Nissan Qashqai: bestseller w każdym calu
Qashqai został zaprojektowany na nowej platformie CMF-C
12.07.2021

Nissan Qashqai: bestseller w każdym calu

Efektowne połączenie jakości, stylu i zaawansowanej technologii tłumaczą, dlaczego Nissan Qashqai bije rekordy popularności na europejskim rynku crossoverów. Do polskich salonów Nissana trafiła właśnie 3. generacja kompaktowego Qashqaia. Zaprojektowany na nowej platformie CMF-C spełnia wysokie wymagania klientów w zakresie stylistyki, przestronności wnętrza, dynamiki i poziomu emisji spalin.


Dobre wyniki sprzedaży potwierdzają, że Qashqai jest atrakcyjny zarówno dla klientów zainteresowanych autami kompaktowymi, oferując im ciekawy styl, technologię i pełne emocji wrażenia z jazdy, jak i dla tych, którzy dotychczas użytkowali większe samochody, ale planują przesiadkę do mniejszego i oszczędniejszego modelu. Niewątpliwie atutem Qashqaia jest wysoka wartość rezydualna, właściwości jezdne oraz cechy typowe dla crossovera, których nie posiadają auta z segmentów C i D. To krótkie wytłumaczenie rynkowego sukcesu Qashqaia.

 

Nissan Qashqai
Nowa płyta podłogowa CMF-C Aliansu poprawia dynamikę samochodu

Po światowej, wirtualnej prezentacji Qashqaia 3.generacji przyszedł czas na jazdy testowe.
W podwarszawskim Serocku Nissan zorganizował prezentację flagowego crossovera połączoną z jazdami testowymi wszystkich wersji napędowych. Należy podkreślić, że Qashqai będzie oferowany z dwoma różnymi układami napędowymi. Pierwszy z nich oparty jest na 1,3-litrowym benzynowym silniku typu mild hybrid, dostępnym w dwóch wariantach mocy (140 i 158 KM).

Układ 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) typu mild hybrid dostępny w nowym modelu Qashqai to jednostka w technologii hybrydowej, która łączy wspomaganie ruszania, wydłużony czas wyłączenia pracy silnika benzynowego, szybki restart i wyłączenie silnika na biegu jałowym (tylko Xtronic), co skutkuje poprawą zarówno zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4g/km).

Układ ALiS zwiększa masę własną pojazdu zaledwie o 22 kg. Podczas hamowania następuje odzyskiwanie energii, magazynowanej w akumulatorze litowo-jonowym. Zgromadzona energia jest następnie dostarczana do systemu w przypadku krótkiego postoju z wyłączonym silnikiem (Idling Stop), wyłączenia silnika przy hamowaniu z niewielką prędkością (Coasting Stop; tylko wersje Xtronic) i podczas wspomagania przyspieszania (Torque Assist).

 

Nissan Qashqai
Opcjonalnie Qashqai dostępny jest z napędem 4x4 w wersji z automatyczną skrzynią biegów Xtronic


W czasie wytracania prędkości i przy prędkości mniejszej niż 18 km/h, przy lekkim hamowaniu, silnik wyłącza się, a zgromadzona energia jest wykorzystywana do zasilania urządzeń elektrycznych pojazdu. Pozwala to na wydłużenie czasu wyłączenia silnika, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.

Standardowym wyposażeniem nowego modelu Qashqai jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Odpowiednio dobrane przełożenia poprawiły dynamikę przyspieszenia na środkowych biegach. Wyższe biegi zostały zoptymalizowane pod kątem zmniejszenia hałasu występującego podczas jazdy oraz ogólnej ekonomii.

Nowa automatyczna skrzynia biegów Xtronic została zaprojektowana tak, aby w codziennej jeździe oferować to, co najlepsze. W mieście, przy częściowym otwarciu przepustnicy, przyspieszenie jest płynne, a prędkość obrotowa silnika pozostaje stała. Kiedy jednak wymagane jest natychmiastowe przyspieszenie, skrzynia biegów natychmiast znajduje optymalne przełożenie i reaguje w sposób skokowy, dając poczucie jeszcze lepszego zestrojenia z silnikiem.

Układ napędu na cztery koła został zmodernizowany i wyposażony w sprzęgło nowego typu, które po wykryciu poślizgu przednich kół pięciokrotnie szybciej niż w modelu poprzedniej generacji rozpoczyna przekazywanie siły napędowej na tylne koła. Dzięki nowemu przełącznikowi trybów jazdy na konsoli środkowej możliwa jest lepsza interakcja kierowcy z samochodem. Pozwala on kierującemu wybrać tryb pracy napędu na cztery koła w zależności od warunków jazdy. Dostępne są tryby: Standard, Eco, Sport, Śnieg i Off-Road.

 

Nissan Qashqai
Na uwagę zasługują też duże cyfrowe zegary na wysokiej jakości wyświetlaczu TFT o przekątnej 12,3 cala, który kierowca może skonfigurować według swoich upodobań oraz dodatkowy, 10,8’’ kolorowy ekran przezierny HUD (Head-Up Display), który zapewnia największy w tym segmencie rozmiar obrazu

Zmieniona konfiguracja układu kierowniczego

Kierowcy Nissana Qashqai poprzedniej generacji natychmiast zauważą pozytywne zmiany w układzie kierowniczym, w którym stabilność jazdy na wprost jest teraz bardziej odczuwalna i wyraźna. Wynika to z przeniesienia silnika wspomagania kierownicy bezpośrednio w pobliże drążka kierowniczego. Zmniejszyło to uczucie tarcia kierownicy, dając jednocześnie bardziej naturalny wzrost siły potrzebnej do obrotu kierownicą w miarę zwiększania kąta obrotu.

Przełożenie układu kierowniczego zostało zmienione z 19,1:1 na 14,7:1, co skutkuje szybszą reakcją podczas wchodzenia w zakręt. Ulepszony układ kierowniczy w połączeniu ze sztywniejszym zawieszeniem sprawiają, że kierowcy natychmiast zauważą poprawę zwinności oraz większą przyjemność z jazdy. Średnica zawracania pozostała niezmieniona w porównaniu z poprzednią generacją modelu i wynosi 11,5 m.

Kolejną zaletą nowej płyty podłogowej jest możliwość zamontowania 20-calowych obręczy kół bez potrzeby zmiany zakresu kąta skrętu kół przednich oraz bez wpływu na łatwość wsiadania i wysiadania tylnymi drzwiami.

 

Nissan Qashqai
silnik benzynowy 1.3 DIG-T uzupełniony został technologią hybrydową mild hybrid. Litowo-jonowy akumulator zapewnia dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybszy rozruch, a w wersjach z automatyczną przekładnią Xtronic funkcji żeglowania (jazdy wybiegiem do zatrzymania)


Kolejnym etapem po wejściu nowego Nissana Qashqai na rynek będzie wprowadzenie do oferty tego modelu innowacyjnego układu napędowego e-POWER, który zapewnia dobrze znane zalety pojazdów elektrycznych, takie jak liniowe, dynamiczne przyspieszanie i wysokie osiągi, jednocześnie bez konieczności okresowego doładowywania akumulatora wysokiego napięcia. Akumulator jest ładowany przez trzycylindrowy turbodoładowany silnik o pojemności 1,5 litra ze zmiennym stopniem sprężania, który pracuje cicho w tle, stosownie do potrzeb napędu. Podstawowa wersja wyposażenia Qashqaia Visia dostępna jest w cenie od 98 800 zł.