Mazda CX-30 e-Skyactiv X: silnik spalinowy ma przyszłość
CX-30 doposażono w zmodernizowany i oszczędny silnik benzynowy e-Skyactiv X
19.05.2021

Mazda CX-30 e-Skyactiv X: silnik spalinowy ma przyszłość

Kompaktowy SUV Mazda CX-30 nowej generacji wjeżdża na polskie salony z mocniejszym i jeszcze bardziej oszczędnym silnikiem benzynowym e-Skyactiv X. Idea konstruktorów silnika tej japońskiej marki wydaje się prosta: spalanie benzyny utrzymać na minimalnym poziomie i niskiej emisji spalin.


Kompaktowy SUV Mazdy, który wpisuje się pomiędzy istniejące modele CX-3 i CX-5, łączy w sobie elegancję, funkcjonalność i wykorzystanie możliwości nowych technologii. Udostępniony do redakcyjnego testu CX-30 z silnikiem e-Skyactiv-X w roku modelowym 2021 objęty został szeregiem zmian, które wpłynęły nie tylko na lepszą dynamikę jazdy i precyzyjną kontrolę prędkości obrotowej, ale także na swobodę w nabieraniu obrotów i płynność pracy silnika. Efekty te zostały osiągnięte poprzez ewolucję technologii SPCCI (kontrola czasu zapłonu), która oferuje większą precyzję procesu spalania w cylindrach, zoptymalizowany stopień sprężania oraz adaptację czasu otwarcia zaworów ssących.

Mazda CX-30
Dla pasażerów Mazdy CX-30 maksymalna nota, czyli 5 gwiazdek NCAP, oznacza pewność i komfort podróżowania


W sumie model CX-30 z silnikiem e-Skyactiv X po modyfikacjach w roku modelowym 2021 charakteryzuje się lepszymi parametrami dzięki mocy zwiększonej o 6 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu podwyższonemu o 16 Nm. W rezultacie maksymalna moc silnika sięga 186 KM przy 6000 obr./min a wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi 240 Nm przy 4000 obr./min. Moment obrotowy dostępny jest teraz w szerszym zakresie prędkości silnika, a już od 2000 obr./min podczas pełnego otwarcia przepustnicy można wyraźnie odczuć swobodę nabierania obrotów i mocniejsze przyspieszenie.

Mazda CX-30
Funkcjonalne wnętrze zaprojektowane zostało z zmyślą o ochronie kierowcy i pasażerów


Warto podkreślić, że wersje modeli z nowym napędem e-Skyactiv X stanowią obecnie około 40 proc. europejskiej sprzedaży Mazdy 3 i CX-30, podczas gdy w Polsce na ten napęd decyduje się niemal co trzeci nabywca (odpowiednio 30 i 31,5 proc.). W 2021 roku dwulitrowy silnik benzynowy e-Skyactiv X jest oferowany z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią Skyactiv-Drive. Oba modele z silnikami e-Skyactiv X mogą być wyposażone w układ przenoszący napęd na przednie lub na wszystkie koła (i-Activ AWD). Należy przyznać, że eksperymenty silnikowe japońskich inżynierów przyniosły oczekiwany skutek. Testowy CX-30 satysfakcjonował poziomem zużycia paliwa. W sumie średnie spalanie oscylowało na poziomie
7 l / 100 km (trasa/miasto). Natomiast, skupiając nieco uwagi nad kierownicą bez trudu można było uzyskać spalanie na poziomie 5,8 l / 100km. Ten zadowalający rezultat tylko potwierdził opinię Mazdy, że silnik spalinowy ma przyszłość.

Mazda CX-30
Zadowalający rezultat spalania tylko potwierdził opinię Mazdy, że silnik spalinowy ma przyszłość

Sprawdzona jakość

Wnętrze kompaktowego SUV-a zapewnia wszystkim pasażerom wygodną pozycję i komfort jazdy nawet w najdłuższych trasach, a jego bagażnik cechuje praktyczność, łatwość wykorzystania i duża ładowność - pojemność bagażnika wynosi 430 l (wg normy VDA). Wyświetlacz head-up na przedniej szybie auta, cyfrowe zegary i ekran Mazda Connect zaprojektowano tak, by pokazywały wszystkie informacje w prosty i czytelny sposób. Mazda CX-30 wyposażona jest w ekran centralny systemu Mazda Connect o przekątnej 8,8 cala. Z kolei system Mazda Connect pozwala korzystać
z funkcji Apple CarPlay i Android Auto poprzez zwykłe połączenie USB z interfejsem HMI (Human-Machine Interface). System audio oferuje nagłośnienie Bose, które składa się z 12 głośników.

Mazda CX-30
W 2021 roku dwulitrowy silnik benzynowy e-Skyactiv X jest oferowany z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią Skyactiv-Drive


Mazda CX-30 oferuje bogaty pakiet wyposażenia już w wersji podstawowej Kai, który zapewnia szerokie bezpieczeństwo, uniwersalny komfort i przyjemność prowadzenia pojazdu. Ceny kompaktowego SUV-a CX-30 w wersji z silnikiem e-Skyactiv X startują z poziomu 118 900 zł.