Hyundai Elantra N: gorący sedan
W pierwszej kolejności Elantra N trafi na rynek koreański i amerykański
20.07.2021

Hyundai Elantra N: gorący sedan

Pasjonaci szybkiej jazdy z niecierpliwością mogą wyczekiwać sportowej wersji Hyundaia Elantra. Koreański koncern zaprezentował specjalną wersję Elantra N. Pod maską 290 KM rozpędza auto do 250 km/godz i przyspiesza od 0 do 100 km/godz w zaledwie 5,3 sekundy. W ten sposób gorący sedan uzupełnia gamę „samochodów sportowych do codziennego użytku”.


Elantra N to wariant All New Elantra, który został wprowadzony na rynek w kwietniu 2020 r..
Pierwszy wyczynowy sedan Elantra N jest napędzany 2,0-litrowym silnikiem turbo flat power z 52-milimetrowym wirnikiem turbiny, który ma o 5 mm większą średnicę niż poprzednio i 12,5-mm przelotem turbiny powiększonej o 2,5 mm powierzchni. Te ulepszenia, wraz z optymalizacją kształtu i materiału cylindra, poprawiają zarówno osiągi, jak i trwałość silnika. W rezultacie technologia Flat Power utrzymuje maksymalną moc od około 5500 obr./min, zapewniając szybkie przyspieszenie.

Hyundai Elantra N

Silnik typu flat power współpracuje z 8-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT), zapewniającą maksymalną moc 280 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Dzięki N Grin Shift (NGS) ciśnienie doładowania wzrasta, zwiększając moc do 290 KM. W rezultacie Elantra N osiąga prędkość maksymalną 250 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/hw zaledwie 5,3 sekundy.

Porywające osiągi Elantry N są dodatkowo wspierane przez mechanizm różnicowy N Corner Carving (e-LSD, elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu), układ zmiennych zaworów wydechowych i kontrolę startu – wszystkie z nich to wysokowydajne funkcje, które są stosowane w standardzie. W modelach DCT, N Grin Shift (NGS), N Power Shift (NPS) i N Track Sense Shift (NTS) są dostępne jako standardowe funkcje, aby zmaksymalizować przyjemność z jazdy.

Hyundai Elantra N

Aby pewnie i efektownie wyjść z zakrętu, Elantra N zapewnia solidne hamowanie. Tarcze hamulcowe o średnicy 360 mm są wyposażone w klocki z materiału o wysokim współczynniku tarcia, aby zapewnić najlepszą w swojej klasie skuteczność hamowania w pojazdach o wysokich osiągach. Po raz pierwszy w Hyundaiu Elantra N zastosowano zintegrowaną oś napędową (IDA), inspirowaną technologią stosowaną w samochodach rajdowych WRC. Dzięki zintegrowaniu wału napędowego, piasty koła i łożyska, redukcja masy o 1,7 kg umożliwia uzyskanie „lżejszego i mocniejszego” samochodu. Jest to również korzystne pod względem odporności na skrajne boczne przeciążenia.

Hyundai Elantra N

Konstruktorzy Elantry N dodali szereg specjalnych funkcji, które podnoszą komfort i przyjemność z jazdy. Na przykład, N Sound Equalizer (NSE) to wirtualny dźwięk silnika, który nie tylko zapewnia charakterystyczne dźwięki jazdy, które reprezentują Hyundai Motorsports, takie jak dźwięki samochodów wyścigowych TCR, ale posiada również funkcję korektora, która pozwala kierowcy dostosować szczegóły dla każdego zakresu (skowyt, gardło, bas), z uwzględnieniem osobistych preferencji. Pozwala to kierowcy słyszeć bardziej realistyczny i dynamiczny dźwięk silnika podczas jazdy. Ponadto system zmiennych zaworów wydechowych, który wydaje charakterystyczne dźwięki „popcornu” i „buku”, wykorzystuje teraz liniową metodę sterowania, aby zredukować dudnienie podczas pracy na biegu jałowym, zachowując jednocześnie charakterystyczną nutę wydechu N.
Ponadto, Elantra N jest pierwszym pojazdem N, w którym zastosowano opony Michelin PS4S w rozmiarze 245 na 19-calowych kołach w celu zapewnienia dynamicznej jazdy.

Wydajny system informacyjno-rozrywkowy

Zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy Elantry N został wyposażony w interfejs graficzny dedykowany dla gamy N, dzięki czemu entuzjaści sportowej jazdy mogą intuicyjnie cieszyć się dynamicznymi osiągami samochodu.

Hyundai Elantra N

Informacje potrzebne do wyczynowej jazdy po torze, takie jak temperatura oleju i płynu chłodzącego, moment obrotowy i ciśnienie turbodoładowania, które w większości samochodów są trudne do sprawdzenia, są wyświetlane na zestawie wskaźników. Licznik okrążeń, dedykowana funkcja informacyjno-rozrywkowa, mierzy czas potrzebny do przejechania okrążenia na torze wyścigowym, a „N Track Map” rejestruje lokalizację kierowcy i jego ruch na torze w czasie rzeczywistym. Dzięki temu kierowca może rejestrować swoje osiągi bez konieczności korzystania z dodatkowego specjalistycznego sprzętu, a także analizować i poprawiać osiągi.

Hyundai Elantra N

W pierwszej kolejności Elantra N trafi na rynek koreański i amerykański dlatego Hyundai Motor udostępnia specjalną aplikację „Hyundai N”. Aplikacja umożliwia użytkownikom, którzy dołączą do usługi Bluelink (usługa Connected Car), przeglądanie funkcji informacyjno-rozrywkowych Elantry N na osobistych smartfonach i tabletach. Hyundai Motor planuje rozszerzyć funkcję aplikacji Hyundai N, aby mogli z niej korzystać nie tylko klienci, którzy zakupili Elantra N z Bluelink, ale także klienci, którzy posiadają już pojazd N.