Nissan Qashqai – zelektryfikowany crossover  przyszłości
Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai, a na całym świecie ponad 5 mln
15.01.2021

Nissan Qashqai – zelektryfikowany crossover przyszłości

Nowy Nissan Qashqai będzie dostępny nie tylko z silnikiem benzynowym 1,3 DiG-T z technologią mild hybrid, ale także z debiutującym na europejskim rynku nowym układem napędowym e-POWER - nowatorskim i wielokrotnie nagradzanym systemem Nissana, w którym wykorzystano technologie znane z pionierskiego elektrycznego Nissana LEAF.

Układ e-POWER w nowym Nissanie Qashqai został zaprojektowany specjalnie z myślą o tym modelu, aby spełnić wysokie oczekiwania europejskich kierowców. Qashqai z napędem e‑POWER zapewnia nie tylko niskie zużycie paliwa i poziom emisji CO2, ale wyróżnia się także dynamicznym i liniowym przyspieszeniem.

Gama układów napędowych oferowanych w nowym Nissanie Qashqai obejmuje warianty 2WD i 4WD, 6-biegową manualną skrzynię biegów i nową przekładnię Xtronic CVT oraz zapewniający wrażenia jazdy z napędem w pełni elektrycznym system e-POWER, by spełnić wszystkie oczekiwania klientów i zapewniać radość z jazdy w każdej konfiguracji napędu.

- Nowy, zelektryfikowany Qashqai będzie wyposażony w układ e-POWER, którego elementem jest silnik elektryczny. Dzięki temu klienci mogą doświadczać radości z jazdy samochodem napędzanym silnikiem elektrycznym, nie martwiąc się o zasięg ani dostęp do infrastruktury ładowania - powiedział Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Automotive Europe.

 

SILNIK BENZYNOWY 140 KM/160 KM 12V ALiS TYPU MILD HYBRID

System mild hybrid 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System), oferowany w nowym Nissanie Qashqai, to bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która zapewnia dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z CVT), z poprawą zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4 g/km).

Zastosowanie systemu zarządzającego energią w układzie napędowym typu mild hybrid przyczyniło się do znacznego obniżenia poziomu emisji CO2, a 1,3-litrowy silnik dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego niż ma to miejsce u kluczowych konkurentów, co sprawia, że wariant ten stanowi atrakcyjną ofertę. Układ napędowy ALiS typu mild hybrid zwiększa łączną masę pojazdu o zaledwie 22 kilogramy.

Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią CVT) lub Torque Assist.

Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, zmniejszeniu prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana aż przez 20 sekund do wytworzenia dodatkowego momentu obrotowego (+6 Nm). Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na moment obrotowy generowany przez silnik spalinowy, a poprawie ulegają parametry spalania.

Układ został sparowany z dopracowanym i cenionym na rynku benzynowym silnikiem 1.3 DiG‑T, który zadebiutował w modelu Qashqai w 2018 roku. Montowana w nowym modelu jednostka została udoskonalona i spełnia obecnie wymogi normy Euro6-d Full. Aż 50 znajdujących się w jej wnętrzu elementów zostało zaprojektowanych od nowa.

Turbosprężarka reaguje szybciej dzięki nowemu, elektrycznie sterowanemu zaworowi upustowemu, nowe końcówki usprawniły działanie centralnie umieszczonych wtryskiwaczy, zmniejszone tarcie wielu podzespołów gwarantuje niższy poziom emisji CO2, a filtr cząstek stałych jest wyposażony w nowy nośnik oraz podpodłogowy katalizator.

1,3-litrowa jednostka ALiS 12V będzie dostępna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 160 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic CVT (tylko jednostki o mocy 160 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 160 KM z manualną i z bezstopniową skrzynią CVT.

Manualna przekładnia została zaprojektowana tak, aby zapewnić kierowcy wrażenie szybkiej, bezpośredniej i bardziej sportowej zmiany przełożeń. Z kolei skrzynia Xtronic CVT nowej generacji gwarantuje jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa oraz przyspieszenia dzięki wprowadzonym w jej konstrukcji zmianom, które obejmują układ dwóch pomp oleju, którego elementem jest nowa, elektryczna pompa. CVT w nowym Nissanie Qashqai zapewnia to, co najlepsze w dwóch koncepcjach, oferując płynną jazdę po mieście i podczas łagodnego przyspieszania, w połączeniu z odczuciem bezpośredniego przekazywania napędu jak w przypadku automatycznej skrzyni DCT pracującej w trybie D podczas intensywnego przyspieszania.

