Jeep: wolność i pasja
Jeep Gladiator po 28-letniej nieobecności debiutuje w salonach sprzedaży
11.01.2021

Jeep: wolność i pasja

Najnowszy Jeep Gladiator, pierwszy od prawie trzech dekad pickup Jeepa z 3,0-litrowym wysokoprężnym silnikiem MultiJet V6, spełniający normę emisji Euro 6D Final, o mocy 264 KM jest już dostępny w salonach sprzedaży marki w całej Europie.


Historia potężnego Jeepa sięga 1947 roku. Gladiator bazuje na bogatym dziedzictwie wytrzymałych i niezawodnych pickupów Jeepa, zapoczątkowanym 74 lata temu, kiedy to Willys Overland wprowadził na rynek 1-tonowego pickupa z napędem na cztery koła, opartego na ramie CJ-2A.

Prawdziwie „jeepowskie” nadwozie

Nowy Jeep Gladiator może poszczycić się solidnym, wyróżniającym się designem, który jest natychmiast rozpoznawalny, dzięki tradycyjnym akcentom stylistycznym Jeepa. Zespół projektantów marki utrzymał legendarny siedmioszczelinowy grill, znany z Wranglera, ale z małymi zmianami został on delikatnie cofnięty, co poprawia aerodynamikę samochodu.
Podczas projektowania wytrzymałej, 153-centymetrowej skrzyni ładunkowej Gladiatora skupiono się głównie na funkcjonalności i wszechstronności. System oświetlenia under-rail, opcjonalne zewnętrzne źródło zasilania (230V) i solidne, wbudowane mocowania zapewniają odpowiednio wysoką trwałość i wszechstronność.

Jeep
Wnętrze nowego Gladiatora łączy w sobie komfort i wszechstronność

Jeep Gladiator charakteryzuje się wieloma konfiguracjami, umożliwiającymi różne opcje jazdy pod gołym niebem, dzięki rozlicznym zestawieniom przedniej szyby i dachu: złożonego z 3 elementów twardego dachu, miękkiego dachu, a także wersji „topless”. Wnętrze nowego Gladiatora łączy w sobie komfort i wszechstronność. Może też z łatwością zostać wyczyszczone i wyróżnia się dużą liczbą schowków, jak na przykład zamykany na klucz schowek pod tylnymi siedzeniami. Gladiator oferuje system multimedialny Uconnect czwartej generacji z 7- lub 8,4-calowym ekranem dotykowym oraz zestaw wskaźników z 7-calowym wyświetlaczem (TFT), który jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto do obsługi telefonu, nawigacji i wiadomości głosowych bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Silnik Diesla zgodny z normą Euro 6-D Final

3.0-litrowy silnik MultiJet V6 (zgodny z normą Euro 6D Final), montowany w europejskiej gamie Jeepa Gladiatora i wyposażony w system Engine Stop-Start (ESS), generuje moc 264 KM oraz potężny moment obrotowy 600 Nm. Zaprojektowana i wyprodukowana przez FCA EMEA, ta wysokiej klasy jednostka napędowa wykorzystuje zaawansowaną technicznie turbosprężarkę z łożyskiem o niskim współczynniku tarcia, zaprojektowaną tak, aby zapewnić jak najlepsze osiągi, szczególnie w niskim zakresie obrotów. Silnik współpracuje z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, umożliwiającą optymalizację jego pracy podczas jazdy w terenie i zapewniającą płynne, wydajne dostarczanie mocy podczas podróży autostradą.
Gama silników Jeepa Gladiatora obejmuje także 3,6-litrową jednostkę benzynową Pentastar V6, która jest dostępna jedynie na rynkach pozaeuropejskich i na Bliskim Wschodzie. Paleta kolorystyczna obejmuje dziewięć barw nadwozia: czarny, czerwony Firecracker Red, srebrny Billet Silver Metallic, biały Bright White, Granite Crystal Metallic, niebieski Hydro Blue, szary Sting Grey, „Snazzberry” oraz zielony Sarge Green. Są one zestawione ze składanym miękkim albo twardym dachem w kolorze czarnym lub w kolorze nadwozia. Wersja wyposażenia Sport porusza się na 17-calowych kołach, natomiast modele z serii Overland i Launch Edition na 18-calowych.

Do wielu zadań

Jeep Gladiator zapewnia duże możliwości terenowe, z jakich znana jest amerykańska marki, m.in. dzięki zaawansowanemu systemowi full-time Selec-Trac 4x4, obejmującemu dwubiegową skrzynię rozdzielczą o przełożeniu redukcyjnym równym 2,72:1, a także oś przednią i tylną Dana 44 heavy-duty trzeciej generacji z przełożeniem 3,73:1. Oprócz doskonałych kątów natarcia, rampowego i zejścia oraz tylnego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, wszystkie poziomy wyposażenia w gamie Gladiatora – Sport, Overland i Launch Edition – „noszą” oznaczenie Trail Rated, potwierdzające ich legendarne możliwości terenowe.

Jeep
Jeep Gladiator zapewnia legendarne zdolności terenowe, m.in. dzięki systemowi Selec-Trac 4x4, osiom Dana 44 trzeciej generacji oraz oponom terenowym

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Podczas projektowania nowego Jeepa Gladiatora nadrzędne znaczenie miało bezpieczeństwo kierowcy i pasażera, dlatego też samochód oferuje szereg systemów bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego oraz ochrony. Należą do nich m.in. reflektory full LED i kwadratowe tylne światła w technologii LED, będące na wyposażeniu seryjnym całej gamy Gladiatora. Dodatkowe standardowe elementy to kamera cofania Parkview z funkcją dynamicznej siatki, asystent parkowania wyposażony w przednie i tylne czujniki oraz system stabilizacji toru jazdy (ESC) z układem przeciwdziałającym przewróceniu się pojazdu. Na zamówienie model może zostać zaopatrzony w system wykrywania pojazdów w martwym polu (Blind Spot Monitoring), w wykrywanie obiektów na drodze cofania (Rear Cross Path Detection), przednią kamerę terenową, system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning Plus) z autonomicznym hamowaniem awaryjnym, tempomat adaptacyjny z funkcją stop oraz w automatyczne światła drogowe (AHB). Ceny Gladiatora, dostępnego w dwóch podstawowych wersjach wyposażenia Sport i Overland, oraz w premierowej Launch Edition rozpoczynają się od 289 000 zł.