Nowa Dacia Duster ładniejsza i z oszczędną hybrydą
08.06.2024

Nowa Dacia Duster ładniejsza i z oszczędną hybrydą

Dacia Duster trzeciej generacji kontynuuje tradycję swojego kultowego bestsellera. Najchętniej wybierany przez klientów indywidualnych SUV dzięki platformie CMF-B i efektownym designem jest jeszcze bardziej wyrazisty. Teraz w nowej gamie napędów dostępne są hybrydy oraz sprawdzony, dwupaliwowy silnik oznaczony jako ECO-G 100 z fabryczną instalacją LPG.

 

 

Rumuński producent ma wiele powodów do zadowolenia, bowiem Duster to prawdziwa historia sukcesu samochodu, który w swojej 13-letniej karierze zdobył ponad 40 nagród i został wyprodukowany w liczbie ponad 2,4 miliona sztuk. Dzięki stale rosnącej sprzedaży Duster stał się w 2022 roku najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie na rynku samochodów osobowych we wszystkich segmentach łącznie.

Tak zmieniała się Dacia Duster


Z linii produkcyjnych zakładu Dacii w Pitesti w Rumunii zjeżdża codziennie niemal 1000 Dusterów, czyli mniej więcej jeden egzemplarz na minutę.

Efektowny designe

Duster trzeciej generacji prezentuje całkowicie odnowiony design. Zachowano w nim wszystkie walory stylistyczne, które zapewniły sukces jego poprzednim generacjom, w szczególności wygląd masywnego, wytrzymałego SUV-a, dający poczucie solidności i bardziej wyrazisty, zgodny z nową identyfikacją wizualną Dacii.

Dacia Duster trzeciej generacji


Nowy Duster został zbudowany na platformie CMF-B, stanowiącej kluczowy element strategii produkcyjnej Dacii. Ta uniwersalna platforma została wprowadzona po raz pierwszy w najnowszych modelach Sandero i Logan, a następnie zaadaptowana do potrzeb Joggera.

Podobnie jak w przypadku designu nadwozia, również w projektowaniu wnętrza szczególną uwagę poświęcono ergonomii, którą zapewnia centralny ekran o przekątnej 10,1 cala, umieszczony w polu widzenia kierowcy i odchylony w jego stronę pod kątem 10°. Bardzo ergonomiczna jest również nowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów dostępnej w wersji HYBRID 140.

Dacia Duster trzeciej generacji


Spłaszczona w górnej i dolnej części kierownica, obszyta przyjemnym w dotyku materiałem, jest bardzo wygodna w użyciu, a jednocześnie ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Kierowca i pasażerowie mogą usadowić się w wygodnych fotelach a wysoka pozycja za kierownicą zapewnia dobrą widoczność. W zagłówkach przednich foteli znajdziemy bardzo praktyczny gadżet, opcjonalnie montowany uchwyt na tablet lub telefon. Wybierając się w dłuższą trasę docenimy też ustawny bagażnik o pojemności 517 l. Odnośnie komfortu jazdy, to niestety przy prędkościach autostradowych dochodzi głośny, uciążliwy szum z okolic bocznych lusterek i przedniej szyby.

Dacia Duster trzeciej generacji (wersje z automatyczną i manualną skrzynią biegów)

Nowe hybrydowe zespoły napędowe

Nowa Dacia Duster wykorzystuje całkowicie nowy sinik benzynowy TCe 130 z pierwszym poziomem elektryfikacji typu „Mild Hybrid” 48 V i mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów. Ten 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra oferowany z systemem miękkiej hybrydy pozwala obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 średnio o około 10%.
Jest on dostępny w wersji z napędem 4x2 i 4x4.

Ponadto, pod maskę Dustera trafił zespół napędowy HYBRID 140. Jest on oparty na technologiach Grupy Renault i składa się z 4-cylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,6 l i mocy 94 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 49 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator) oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona 4 przełożenia obsługujące silnik spalinowy i 2 przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Taka łączona technologia jest możliwa dzięki brakowi sprzęgła.

Dacia Duster trzeciej generacji

Dacia pozostaje jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna/LPG), dostępne pod nazwą ECO-G we wszystkich modelach marki z silnikami spalinowymi. Nowy Duster z gazem ECO-G 100 oferuje zasięg sięgający 1400 kilometrów dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności niemal 100 litrów: zbiornikowi benzyny o pojemności 50 litrów i troidalnemu zbiornikowi LPG o pojemności 50 litrów (zamontowanemu pod podłogą, dzięki czemu cała przestrzeń ładunkowa zostaje zachowana). Przełączanie z jednego paliwa na drugie odbywa się szybko w sposób niewyczuwalny dzięki przełącznikowi zamontowanemu fabrycznie na desce rozdzielczej.

Dacia Duster trzeciej generacji


Gama nowego Dustera została skonstruowana wokół trzech poziomów wyposażenia: Essential, Expression oraz Duster Extreme, która przeznaczona jest dla entuzjastów aktywności outdoorowej oraz Duster Journey dla tych, którzy preferują elegancję, komfort i nowe technologie.

Ważne RV i TCO

Dacia Duster ma najwyższe wartości rezydualne (ponad 60%) w porównaniu z innymi modelami konkurencyjnymi. Biorąc pod uwagę użytkowanie auta przez 36 miesięcy, przy założeniu przebiegu 45 tys. km wartość rezydualna Dacii Duster 1.0 TCe Expression LPG oraz Duster 1.0 TCe Expression wynosi średnio 6 pp. wyżej, a Dacii Duster 1.3 TCe 7 pp. wyżej od modeli konkurencyjnych. Dacia Duster w tych wersjach silnikowych charakteryzuje się również najniższymi kosztami TCO w porównaniu z konkurencją, jest to średnio 15 tys. zł mniej, a w przypadku Dustera 1.3 TCe Expression mniej o 11 tys. zł.

Dacia Duster trzeciej generacji (Foto: Władysław Wilkiel)

Na przykład, przy założeniu 36 miesięcy użytkowania pojazdu i 90 tys. km przebiegu będą to najniższe koszty TCO, mniej o 25 tys. zł od modeli konkurencyjnych oraz w przypadku Dustera 1.3 TCe Expression o 13 tys. zł mniej.


Przedłużona ochrona gwarancyjna

Dacia wprowadza nową gwarancję Dacia ZEN dla swoich klientów, którzy po zakończeniu gwarancji fabrycznej chcieliby przedłużyć ochronę gwarancyjną na nowych warunkach. Gwarancja Dacia ZEN jest aktywowana na 12-miesięcy lub 30 000 kilometrów (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze) Podlega corocznemu odnowieniu po przeprowadzeniu przeglądu w autoryzowanym serwisie zgodnie z zaleceniami producenta aż do osiągnięcia przez pojazd 7 lat lub 150 000 km przebiegu w zależności od tego, co nastąpi pierwsze.