyłącznie dotykowo – brak przycisków. Brak także przycisku do wyłączenia funkcji start-stop. Dobrze, że pozostawiono pokrętła do regulacji temperatury. Wielkość nadwozia przekłada się również na przestronność bagażnika. Mamy do dyspozycji niemal 700 litrów w postaci foremnego prostokąta, z solidnymi zaczepami, haczykami i solidną płytą podłogi.

Skoda Superb czwartej generacji

Sercem silniki wysokoprężne

W Superbie producent trzyma się dobrych, sprawdzonych rozwiązań i chwała mu za to! Obecnie dostępne są dobrze znane i sprawdzone silniki wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 150 i 193 KM, które są najrozsądniejszym wyborem do samochodu, który ma „połykać” codziennie setki kilometrów. Mamy także do wyboru silniki benzynowe 1.5 i 2.0 TSI. W ofercie pojawią się również wersje z miękką hybrydą oraz plug-in drugiej generacji. Napęd na 4 koła jest dostępny w standardzie z najmocniejszymi silnikami.

Skoda Superb czwartej generacji

Doskonałość w prowadzeniu

W porównaniu do poprzednich generacji, znacznie poprawiono zawieszenie i układ kierowniczy. Już w standardowej wersji nowy Superb prowadzi się lepiej i jest bardziej komfortowy, a do wyboru mamy jeszcze zawieszenie adaptacyjne DCC Pro, w którym zastosowano elektronicznie sterowane amortyzatory dwukierunkowe z podwójnymi zaworami, automatycznie dostosowujące swoją pracę do stylu jazdy i rodzaju nawierzchni, co zapewnia jeszcze większy komfort i pewność prowadzenia. Układ kierowniczy pracuje progresywnie, raczej dość sztywno i bezpośrednio. Daje to dobre wyczucie samochodu.

Skoda Superb czwartej generacji (Foto: Marcin Nowak)

Nowoczesne Innowacje

Nowy Superb to bardzo udana kontynuacja najlepszych rozwiązań grupy VW, wzbogacona o kilka praktycznych i funkcjonalnych nowości. Na podkreślenie zasługuje pozostawienie w ofercie wysokoprężnych jednostek napędowych. Nowy Superb będzie konkurował o palmę pierwszeństwa jako idealny samochód flotowy segmentu D z nowym Passatem – muszę przyznać, że są to samochody bardzo dopracowane i zbliżone konstrukcyjnie. Z flotowego punktu widzenia wybór między tymi dwoma modelami będzie bardzo trudny.



Dziękuję za użyczenie Artur Panek Porsche Inter Auto Polska

 

Luba Kurek
Luba Kurek

Od wielu lat związana z motoryzacją, motorsportem i zarządzaniem flotami samochodowymi.

Kierownik Administracji, Fleet Manager w PHZ Baltona S.A. Długoletni Członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.

Autorka wielu artykułów w pismach branżowych oraz uważny obserwator i komentator otaczającej nas rzeczywistości motoryzacyjnej