Land Rover Discovery Sport – dobry na asfalcie, niezły w terenie
Land Rover konsekwentnie i w bardzo przemyślany sposób odnowił swoje linie modelowe
07.06.2024 Luba Kurek

Land Rover Discovery Sport – dobry na asfalcie, niezły w terenie

W tym roku Discovery Sport obchodzi swoje dziesiąte urodziny. Zastąpił on wysłużonego Land Rovera Freelandera, który został wycofany z produkcji po osiągnięciu pełnoletności. Dlatego też nie należy mylić Discovery Sport z Discovery – to dwa różne samochody, pomimo dużych podobieństw w wyglądzie zewnętrznym i nazwie.

 


W 2019 roku Discovery Sport przeszedł face lifting. Oprócz odświeżenia wyglądu zewnętrznego otrzymał nowe, matrycowe reflektory LED i unowocześnione wnętrze. W gamie modeli Land Rover i Range Rover idealnie wypełnia przestrzeń pomiędzy mniejszym Range Rover Evoque a Discovery.

Land Rover Discovery Sport

Wyjątkowy charakter

Land Rover Discovery Sport jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: S, Dynamic SE oraz Dynamic HSE. Niezależnie od wersji otrzymujemy bardzo bogate wyposażenie oraz długą listę dodatków, które w zasadzie można dokupić do każdej wersji. Sylwetka Discovery Sport jest bardzo zgrabna, wizualnie wyraźnie lżejsza od Discovery, jednak widoczne podobieństwa i charakterystyczna dla marki stylistyka sprawiają, że trudno ten samochód pomylić z jakimkolwiek SUVem innej marki. To istotna i godna podkreślenia cecha z uwagi na fakt, że obecnie samochody różnych producentów upodobniają się do siebie, a SUVów jest coraz więcej. Tutaj po prostu widać, że to jest Land Rover.

Land Rover Discovery Sport


Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, a subtelne detale podkreślają unikalny charakter marki. Wnętrze zapewnia wysoki komfort, zastosowane materiały są najwyższej jakości, jednak pod względem funkcjonalności widać drobne oszczędności. Zrezygnowano między innymi z fizycznych przycisków i pokręteł do obsługi podstawowych funkcji, takich jak klimatyzacja czy system audio. Pomimo, że interfejs użytkownika na ekranie dotykowym jest bardzo intuicyjny i wygodny, to jednak wymaga spojrzenia na ekran i trafienia palcem we właściwe miejsce. Pod względem komfortu wnętrza i jakości jego wykończenia Discovery Sport zdecydowanie pozytywnie odróżnia się od Freelandera, stając się pełnoprawnym członkiem rodziny Land Rover / Range Rover.

Land Rover Discovery Sport

Dynamika i oszczędność

Oferowane w Discovery Sport jednostki napędowe ograniczają się do czterech cylindrów i są montowane także w mniejszym Range Rover Evoque. Mamy do wyboru dwa silniki wysokoprężne i dwa silniki benzynowe, wszystkie w układzie miękkiej hybrydy. Ponadto mamy też hybrydę plug-in z silnikiem benzynowym, teoretycznie najmocniejszą, ale pojemność 1,5 litra nie imponuje.

Według danych producenta oferuje ona największą moc i moment obrotowy, jednak maksymalna masa holowanej przyczepy jest dla tej wersji silnikowej zdecydowanie mniejsza niż dla pozostałych. „Elektryka” nie ma i dobrze - jeszcze nigdzie nie trafiłam na ładowarkę w terenie. Wszystkie silniki zapewniają przyzwoite osiągi, jednak moim zdaniem najlepszym wyborem jest mocniejszy diesel. Także wszystkie wersje Discovery Sport mają napęd 4x4.

Land Rover Discovery Sport


Testowany egzemplarz był wyposażony w mocniejszy silnik wysokoprężny. Zapewnia on przyzwoite osiągi na asfalcie i wysoki moment obrotowy w terenie. Automatyczna skrzynia biegów pracuje szybko i płynnie. Układ napędowy nie budzi zastrzeżeń. System automatycznego wyboru trybu jazdy sprawdza się dobrze w lekkim terenie, do jakiego Discovery Sport został stworzony. Model ten może się pochwalić dużą maksymalną masą holowanej przyczepy – aż 2,5 tony, co będzie ważne w rekreacji.

Optymalny balans między komfortem a terenowymi możliwościami

Zawieszenie jest zestrojone dość sztywno, zapewniając przede wszystkim dobre prowadzenie w warunkach drogowych. W terenie łatwo doprowadzić do pełnego wykrzyżowania osi, które nie jest zbyt duże, ale tutaj pochwała należy się systemowi napędu 4x4, który zapewnia trakcję również w takich warunkach.

Land Rover Discovery Sport (Foto: Marcin Nowak)


Land Rover konsekwentnie i w bardzo przemyślany sposób odnowił swoje linie modelowe, zachowując indywidualny charakter i podkreślając typowe dla marki akcenty. Szeroka gama jednostek napędowych, wysoka jakość wykonania, luksus i prestiż nawet w mniejszych modelach – to dobry przykład do naśladowania dla innych producentów. Discovery Sport jest doskonałą propozycją dla osób ceniących komfort i wysoką jakość, lubiących aktywnie spędzać czas na łonie natury.

Luba Kurek
Luba Kurek

Od wielu lat związana z motoryzacją, motorsportem i zarządzaniem flotami samochodowymi.

Kierownik Administracji, Fleet Manager w PHZ Baltona S.A. Długoletni Członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.

Autorka wielu artykułów w pismach branżowych oraz uważny obserwator i komentator otaczającej nas rzeczywistości motoryzacyjnej