auto1
Hyundai Elantra – rodzinny kompakt
To już siódma generacja modelu Elantra
20.03.2023

Hyundai Elantra – rodzinny kompakt

Sedany klasy kompakt możemy dziś policzyć na palcach jednej ręki. Polacy są bodaj ostatnimi w Europie, którym ten typ nadwozia wciąż się podoba. Hyundai Elantra, nawet jeśli nie jest klasycznym sedanem, to jednak do tej kategorii się zalicza, bo… do tego typu aut mu najbliżej.
W tych dniach Hyundai zakomunikował o odświeżeniu aktualnie produkowanego modelu siódmej generacji. Przypomnijmy, że ta Elantra debiutowała w roku 2020, a ten model pod tą nazwą w roku 1990.




Elantra nie jest sedanem, a raczej liftbackiem, choć też nie do końca. A może to fastback? Tylko czy tak naprawdę ważne jest, jak ten typ samochodu określić ? Najistotniejsze jest to, że poza dość przestronnym pięcioosobowym wnętrzu oferuje również spory bagażnik. Właśnie dlatego, że można się do niego dostać przez mały otwór po uniesieniu krótkiej klapy model ten zaliczono do sedanów. Na korzyść liftbacka przemawiałby fakt, że pokrywa bagażnika i tylna szyba znajdują się w jednej płaszczyźnie. A za fastbackiem…

NowoczesnaFlota
Hyundai Elantra

Jest tak jak trzeba

Inżynierowie Volkswagena mogliby się trochę pouczyć od kolegów z Korei Płd. chociażby tego jak zorganizować obsługę różnych funkcji we współczesnym aucie. Jest trochę dotykowo, ale też wybór kierunku nawiewu powietrza, ustawienie temperatury itp. obsługujemy „tradycyjnie” pokrętłem bądź przyciskiem. Można to robić nawet w czasie jazdy bez obawy, jak to ma miejsce np. w Golfie VII, gdzie tak naprawdę o tym na jaki poziom ustawimy grzanie w kabinie decyduje los.

NowoczesnaFlota
Hyundai Elantra

Zegary wprawdzie cyfrowe, ale w Elantrze są też w tradycyjnej formie. Zasób dostarczanych kierowcy informacji jest na szczęście niezbyt obfity. Wszystko czytelne i w zasięgu wzroku i rąk kierującego.

Fotele wygodne, ale tworzywa wykończenia kabiny powiedzmy dostateczne. Całość nie odrzuca, choć już przy zakupie można się zastanawiać jak to będzie wyglądało po latach użytkowania.

NowoczesnaFlota
Hyundai Elantra

Nie ma wyboru

Hyundai do tego samochodu proponuje wyłącznie jeden typ napędu. Chodzi o 123-konny, wolnossący silnik benzynowy współpracujący z bezstopniowa przekładnią automatyczną, albo 6-biegową przekładnią manualną. O wadach CVT wiemy sporo, ale w Elantrze traktowana spokojnie nie daje się poznać jako urządzenie wytwarzające po naciśnięciu pedału gazu najpierw hałas, bez natychmiastowej reakcji w postaci zwiększenia prędkości samochodu. Delikatnie traktowana sprawia, że Hyundai Elantra nawet płynnie przyspiesza. Poza tym jest w niej możliwość wybrania sekwencyjnego aż ośmiu przełożeń. Zatem komu nie po drodze z bezstopniowym systemem może włączyć dźwignię przekładni z D na S i dalej w drogę.

NowoczesnaFlota
Hyundai Elantra

Trzeba dodać, że Hyundai w tym modelu oddaje kierowcy do dyspozycji cztery tryby jazdy Eco, Normal, Sport i Smart, więc tu także można sobie dopasować sposób pracy napędu w zależności od sytuacji bądź… upodobań. Oczywiście Elantra jest samochodem przednionapędowym.

NowoczesnaFlota
Hyundai Elantra (Foto: Ryszard M. Perczak)

Dla kogo to auto

Po kilkudniowych testach wydaje nam się, że model ten najbardziej sprawdzi się u nas jako auto rodzinne. Z wyglądu, owszem robiące wrażenie, ale osiągami już mniej. Może za to zyskać sympatię za spalanie. Jeżdżąc zgodnie z przepisami w mieście nie przekroczymy 7,0 l/100 km, a w trasie o cały litr mniej. Powinni się nim zainteresować również taksówkarze, mając na uwadze nie tylko przestronność jego wnętrza i bagażnika, ale również fakt, że silnik napędzający Elantrę dobrze funkcjonuje zasilany LPG.