Mercedes, który wytrzyma ostrzał amunicją przeciwpancerną
Opancerzona wersja limuzyny klasy S 680 GUARD 4MATIC
14.08.2021

Mercedes, który wytrzyma ostrzał amunicją przeciwpancerną

Samochody opancerzone, jak chociażby słynne „Bestie” prezydentów USA, wzbudzają spore zainteresowanie fanów motoryzacji. Oglądane na ogół przy okazji wizyt głów państw, tajemnicze z racji swego przeznaczenia, niedostępne często nie tylko z racji wysokiej ceny, rzadko odsłaniają tajniki swoich konstrukcji. Ostatnio Mercedes opublikował szczegóły właśnie wprowadzanej na rynek swojej nowej, opancerzonej limuzyny klasy S 680 GUARD 4MATIC.


Ten nowy Mercedes (zużycie paliwa w cyklu mieszanym/WLTP: 19,5 l/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym/WLTP: 442 g/km) spełnia najwyższe wymagania w zakresie testów balistycznych dla pojazdów cywilnych, a ponadto wykazuje wysoką odporność na ładunki wybuchowe. Wymiary kabiny z zakresu komfortu w dużej mierze odpowiadają wymiarom klasy S z długim rozstawem osi. Auto występuje w wersji 4- i 5-miejscowej; poziomem luksusu obie dorównują swoim seryjnym odpowiednikom. Nabywcy mają do wyboru ponad 80 opcji indywidualizacji.

Mercedes Benz


Najwyższa klasa ochrony pod względem balistycznym

Nowa klasa S GUARD spełnia wymagania najwyższej klasy ochrony pojazdów cywilnych – VR10 – według standardu VPAM BRV w wersji trzeciej (pojazdy kuloodporne). W ramach tego testu nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu szturmowego zasilanego amunicją przeciwpancerną.

Samochód osiągnął też najwyższe noty we wszystkich trzech testach ataków przy użyciu materiałów wybuchowych (dachu, podłogi i boku), zdobywając najwyzsze oceny trzy na trzy gwiazdki. Wynik testu: „brak uszkodzeń” manekinów i wskaźniki zgodnie ze schematem oceny VPAM ERV.

Mercedes Benz


Po raz pierwszy certyfikacja obejmowała testy z tzw. manekinami biofidelicznymi. Uwzględniono uszkodzenia manekinów spoczywających na wszystkich siedzeniach różniących się konstrukcją (w zależności od testowego przypadku). Manekiny szczegółowo odwzorowują gęstość i strukturę ludzkich kości. Jako substytut kości używany jest tu aluminiowy proszek do żywic epoksydowych, a za więzadła i ścięgna służą propylenowe taśmy. Tkanki oraz narządy wewnętrzne biofidelicznego manekina wykonano są z silikonu i akrylu.

Mercedes Benz

Praktyczne udoskonalenia

Specjalne wyposażenie zaprojektowane dla S 680 GUARD 4MATIC obejmuje m.in. system gaśniczy z funkcją automatycznego wyzwalania oraz awaryjny dostęp świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed dymem lub drażniącymi gazami i dostarcza im świeże powietrze. Specjalne opcje GUARD obejmują szeroką gamę elementów dla przedstawicieli władz, takich jak syrena, migające światła i radia, a także system alarmowy.

Mercedes Benz


Standardowa specyfikacja limuzyny obejmuje ogumienie typu run-flat Michelin PAX, które pozwala opuścić strefę zagrożenia nawet po uszkodzeniu i oddalić się na odległość 30 km.
Auto ma około 390-litrowy bagażnik - w środkowym podłokietniku z tyłu może znajdować się lodówka (opcja), a za nim umiejscowiono pancerną zaporę ogniową.

Napęd na cztery koła

Pod kątem zastosowania w nowej generacji klasy S jednostka V12 biturbo o symbolu M279 została gruntownie zmodernizowana. Modyfikacje objęły turbosprężarki, kolektor wydechowy i kanały powietrzne. Nowością jest również zamknięty filtr cząstek stałych. Widlasta „dwunastka” rozwija moc 450 kW (612 KM) i ma pojemność 5980 cm3. Maksymalny moment obrotowy wynosi 830 Nm i jest dostępny od 2000 obr./min.

Mercedes Benz


Po raz pierwszy z 12-cylindrowym motorem połączono napęd na cztery koła, który wyróżnia się niską masą układu i zapewnia optymalną trakcję. Ze względu na wagę pojazdu jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 190 km/h.
Premiera na wrześniowych targach motoryzacyjnych w Monachium. (ms)