Napęd 2WD jest dostępny w wersjach o mocy 140 KM i 160 KM, a 4WD jest oferowany wyłącznie z jednostkami o mocy 160 KM sparowanymi z przekładnią CVT. Zarówno nowy system sterujący napędem 4WD, jak i wybór trybów jazdy są bardziej „inteligentne” i intuicyjne. W przypadku poślizgu jednego z kół, czas aktywacji układu 4WD został zredukowany pięciokrotnie, do około 0,2 sekundy. Jeśli chodzi o tryby jazdy, do wyboru jest pięć możliwości: Standard, ECO, Sport, Śnieg i Off-Road.

e-POWER

Nowy Qashqai jest pierwszym modelem dostępnym w Europie, który będzie wyposażony w innowacyjny układ napędowy e‑POWER. System ten, wykorzystywany wyłącznie przez koncern Nissan i odgrywający kluczową rolę w realizacji strategii Nissan Intelligent Mobility, odzwierciedla wyjątkowe podejście firmy do elektryfikacji swojej gamy.

W skład montowanego w nowym modelu Qashqai układu e-POWER wchodzi akumulator o dużej pojemności oraz silnik spalinowy o mocy 157 KM o zmiennym stopniu sprężania, generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny o mocy 190 KM, podobny pod względem wielkości i mocy do jednostek napędzających w pełni elektryczne modele Nissana. Jest to unikatowe rozwiązanie, typowe dla samochodów elektrycznych, bez potrzeby doładowywania akumulatora.

Aby spełnić oczekiwania europejskiego rynku o wmogi związane z codziennym użytkowaniem samochodu, napęd e-POWER, w który wyposażony jest nowy Qashqai, został gruntownie zmodyfikowany z porównaniu z wersją stosowaną dotychczas na rynku japońskim. Nissan Note, jest wyposażony w 1,2-litrowy silnik benzynowy, który ładuje akumulator trakcyjny, a maksymalna moc takiego pojazdu to 108 KM. Na rynku europejskim jednostka ta została zastąpiona benzynowym silnikiem o pojemności 1,5 litra, a moc napędu e-POWER została zwiększona do 190 KM.

Wyjątkowym elementem systemu e-POWER jest to, że silnik benzynowy jest wykorzystywany wyłącznie do wytwarzania energii elektrycznej, a koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że tradycyjna jednostka spalinowa zawsze pracuje z optymalną prędkością obrotową, co przekłada się na bardzo dużą oszczędność paliwa i niższy poziom emisji CO2 w porównaniu z jednostkami spalinowymi wykorzystywanymi w sposób konwencjonalny.

- Układ e-POWER to najlepsza technologia przejściowa pomiędzy napędem spalinowym i elektrycznym, która zapewnia użytkownikom prawdziwe emocje typowe dla jazdy samochodem elektrycznym oraz imponującą wydajność w przystępnej cenie - powiedział David Moss, wiceprezes Nissana ds. badań i rozwoju w regionie Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii (AMIEO).

Montowany w nowym modelu Qashqai układ e-POWER wyróżnia się oszczędnością w zużyciu paliwa przy niskich, średnich i wysokich prędkościach. Wyposażony w niego pojazd nadaje się do jazdy po mieście, a jego zużycie paliwa w trybie mieszanym jest szacowane przez producenta na poziomie 5,3 l/100 km. Bezkonkurencyjnie niższy jest też poziom emisji CO2.

W samochodzie napędzanym silnikiem elektrycznym podczas ruszania kierowca nie odczuwa opóźnienia, charakterystycznego dla silników spalinowych i konwencjonalnych hybryd. Natychmiastowa reakcja jak w samochodach w 100% elektrycznych zapewnia ekscytujące odczucia wysokiego momentu obrotowego i gwarantuje optymalne przyspieszenie przy różnych prędkościach, co nie tylko ułatwia wyprzedzanie i włączanie się do ruchu na autostradzie, ale daje także kierowcy poczucie większej pewności za kierownicą.

