Hybrydowy Nissan Juke
Nissan Juke, miejski crossover japońskiej marki, jest teraz dostępny w wersji wyposażonej w zaawansowany napęd hybrydowy. Zdaniem producenta zapewnia on wyższe osiągi oraz lepszą wydajność. Dilerzy w całej Polsce przyjmują już zamówienia na tę wersję modelu. Dostawy nowego Nissana Juke E Hybrid rozpoczną się w sierpniu.
Juke Hybrid został wyposażony w hybrydowy zespół napędowy o wielu trybach pracy. Kierowcy i pasażerowie docenią rozruch odbywający się wyłącznie w trybie elektrycznym.
Inteligentny zespół napędowy modelu Juke Hybrid został dostrojony tak, by zmaksymalizować dystans pokonywany w trybie elektrycznym, co kierowcy cenią sobie najbardziej. Podczas testów udało się osiągnąć nawet 80% czasu jazdy miejskiej w trybie elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie wyłącznie elektryczne. Juke Hybrid nie tylko rusza w trybie elektrycznym – korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze może również rozpędzić się do 55 km/h.
System automatycznie maksymalizuje wykorzystanie trybu jazdy elektrycznej. Kierowca Nissana Juke Hybrid może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego.
Wydajny silnik spalinowy
W skład zespołu napędowego wchodzi opracowany przez Nissana, zaawansowany technicznie silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija moc 69 kW (94 KM) i oferuje moment obrotowy do 148 Nm.
Z kolei za napęd elektryczny odpowiada dostarczony przez Nissana silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15- kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów.
Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy, przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).
Ważnym elementem jest zaawansowana przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, która umożliwia optymalne wykorzystanie mocy napędowej silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.
Hamowanie z odzyskiem energii
Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.
Zaawansowany układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie, zapewniając efektywne gospodarowanie energią przy zachowaniu odczucia naturalnego działania pedału hamulca. Kierowca nawet nie zauważa współpracy między dwoma układami – pedał działa nieprzerwanie dając intuicyjne odczucia.
Juke Hybrid jest wyposażony w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać spośród następujących trybów: Eco, Normal lub Sport.
Podobnie jak w pełni elektryczny LEAF, Juke Hybrid został wyposażony w funkcję e Pedal, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia.
Zmiany w nadwoziu i we wnętrzu
Juke w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé-crossovera. Zadbano o każdy detal – liczne drobne zmiany służą optymalizacji efektywności aerodynamicznej oraz podkreśleniu, że Juke Hybrid to samochód zelektryfikowany. Na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy „Hybrid”.
Wewnątrz na desce rozdzielczej prawa tarcza zespołu wskaźników jest prędkościomierzem, a lewa to wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwania podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silniki benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji lewej tarczy znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora.
Bagażnik ma pojemność 354 litrów, czyli tylko o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik pozostaje największym w swojej klasie (1237 l). (ms)
Wersje Nissana JUKE Hybrid dostępne w Polsce
Wersja | Cena od |
N-Connecta | 125 470 zł |
N-Design | 138 970 zł |
Tekna | 142 370 zł |