Mercedes, który wytrzyma ostrzał amunicją przeciwpancerną
Samochody opancerzone, jak chociażby słynne „Bestie” prezydentów USA, wzbudzają spore zainteresowanie fanów motoryzacji. Oglądane na ogół przy okazji wizyt głów państw, tajemnicze z racji swego przeznaczenia, niedostępne często nie tylko z racji wysokiej ceny, rzadko odsłaniają tajniki swoich konstrukcji. Ostatnio Mercedes opublikował szczegóły właśnie wprowadzanej na rynek swojej nowej, opancerzonej limuzyny klasy S 680 GUARD 4MATIC.
Ten nowy Mercedes (zużycie paliwa w cyklu mieszanym/WLTP: 19,5 l/100 km; emisje CO2 w cyklu mieszanym/WLTP: 442 g/km) spełnia najwyższe wymagania w zakresie testów balistycznych dla pojazdów cywilnych, a ponadto wykazuje wysoką odporność na ładunki wybuchowe. Wymiary kabiny z zakresu komfortu w dużej mierze odpowiadają wymiarom klasy S z długim rozstawem osi. Auto występuje w wersji 4- i 5-miejscowej; poziomem luksusu obie dorównują swoim seryjnym odpowiednikom. Nabywcy mają do wyboru ponad 80 opcji indywidualizacji.
Najwyższa klasa ochrony pod względem balistycznym
Nowa klasa S GUARD spełnia wymagania najwyższej klasy ochrony pojazdów cywilnych – VR10 – według standardu VPAM BRV w wersji trzeciej (pojazdy kuloodporne). W ramach tego testu nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu szturmowego zasilanego amunicją przeciwpancerną.
Samochód osiągnął też najwyższe noty we wszystkich trzech testach ataków przy użyciu materiałów wybuchowych (dachu, podłogi i boku), zdobywając najwyzsze oceny trzy na trzy gwiazdki. Wynik testu: „brak uszkodzeń” manekinów i wskaźniki zgodnie ze schematem oceny VPAM ERV.
Po raz pierwszy certyfikacja obejmowała testy z tzw. manekinami biofidelicznymi. Uwzględniono uszkodzenia manekinów spoczywających na wszystkich siedzeniach różniących się konstrukcją (w zależności od testowego przypadku). Manekiny szczegółowo odwzorowują gęstość i strukturę ludzkich kości. Jako substytut kości używany jest tu aluminiowy proszek do żywic epoksydowych, a za więzadła i ścięgna służą propylenowe taśmy. Tkanki oraz narządy wewnętrzne biofidelicznego manekina wykonano są z silikonu i akrylu.
Praktyczne udoskonalenia
Specjalne wyposażenie zaprojektowane dla S 680 GUARD 4MATIC obejmuje m.in. system gaśniczy z funkcją automatycznego wyzwalania oraz awaryjny dostęp świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed dymem lub drażniącymi gazami i dostarcza im świeże powietrze. Specjalne opcje GUARD obejmują szeroką gamę elementów dla przedstawicieli władz, takich jak syrena, migające światła i radia, a także system alarmowy.
Standardowa specyfikacja limuzyny obejmuje ogumienie typu run-flat Michelin PAX, które pozwala opuścić strefę zagrożenia nawet po uszkodzeniu i oddalić się na odległość 30 km.
Auto ma około 390-litrowy bagażnik - w środkowym podłokietniku z tyłu może znajdować się lodówka (opcja), a za nim umiejscowiono pancerną zaporę ogniową.
Napęd na cztery koła
Pod kątem zastosowania w nowej generacji klasy S jednostka V12 biturbo o symbolu M279 została gruntownie zmodernizowana. Modyfikacje objęły turbosprężarki, kolektor wydechowy i kanały powietrzne. Nowością jest również zamknięty filtr cząstek stałych. Widlasta „dwunastka” rozwija moc 450 kW (612 KM) i ma pojemność 5980 cm3. Maksymalny moment obrotowy wynosi 830 Nm i jest dostępny od 2000 obr./min.
Po raz pierwszy z 12-cylindrowym motorem połączono napęd na cztery koła, który wyróżnia się niską masą układu i zapewnia optymalną trakcję. Ze względu na wagę pojazdu jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 190 km/h.
Premiera na wrześniowych targach motoryzacyjnych w Monachium. (ms)