Mercedes-Benz Klasy C z udogodnieniami
Nowa Klasa C
11.03.2021

Mercedes-Benz Klasy C z udogodnieniami

Mercedes-Benz Klasy C to ważne ogniwo w gamie modelowej koncernu ze Stuttgartu. Nowością wchodzącego na rynek modelu jest przekonstruowane, wielowahaczowe zawieszenie obu osi, które łączy wysoką dynamikę jazdy z typowym dla Mercedesa poziomem komfortu jazdy.


Klasa C to jeden z najpopularniejszych modeli niemieckiej marki, stąd przy pracach nad nową generacją modelu uwaga konstruktorów ze Stuttgartu koncentrowała się nad maksymalnym wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych.

Zawieszenie najnowszej Klasy C bazuje na nowej, czterowahaczowej przedniej osi oraz mocowanej do ramy pomocniczej wielowahaczowej tylnej osi. Układ jezdny łączy wysoki poziom komfortu w zakresie tłumienia wibracji, odgłosów i szumów. Opcjonalnie nowa Klasa C jest również dostępna z płynną regulacją tłumienia oraz zawieszeniem sportowym. Standardem w wersjach z hybrydowym napędem plug-in (zarówno Limuzyna, jak i Kombi) jest pneumatyczne zawieszenie tylnej osi.

Tylna oś skrętna: więcej zwinności i dynamiki

Opcjonalnie nowa Klasa C jest dostępna z tylną osią skrętną, występującą w połączeniu z bardziej bezpośrednim układem kierowniczym przednich kół. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 2,5°, co pozwala zmniejszyć średnicę zawracania o 43 cm, do 10,64 m.

Ponadto, dzięki zastosowaniu bardziej bezpośredniego układu kierowniczego, kierowca potrzebuje mniejszej liczby obrotów kierownicy pomiędzy jej skrajnymi położeniami. W zależności od wersji napędowej to 2,1 zamiast 2,35 obrotu (odmiany tylnonapędowe z komfortowym układem kierowniczym) lub 2,3 obrotu (warianty 4MATIC z komfortowym układem kierowniczym).
Przy prędkościach poniżej 60 km/h tylne koła samochodu są skręcane w kierunku przeciwnym do przednich; podczas parkowania kąt ich skrętu wynosi nawet 2,5°. Zależnie od sytuacji pozwala to wirtualnie skrócić rozstaw osi, a tym samym poprawić zwrotność, lekkość reakcji i zwinność prowadzenia. Przy prędkościach powyżej 60 km/h tylne koła są skręcane pod kątem do 2,5° w tym samym kierunku, co przednie. Takie wirtualne zwiększenie rozstawu osi przynosi odczuwalne zalety w postaci lepszej stabilności prowadzenia i wyższego poziomu bezpieczeństwa przy dużych prędkościach, m.in. przy szybkiej zmianie pasa ruchu lub w obliczu nagłego manewru omijania przeszkody.

Co więcej, podczas dynamicznych manewrów, np. w trakcie jazdy po wąskich, krętych drogach, samochodów jeszcze bardziej sportowy sposób reaguje na ruchy kierownicą. To również zasługa funkcji dynamicznej kontroli ESP.

Trzy przykłady zaawansowanych systemów wspomagających

 

Mercedes Benz
Aktywny pilot odległości DISTRONIC może automatycznie utrzymywać zadaną odległość od poprzedzających pojazdów na wszystkich typach dróg (autostradach, drogach lokalnych oraz w mieście). Nowością jest zdolność do reagowania na nieruchome pojazdy podczas jazdy z prędkością do 100 km/h (wcześniej granica ta wynosiła 60 km/h).


Aktywny asystent kierowania pomaga kierowcy pozostać na swoim pasie ruchu w trakcie jazdy z prędkością do 210 km/h. Nowe funkcje obejmują dodatkowe identyfikowanie pasa ruchu za pomocą kamer 360°, tworzenie korytarza ratunkowego (zwłaszcza przy niskich prędkościach), znacznie poszerzoną dostępność systemu oraz lepszą skuteczność działania na zakrętach i drogach lokalnych. Udoskonalono też centrowanie samochodu na pasie podczas jazdy autostradą.
Poza konwencjonalnymi ograniczeniami prędkości asystent rozpoznawania znaków drogowych rozpoznaje znaki na bramownicach oraz te występujące na obszarze robót drogowych. Kompleksowa ocena wszystkich pokładowych czujników pozwala identyfikować nawet instrukcje warunkowe (np. dotyczące mokrej nawierzchni). Nowością jest ostrzeganie przed znakiem „stop” oraz czerwonym światłem (element pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy).

Inteligentne systemy parkowania wspierają kierowcę podczas manewrowania

Za sprawą ulepszonych czujników monitorowania otoczenia systemy parkowania dostępne w nowej Klasie C zapewniają kierowcy wsparcie podczas manewrowania przy niskich prędkościach, a dzięki integracji z MBUX ich obsługa jest szybsza i bardziej intuicyjna. Z asystentami parkowania zintegrowano działanie opcjonalnej skrętnej tylnej osi, odpowiednio dostosowując obliczenia toru jazdy, oraz funkcje awaryjnego hamowania, które służą również ochronie innych użytkowników ruchu.

Mercedes Benz
Układ jezdny łączy wysoki poziom komfortu w zakresie tłumienia wibracji, odgłosów i szumów. Opcjonalnie nowa Klasa C jest również dostępna z płynną regulacją tłumienia oraz zawieszeniem sportowym


Poza kontrolą zespołu pojazdów podczas cofania opcjonalny asystent manewrowania z przyczepą w odmianie kombi wspomaga teraz przeprowadzanie dowolnych manewrów skrętu do 90°. Pozwala to na precyzyjne i bezpieczne ustawienie przyczepy. (oprac. ww)