Nissan X-Trail czwartej generacji wchodzi na rynek
Na rynek wchodzi nowa, czwarta już generacja modelu Nissana X-Trail. Od wprowadzenia na rynek w 2001 roku na całym świecie sprzedano ponad 7 milionów sztuk tego modelu.
Nowy X-Trail będzie dostępny w wersji 5- oraz 7- miejscowej.
Napęd e-POWER
Nowy X-Trail będzie drugim europejskim modelem Nissana, który zostanie wyposażony w innowacyjny układ napędowy e POWER. Jest to unikatowe rozwiązanie w zakresie elektryfikacji, które pozwala cieszyć się wrażeniami z jazdy jak samochodem elektrycznym bez konieczności doładowywania akumulatora. W skład montowanego w nowym modelu X-Trail układu e-POWER wchodzi wysokowydajny akumulator, silnik spalinowy o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz zamontowany z przodu silnik elektryczny o mocy 150 kW. Ten unikatowy napęd powoduje, że moc na koła przenoszona jest wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, czego skutkiem jest natychmiastowe i płynne przyspieszenie.
Wyjątkową cechą systemu e-POWER jest fakt wykorzystania silnika benzynowego jedynie w celu wytwarzania energii elektrycznej – koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje w optymalnym zakresie obrotów, co przekłada się na dużą oszczędność paliwa w warunkach miejskich.
e-4ORCE
e-4ORCE to nowy układ napędu na cztery koła zaprojektowany specjalnie dla zelektryfikowanych pojazdów Nissana, który zostanie wprowadzony w modelu X-Trail na rynek europejski. System zapewnia doskonałą trakcję i pewne przyspieszenie we wszystkich warunkach. Litera „e” w e-4ORCE oznacza, że układ został opracowany w taki sposób, że może współpracować jedynie ze zelektryfikowanymi napędami Nissana.
Układ z dwoma silnikami elektrycznymi generuje całkowitą moc 157 kW (213 KM), a dzięki tylnemu silnikowi o mocy 100 kW pozwala na dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. System uzyskuje odpowiednią siłę napędową na tylnej osi 10 000 razy szybciej niż mechaniczny układ napędu na cztery koła.
e-Pedal Step
Biorąc pod uwagę, że 70% czasu jazdy odbywa się zwykle w obszarach miejskich i podmiejskich, Nissan opracował zupełnie nowe rozwiązanie umożliwiające prowadzenie samochodu z użyciem jednego pedału – technologię e-Pedal Step. Została ona stworzona z myślą o wyeliminowaniu męczącej konieczności częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał przyspieszenia podczas jazdy po mieście. System e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.
Układ miękkiej hybrydy
Klienci najczęściej wybierać będą Nissana X-Trail w odmianie z napędem e-POWER, ale samochód będzie również dostępny z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania. W tej wersji koła napędzane będą w tradycyjny sposób. Silnik osiągający moc 120 kW (163 KM) i zapewniający moment obrotowy do 300 Nm oferowany będzie wyłącznie w wersji z napędem na przednie koła, gdzie siła napędowa przenoszona jest za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów Xtronic. Układ napędowy wyposażony został również w 12-woltową instalację miękkiej hybrydy. System ten zapewnia dostarczenie dodatkowej siły napędowej, dłuższe okresy działania systemu Stop & Start, szybki rozruch oraz funkcję „Coasting Stop”, co zmniejsza zarówno zużycie paliwa, jak i emisję CO2.
ProPILOT Assist
Nowy X-Trail został wyposażony w układ wspomagania prowadzenia nowej generacji ProPILOT Assist, który zapewnia o wiele większe wsparcie kierowcy w różnych sytuacjach. Technologia ProPILOT Assist z Navi-Link została zaprojektowana tak, aby obniżyć poziom zmęczenia i stresu podczas jazdy i zapewnić intuicyjną obsługę.
ProPILOT Assist z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy wybranym pasem autostrady. Nowa wersja systemu w Nissanie X-Trail jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze. (ms)
| e-POWER | Silnik spalinowy VC-T | |||
Liczba miejsc | 5 | 7 | 5 | 7 | |
Napęd na koła | 2WD | e-4ORCE 4WD | 2WD | ||
Maksymalna moc (kW/KM) | 150 / 204 | 157 / 213 | 157 / 213 | 120 / 163 | |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 330 | 330 | 330 | 300 | |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) | 131 – 134 | 143 – 145 | 146 – 148 | 161 – 164 | 164 – 166 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) | 5,8 - 5,9 | 6,3 - 6,4 | 6,4 - 6,5 | 7,1 - 7,2 | 7,2 - 7,4 |
Maksymalna prędkość (km/h) | 170 | 180 | 180 | 200 | |
0-100 km/h (s) | 8,0 | 7,0 | 7,2 | 9,6 |