Nissany z napędem e-4ORCE
„4ORCE" symbolizuje moc i energię, a cyfra „4" informuje, że układ steruje napędem na cztery koła
25.02.2023

Nissany z napędem e-4ORCE

Nissan zaprezentował ostatnio e-4ORCE - napęd na cztery koła z dwoma silnikami. Został on specjalnie stworzony, by współpracować z elektrycznymi i zelektryfikowanymi modelami Nissana i zapewniać ich niezawodność bez względu na warunki i porę roku.


Litera „e” w nazwie technologii e-4ORCE oznacza, że jest to rozwiązanie oparte w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE" symbolizuje moc i energię, a cyfra „4" informuje, że układ steruje napędem na cztery koła. Zaprojektowano nowatorskie rozwiązania, dające kierowcy poczucie pewności i dostarczające dynamicznych wrażeń w różnych sytuacjach podczas codziennej jazdy.

Nissan
ARIYA e-4ORCE


Napęd z dwoma silnikami przekłada się na zdecydowanie korzystniejszą konstrukcję samochodu, ponieważ nie ma w nim potrzeby montowania wału napędowego, który jest niezbędny w przypadku tradycyjnego układu mechanicznego. Silniki umieszczono przy każdej osi, dzięki czemu udało się uzyskać więcej miejsca w środku oraz wyeliminowano konieczność zastosowania międzyosiowego mechanizmu różnicowego.

Moc i płynna jazda

Innowacyjna technologia napędu na cztery koła e-4ORCE została opracowana z myślą o elektrycznych samochodach Nissana oraz pojazdach z pionierskim układem e-POWER. W obu przypadkach koła są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne zasilane z akumulatora.

W modelu X-Trail układ dwóch silników elektrycznych oferuje łączną moc 157 kW (213 KM): silnik umieszczony na przedniej osi ma moc 150 kW, a jednostka zamontowana na tylnej osi – 100 kW, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund. Układ przekazuje siłę napędową na tylną oś 10 tys. razy szybciej niż mechaniczny napęd na cztery koła.

Nissan
ARIYA e-4ORCE

Z kolei ARIYA e-4ORCE ma łączną moc 225 kW (306 KM), co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Oba modele wyróżniają się pewnym prowadzeniem i zwrotnością we wszystkich warunkach drogowych, a także dynamiczną i płynną jazdą.

Intuicyjne zachowanie samochodu

Układ e-4ORCE wykorzystuje jeden akumulator do zasilania obu silników elektrycznych.
Dla każdej osi pojazdu zastosowana została osobna jednostka, żeby zapewnić niezależne sterowanie na koła przednie i tylne. Przy włączonym systemie e-4ORCE kierujący z łatwością osiąga zamierzony tor jazdy w zakrętach, wykonując kierownicą jedynie minimalne ruchy korygujące i może cieszyć się osiągami silnika elektrycznego i radością ze zelektryfikowanej jazdy.

Technologia e-4ORCE zapewnia optymalną równowagę między kontrolą zawieszenia, utrzymaniem toru jazdy i precyzyjnym prowadzeniem. Przewiduje zachowania kierującego, koryguje typowe niepożądane reakcje samochodu, takie jak tendencja do podsterowności, oraz pomaga zapobiec przechyłom nadwozia, przez co zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy.

Nissan
X-Trail e-4ORCE


W technologii e-4ORCE siła napędowa jest rozdzielana na przednią i tylną oś, tak aby optymalizować wykorzystanie przyczepności kół w zależności od warunków jazdy, rodzaju nawierzchni i sytuacji na drodze. Układ steruje indywidualnie siłą hamowania poszczególnych kół. Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu układem dwóch silników i możliwości regulacji siły hamowania kół pojazd utrzymuje zadany tor jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni czy warunków na drodze.

Kluczem do stabilnej jazdy jest wyważony rozdział mocy z obu silników, który może być dostosowywany w ciągu zaledwie jednej dziesięciotysięcznej sekundy, czyli znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnych mechanicznych układów napędu na wszystkie koła.

Nissan
X-Trail e-4ORCE

Zapobiega „nurkowaniu”

Dodatkowym atutem technologii e-4ORCE, który docenią przede wszystkim pasażerowie, jest komfortowa jazda ze zminimalizowanym efektem tzw. nurkowania nadwozia podczas zwalniania, a to dzięki wykorzystaniu hamowania regeneracyjnego. Wrażenie opadania i wznoszenia nadwozia zostało ograniczone dzięki rozłożeniu siły hamowania rekuperacyjnego na przednią i tylną oś. Układ dwóch silników gwarantuje wyższy poziom odzyskiwania energii niż układ z jedną jednostką i optymalizuje zachowanie samochodu w różnych sytuacjach na drodze. (ms)