Megane E-Tech z innowacyjnym systemem odzyskiwania energii
Pojemność akumulatora w Megane E-Tech można sprawdzić w aplikacji My Renault
09.06.2022

Megane E-Tech z innowacyjnym systemem odzyskiwania energii

Zasięg należy do kluczowych parametrów samochodu elektrycznego. Aby kierowca mógł pokonać jak najdłuższą trasę na jednym ładowaniu, Renault opracował dla nowego modelu Megane E-Tech czterostopniowy system odzyskiwania energii podczas hamowania. W ten sposób osiąga on możliwość jazdy do 300 km (WLTP) – w przypadku akumulatora o mocy 40 kWh oraz do 450 km (WLTP) dla akumulatora o mocy 60 kWh.


Akumulator samochodu odzyskuje energię przy każdym hamowaniu. Konstruktorzy w pełni elektrycznego Megane E-Tech poszli jednak o krok dalej i wyposażyli auto w udoskonalony, czteropoziomowy system odzyskiwania energii podczas hamowania, który pozwala każdemu użytkownikowi korzystać z optymalnego zasięgu niezależnie od stylu jazdy.

Renault
Megane E-Tech


Wystarczy ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji D, by aktywować system i umożliwić odzyskanie energii kinetycznej przy zwalnianiu (zdjęciu nogi z pedału gazu). Energia ta jest następnie przekształcana w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorze. Zapewnia to większą sprawność działania pojazdu i zwiększenie jego zasięgu, a jednocześnie pozwala oszczędzać hamulce.

Działanie tej funkcji zostało zoptymalizowane w elektrycznym Megane E-Tech. Kierowca może wybierać spośród czterech zakresów odzyskiwania energii przy zwalnianiu. Steruje nimi za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą: od zakresu 0 (bez odzyskiwania energii) do zakresu 3 (maksymalne odzyskiwanie energii i optymalne hamowanie silnikiem, służące do bardzo intuicyjnej jazdy po mieście).

Renault
Megane E-Tech

Inteligentne zarządzanie energią cieplną

Na zasięg pojazdu wpływa również jego sprawność energetyczna. Wprowadzony w Megane E-Tech Inteligentny system zarządzania traconą energią cieplną z akumulatorów oraz jednostki napędowej pozwala odzyskać tę energię i wykorzystać ją ponownie do ogrzewania kabiny samochodu. Dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania można było również zastosować w akumulatorach i jednostce napędowej układ chłodzenia cieczą (olej chłodzony wodą).

Renault
Megane E-Tech


Jak dokładnie działa system zarządzania energią cieplną w Nowym Megane E-Tech elektrycznym? Idealne warunki do pracy akumulatora zapewnia temperatura ok. 35 st. Celsjusza. Oznacza to, że akumulator powinien być ogrzewany w zimie i chłodzony latem. Przewody z aluminium ekstrudowanego biegnące pod akumulatorem umożliwiają albo ogrzewanie baterii za pomocą grzałki wysokonapięciowej, albo jej chłodzenie dzięki parownikowi, który odbiera ciepło z cieczy chłodzącej. Układ ten ma tylko 18 mm wysokości i przyczynia się do lepszego zabudowania akumulatora w płycie podłogowej, co z kolei przekłada się korzystnie na stylistykę nadwozia i przestrzeń w kabinie.

Renault
Megane E-Tech


Energia cieplna odzyskiwana z akumulatora oraz jednostki napędowej jest wykorzystywana do ogrzewania kabiny samochodu. Do utrzymania odpowiedniej temperatury we wnętrzu zastosowano pompę ciepła nowej generacji. Jej układ obejmuje system ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji z użyciem zaworów sterowanych elektronicznie.

Renault


Utrzymywanie temperatury akumulatora w okolicy 35 st. Celsjusza ma znaczenie również wtedy, gdy samochód zbliża się do stacji ładowania. Pozwala to na lepsze wykorzystanie parametrów terminala i dzięki temu szybsze czy pełniejsze naładowanie akumulatora. Jest to możliwe, ponieważ system nawigacji analizuje zaprogramowaną trasę podróży i przewiduję potrzebę doładowania auta. Producent informuje, że według testu WLTP nowy Megane E-Tech w wersji z akumulatorem 60 kWh pozwala przejechać do 450 km na jednym ładowaniu zaś w wersji o mocy 40 kWh do 300 km. Akumulatory są objęte 8-letnią gwarancją lub do 160 tys. km.

Renault zapewnia bezpłatną wymianę akumulatorów, gdy ich pojemność zmniejszy się poniżej 70% pojemności nominalnej. Pojemność akumulatora można sprawdzić w aplikacji My Renault. Ceny katalogowe wersji EV40 130 KM startują z poziomu 161 900 zł zaś EV60 220 KM od 183 900 zł. Należy wspomnieć, że Megane E-Tech w programie „Mój elektryk” jest dostępne od 134 900 zł. (ww)