 

DANE TECHNICZNE*

NOWY NISSAN QASHQAI

Silnik benzynowy 1,3 (HR13)

12V AliS (mild hybrid)

e-POWER

(silnik benzynowy 1,5 MR15)

140 KM

2WD

160 KM

2WD

160 KM

2WD/4WD

e-POWER

Skrzynia biegów

6-biegowa manualna

6-biegowa manualna

Xtronic CVT

 

 

140

158

190

Moment obrotowy (Nm)

240

260

270

330

Rodzaj napędu

2WD

2WD

2WD / 4WD

2WD

Długość całkowita (mm)

4425

*Wartości szacunkowe (ostateczne dane zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji).

 

W wersjach z układem e-POWER kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy:

standardowy, Sport i Eco. W trybie standardowym samochód zapewnia doskonałe przyspieszenie, a odzyskiwanie energii jest dostrojone do symulacji hamowania silnikiem pojazdu z tradycyjnym napędem benzynowym. W trybie Sport samochód lepiej reaguje przy przyspieszaniu, a okresy wyłączania silnika spalinowego zostały skrócone, szczególnie w scenariuszach jazdy sportowej. W trybie Eco samochód przechodzi w tryb oszczędzania paliwa optymalizując sterowanie akumulatorem i umożliwiając kierowcy wybór jazdy wybiegiem, co poprawia ekonomię jazdy autostradowej. We wszystkich trybach jazdy można wybrać dodatkową opcję B, która zwiększa odzyskiwanie energii przy wytracaniu prędkości, spowalniając samochód bardziej efektywnie, bez użycia pedału hamulca.

Nowy Qashqai z układem e-POWER ma nie tylko lepsze przyspieszenie niż konkurencyjne hybrydy, ale jego silnik wyróżnia się przy tym także niższą prędkością obrotową. System działa niemal bezgłośnie, podobnie jak napęd samochodu w pełni elektrycznego. Został zaprojektowany z myślą o jak najwydajniejszym wyciszeniu oraz zapewnieniu przyjemnych odczuć podczas przyspieszania, głównie dzięki skupieniu się na optymalnej relacji między prędkością obrotową silnika i prędkością jazdy.

Podobnie jak w modelu LEAF, montowany w nowym modelu Qashqai układ e-POWER jest wyposażony w tryb e-Pedal, dzięki czemu kierowca może prowadzić pojazd w inny niż dotychczas sposób, korzystając tylko z jednego pedału. Ma możliwość ruszania, przyspieszania i zwalniania tylko przez operowanie pedałem przyspieszenia.

Podczas jazdy po mieście, kiedy na zmianę przyspieszamy i hamujemy, dzięki trybowi e-Pedal nie musimy co chwilę wciskać kolejnych pedałów, ponieważ po zwolnieniu pedału przyspieszenia samochód wytraca prędkość z siłą aż do 0,2 g. Dzięki temu kierowanie samochodem staje się prostsze i bardziej relaksujące. Aby zoptymalizować działanie systemu e-Pedal przy manewrach parkowania, dodano funkcję „pełzania”, więc do całkowitego zatrzymania pojazdu trzeba użyć pedału hamulca. Na otwartej i krętej drodze system e-Pedal umożliwia bardziej dynamiczną jazdę, ograniczając potrzebę wciskania pedału hamulca podczas pokonywania zakrętów.

Użytkownik może monitorować zużycie energii układu e-POWER na 12-calowym ekranie TFT, na którym wyświetlane są informacje na temat jego aktualnego stanu.

- Postanowiliśmy zaprojektować nowego, zelektryfikowanego Nissana Qashqai, nie godząc się na żadne kompromisy, czego najlepszym przykładem jest jednostka benzynowa o pojemności 1,3 litra połączona z technologią typu mild hybrid oraz wyjątkowy układ e-POWER - podkreśla Matthew Wright, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju silników z ośrodka Nissan Technical Centre Europe.

Nowy Nissan Qashqai wyposażony w układ napędowy e-POWER zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie w 2022 roku.

Nissan
Prototypy nowego, trzeciej generacji Nissana Qashqai pokonują obecnie testowe kilometry na europejskich drogach w oczekiwaniu na zapowiedzianą na rok 2021 oficjalną premierę, która przedefiniuje i wyznaczy nowe standardy dla kompaktowego crossovera