Jaguar I-PACE - wzór elektrycznego auta przyszłości
Jaguar I-PACE jest laureatem nagrody Europejskiego Samochodu Roku 2019
23.08.2021

Jaguar I-PACE - wzór elektrycznego auta przyszłości

Jaguar wprowadzając model I-PACE udowodnił, że może produkować nie tylko wyrafinowane SUV-y, ale także potrafi silnie zaznaczyć swoją obecność w segmencie aut bezemisyjnych. Jaguar I-PACE zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku edycji 2019 i do dzisiaj jest często stawiany za wzór auta elektrycznego przyszłości.

 

W 2019 roku dziennikarze wybierający Europejski Samochód Roku, tzw. COTY, przyznali pojazdowi 250 punków. Podkreślali oni atrakcyjność auta i praktyczność codziennego użytkowania. Zwracali uwagę na moc i moment obrotowy elektrycznych silników. Jaguar I-PACE był drugim w historii samochodem elektrycznym, który otrzymał to wyróżnienie. Pierwszym był Nissan LEAF.

 

NowoczesnaFlota
Efektowny design I-PACE jest wyróżnikiem marki Jaguar


Niektóre z opinii mediów wtedy testujących to auto pozostają wciąż aktualne. Np. taka: - I-PACE jako pierwszy BEV, pokazał co naprawdę może zrobić samochód elektryczny oraz, że to - bardzo wyrafinowany samochód, który zapewni spokojną jazdę w pełnym relaksie i niesamowite wrażenia, gdy jedziemy na wysokich obrotach. Inni podkreślali napęd na cztery koła: - I-PACE dobrze radzi sobie w zakrętach na torze, a także w trudnym terenie, dzięki efektywnemu napędowi na wszystkie koła.

Zauważono też duży atut większości samochodów elektrycznych, którym jest stabilizowanie auta przez ciężkie akumulatory: - Nisko położony środek ciężkości i mocne silniki elektryczne sprawiają, że I-Pace jest lepszy w prowadzeniu niż większość tradycyjnych samochodów. Podkreślano innowacyjność samochodu względem niemieckiej konkurencji, która często w wyższych segmentach jest dawana za wzór do naśladowania: - To Jaguar w najlepszym wydaniu, nie próbuje podążać za niemieckimi markami premium. Koniec końców uznano brytyjskiego "kota" za najbardziej innowacyjny pojazd wśród wszystkich finalistów COTY. Niemniej niektórzy z jurorów dostrzegali jednak wysoką cenę i zasięg, który mógł znacząco maleć przy wykorzystywaniu pełnych możliwości auta.

 

NowoczesnaFlota
Chowane klamki wyróżniają I-PACE'a wśród innych aut


Jaguar I-Pace ma kilka innowacyjnych rozwiązań. Należą się duże brawa za dodatkowy schowek na kable w przedniej części nadwozia; nigdy nie będą one przygniecione bagażem i nie zabrudzą go. To rozwiązanie powoduje nietypowy układ przycisków na pilocie, gdyż zdalnie możemy otwierać zarówno przedni jak i tylny bagażnik.

Kolejną innowacją - zapożyczoną z bratniego Range Rovera - jest możliwość unoszenia i obniżania nadwozia. Zwiększa to możliwości jazdy w trudnym terenie jak i obniża nadwozie podczas szybkiej jazdy autostradowej.

 

NowoczesnaFlota
Luksusowo wykonane wnętrze Jaguara I-PACE


Na podkreślenie zasługuje też stylizacja auta, a w szczególności tzw. cab forward design, gdzie znacznie skrócono przednią maskę przesuwając kabinę pasażerską do przodu. Było to nowatorskie rozwiązanie, gdyż niewielu producentów się na nie decydowało niejako zapominając o tym, że kompaktowy silnik i jego osprzęt (brak skrzyni biegów) zajmuje dużo mniej miejsca niż w przypadku auta spalinowego. Ten design z krótkimi zwisami i linią dachu w stylu coupé przyciąga spojrzenia na ulicy, ale zapewnia też zdumiewająco dużo miejsca w kabinie i bagażniku. Zdecydowano się na wysuwane klamki, które chowając się podczas jazdy dodatkowo redukowały szumy i opór powietrza.

 

NowoczesnaFlota
Pod maską mini bagażnik na kable do ładowania


Samochód dysponuje kilkoma trybami jazdy:

• "Eco", gdy pedał przyspieszenia jest mniej responsywny, a klimatyzacja działa słabiej.
• "Ice & Snow" zapewnię lepszą przyczepność przy ruszaniu dławiąc przeniesienie mocy i napędu na koła.
• "Dynamic" - zgodnie z nazwą zapewnia dynamiczną reakcję po naciśnięciu pedału przyspieszenia i, co ciekawe, dodatkowy generowany jest głęboki dźwięk jednostki spalinowej, który wydobywa się z głośników.

Jaguar I-PACE ma 4,68 m długości i występuje wyłącznie w 400-konnej (700 Nm) wersji z akumulatorem 90 kWh. W momencie wprowadzenia na rynek tylko największe modele Tesli mogły z nim konkurować pod względem pojemności baterii. Wciąż to jeden z najlepszych wyników na rynku. I PACE napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi zintegrowanymi z przednią i tylną osią pojazdu. Deklarowany homologowany zasięg to 470 km. Dzięki napędowi na 4 koła I PACE zachowuje stabilność przy przyspieszaniu od 0-100 km/h w 4,8 sekundy.

 

NowoczesnaFlota
Jaguar I-PACE może być ładowany prądem 100 kW - niektóre z ładowarek GreenWay oferują takie parametry


Wnętrze auta jest ciekawie zaprojektowane i wykonane z najwyższej jakości materiałów. Nie wszystkim jednak przypadnie do gustu sposób przełączania napędów przyciskami - w aucie o takich osiągach lepiej byłoby zastosować manetkę.

W momencie wprowadzenie auta pojawiły się pewne problemy. Oprogramowanie systemów elektrycznych nie zawsze działało bez zarzutu. Wady i niedociągnięcia usunięto po kilku miesiącach, gdy wprowadzono wersję po "mikroliftingu". Wtedy też zmodyfikowano parametry ładowarki pokładowej, która mogła przyjmować prąd 11 kW, a nie 7 kW jak wcześniej. Poprawia to znacznie tempo ładowania prądem przemiennym.

 

NowoczesnaFlota
I-PACE precyzyjnie informuje kierowcę o parametrach e-jazdy


Jaguar I-PACE jest jednym z najbardziej luksusowych bezemisyjnych SUV-ów dostępnych na rynku. Ma oszałamiające osiągi, duży zasięg i wiele innowacyjnych rozwiązań w designie i technologiach. To elektryczne auto, które jeszcze długo będzie przyciągało uwagę.