Mercedes-AMG: pierwsza hybryda o wysokich osiągach
Sportowe geny czterodrzwiowego coupé podkreśla jego ekspresyjny design
04.09.2021

Mercedes-AMG: pierwsza hybryda o wysokich osiągach

Pierwsza hybryda Mercedes-AMG o wysokich osiągach wchodzi do produkcji seryjnej. Jej koncepcja obejmuje zespół napędowy z silnikiem elektrycznym i akumulatorem przy tylnej osi. W rezultacie Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE łączy doskonałe osiągi i imponującą dynamikę jazdy z maksymalną efektywnością. Tym samym pierwszy z modeli E PERFORMANCE przenosi DNA AMG w zelektryfikowaną przyszłość.


Zespół złożony z 4,0-litrowego silnika V8 biturbo oraz jednostki elektrycznej generuje moc systemową 843 KM i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. Natychmiastowa reakcja elektrycznego napędu tylnej osi, szybki przyrost momentu obrotowego i lepszy rozkład masy zapewniają nowe, niezwykle dynamiczne wrażenia z jazdy.

Mercedes Benz


Podobnie jak w Formule 1 akumulator został specjalnie zaprojektowany pod kątem szybkiego dostarczania i pobierania energii. Sportowe geny czterodrzwiowego coupé podkreśla jego ekspresyjny design – z nisko poprowadzoną płaszczyzną przedniego pasa, muskularną stylizacją, niskimi szybami i dynamiczną linią dachu. Z przodu uwagę zwracają szersze boczne wloty powietrza, które kierują strumień powietrza do chłodnic w nadkolach za pomocą trzech pionowych żeber. Z tyłu hybrydowy wariant wyróżnia zderzak z klapką kryjącą gniazdo ładowania oraz zaakcentowane na czerwono oznaczenie modelu, a także debiutujące tu zewnętrznie rowkowane podwójne końcówki układu wydechowego w kształcie trapezu. Na rodzaj napędu wskazuje emblemat „E PERFORMANCE” na błotnikach.

Mercedes Benz


Nowy okręt flagowy w gamie AMG GT 4-drzwiowego Coupé, hybryda AMG GT 63 S E PERFORMANCE jest szczególnie bogato wyposażona. Otrzymała wszystkie udoskonalenia wprowadzone przy okazji ostatniego liftingu, takie jak zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z nowym systemem tłumienia. Standardowo na pokładzie znajduje się także szerokoekranowy kokpit i system multimedialny MBUX ze specyficznymi dla hybrydy widokami. W zestawie wskaźników kierowca może odczytać dostępny zasięg w trybie elektrycznym, zużycie energii, moc i moment obrotowy silnika elektrycznego oraz temperatury akumulatora i jednostki elektrycznej.

Mercedes Benz


W kokpicie wzrok przyciąga standardowa kierownica AMG Performance z charakterystycznymi, podwójnymi ramionami i „płynnie” zintegrowanymi panelami dotykowymi. Okrągłe przełączniki z efektownymi wyświetlaczami pozwalają na intuicyjną obsługę podstawowych funkcji auta i zmianę trybu jazdy bez konieczności odrywania rąk od wieńca. Przyciski na kierownicy pozwalają m.in. wybrać poziom rekuperacji.

Silnik spalinowy z przodu, jednostka elektryczna z tyłu

W AMG GT 63 S E PERFORMANCE 4,0-litrowy silnik V8 biturbo jest połączony z synchronicznym motorem elektrycznym z magnesami trwałymi, opracowanym w Affalterbach wysokowydajnym akumulatorem oraz w pełni zmiennym napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Połączenie obu jednostek daje moc systemową 620 843 KM i maksymalny systemowy moment obrotowy o wartości ponad 1400 Nm. Najmocniejsza jak dotąd maszyna AMG ma imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jej tylko 2,9 s, a osiągnięcie prędkości 200 km/h trwa mniej niż 10 s. Rozpędzanie kończy się dopiero przy 316 km/h.

Silnik elektryczny o mocy 204 KM jest umieszczony przy tylnej osi i zintegrowany z elektrycznie sterowaną dwubiegową przekładnią oraz elektronicznie sterowanym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. To wszystko umieszczono w kompaktowym module napędu elektrycznego – EDU. Eksperci nazywają taki układ hybrydą P3. Również z tyłu, nad osią, zlokalizowano lekki, wysokowydajny akumulator.

Zautomatyzowana dwubiegowa przekładnia przy tylnej osi ma specjalnie skalibrowane przełożenia, dzięki którym zapewnia szeroką rozpiętość – od wysokiego momentu obrotowego na potrzeby sprawnego ruszenia aż do bezpiecznej ciągłej mocy przy wyższych prędkościach. Elektryczny siłownik załącza drugi bieg najpóźniej przy prędkości ok. 140 km/h.

Mercedes Benz


Tryb Electric działa od postoju do prędkości 130 km/h, tylko przy wyłączonym silniku spalinowym. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że zawsze dostępny jest napęd 4x4: gdy nagle dojdzie do znacznego poślizgu tylnych kół, moment obrotowy silnika elektrycznego trafia również do przedniej osi. Gdy energia w akumulatorze się wyczerpie lub kierowca zażąda wyższej mocy, inteligentna kontrola automatycznie przełącza się na tryb jazdy Comfort i uruchamia jednostkę spalinową. W trybie tym silniki spalinowy i elektryczny działają zgodnie z wymaganiami danej sytuacji, a zawieszenie oraz układ kierowniczy zostają ustawione z naciskiem na komfort – przy zachowaniu charakterystycznej dla AMG zwinności.