auto1
Hybrydowa rewolucja Jeepa
4xe czyli szacunek dla środowiska
17.11.2020

Hybrydowa rewolucja Jeepa

Polski oddział koncernu FCA zaprezentował nowe wersje modeli Jeep Compass i Renegade, wyposażone w napęd hybrydowy plug-in. Oba modele dostępne są z napędem 4x4 o łącznej mocy 190 lub 240 KM.

Nowa gama modeli Jeepa z napędem hybrydowym plug-in to najbardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa SUV-y Jeepa. Wykorzystana technologia 4xe oferuje zerową emisję zanieczyszczeń oraz duży zasięg w trybie elektrycznym i łatwość ładowania.

Wydajność nie jest uzyskiwana kosztem osiągów. Każdy Jeep 4xe pozostaje wierny swojemu terenowemu powołaniu, poprawiając wrażenia z jazdy na drodze, dzięki płynnej reakcji i przyspieszeniu. Jednocześnie, dzięki większemu momentowi obrotowemu generowanemu przez jednostkę napędową oraz możliwości ich precyzyjnej regulacji, samochody zapewniają jeszcze więcej możliwości 4x4 w każdym terenie podczas wymagającej jazdy w warunkach off-roadowych.

4xe czyli poszanowanie dla środowiska

Każdy Jeep z napędem hybrydowym plug-in posiada emblemat 4xe, wywodzący się z takich wartości, jak wydajność, osiągi i odpowiedzialność. Dzięki technologii hybrydowej plug-in emisja CO2 jest niższa, niż 50 g/km w trybie hybrydowym, a koszty eksploatacji są mniejsze. Nowe modele 4xe oferują najlepsze osiągi i dynamikę jazdy ze wszystkich modeli Renegade i Compass w historii. Jednocześnie są to samochody do codziennej jazdy po mieście, dzięki technologii hybrydowej plug-in, która w całkowicie elektrycznym trybie pozwala Klientom na podróżowanie z zerową emisją zanieczyszczeń i średnim zasięgiem 50 km, podczas gdy w przypadku dłuższej jazdy terenowej, dwa silniki elektryczne tworzące pętlę Powerloop, zapewniają stały dostęp do napędu eAWD.

Jeep Compas 4xe
Możliwości terenowe Jeepa zapewnia system napędu 4x4 Jeep Active Drive

Zarówno Renegade 4xe, jak i Compass 4xe zostały wyposażone w 1,3-litrowy silnik benzynowy z przodu oraz silniki elektryczny umieszczony między kołami tylnymi i zasilany akumulatorem o mocy 11,4 kWh, który można ładować podczas jazdy lub zewnętrznie z gniazdka elektrycznego: w domu, przy użyciu ładowarki easyWallbox lub bardziej zaawansowanej Connected Wallbox, lub też na publicznych stacjach ładowania. Wydajny 1,3-litrowy silnik turbo zapewnia moc 130 KM lub 180 KM, a wsparty 60 KM wytwarzanymi przez silnik elektryczny daje łącznie do dyspozycji 190 KM (wersja Limited) lub 240 KM (wersje Trailhawk i S).

Jeśli chodzi o moment obrotowy, silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy równy 250 Nm, natomiast silnik spalinowy 270 Nm. Połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego gwarantuje niezwykłe osiągi i wyjątkową przyjemność z jazdy: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 7,2 sekundy i maksymalną prędkość 130 km/h w trybie elektrycznym i 200 km/h w trybie hybrydowym.

Warto zwrócić uwagę, że w modelach Jeepa 4xe, dzięki niewielkiemu rozmiarowi modułu ładującego umieszczonego w bagażniku oraz umieszczeniu silnika elektrycznego pod podłogą, pojemność bagażnika jest praktycznie taka sama jak w wersji z silnikiem konwencjonalnym (330 litrów w przypadku Renegade’a i 420 litrów w przypadku Compassa - z oparciem ustawionym pionowo).
Jednocześnie zachowana została podwójna funkcja bagażnika z podwyższoną powierzchnią ładunkową u góry i zmaksymalizowaną pojemnością ładunkową u dołu. W obu modelach w wersji 4xe, koło zapasowe może być umieszczone pod podłogą bagażnika.

Kompletna gama Jeepa

Gama nowego Jeepa Renegade`a 4xe i Jeepa Compassa 4xe obejmuje trzy poziomy wyposażenia - Limited, S i Trailhawk. Wszystkie poziomy wyposażone w napęd na cztery koła (eAWD) i sześciobiegowa automatyczna przekładnia oraz dwa silniki zapewniają łączną moc 190 KM lub 240 KM. Dostępna jest szeroka gama opcji personalizacji, z nawet 18 różnymi konfiguracjami kolorów w przypadku Renegade`a i 22 w przypadku Compassa. Kolory nadwozia to: Alpine White, Glacier, Granite Crystal, Jetset Blue, Blue Shade, Sting Grey, Colorado Red, Carbon Black I Solid Black, a także 3 specjalne kolory dla Renegade`a - Bikini i Omaha Orange (oba dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia, za wyjątkiem „S”) i Matt Green (tylko w wersji Trailhawk). Dodatkowe trzy kolory- Ivory Tri-Coat, Blue Italia i Techno Green dostępne są wyłącznie dla modelu Compass. Ponadto, dla nowego Renegade`a dostępnych jest aż sześć specjalnych wzorów obręczy kół, a dla nowego Compassa 4xe - siedem.

Jeep Compas 4xe
Połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego gwarantuje niezwykłe osiągi i wyjątkową

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nowe modele 4xe wyposażone są w zaawansowane systemy ADAS, w tym reflektory Full LED (w standardzie lub jako opcja w modelu Renegade w zależności od wersji) i reflektory bi-ksenonowe (Jeep Compass). Ponadto, w standardzie oferowane są system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning) i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LaneSense Departure Warning Plus), system rozpoznawania znaków drogowych i inteligentny asystent prędkości (tylko w modelu Renegade) oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Wśród dostępnych systemów bezpieczeństwa należy wymienić również system monitorowania martwych pól widzenia (Blind Spot Detection), kamerę cofania ParkView z dynamiczną siatką, automatyczny asystent parkowania i system bezkluczykowy Keyless Go.

Jeep Renegade 4xe ma w standardzie zupełnie nowy system Wykrywania Zmęczenia Kierowcy (DDD), oferowany po raz pierwszy w modelu Jeep. Możliwości terenowe Jeepa zapewnia system napędu 4x4 Jeep Active Drive, montowany we wszystkich wersjach Compassa i Renegade`a 4xe.

Jeep Compas 4xe
Wszystkie poziomy wyposażone w napęd na cztery koła (eAWD) i sześciobiegowa automatyczna przekładnia oraz dwa silniki zapewniają łączną moc 190 KM lub 240 KM

Nowa technologia hybrydowa plug-in dodatkowo zwiększa możliwości terenowe obu modeli, a połączenie dwóch napędów dodatkowo powiększa wartość momentu obrotowego. I tak na przykład, Trailhawk 4xe, najbardziej terenowa odmiana modelu o łącznej mocy 240 KM, zwiększa wartość momentu obrotowego nawet o 50% w porównaniu z modelem Trailhawk z silnikiem diesla o mocy 170 KM. Ponadto, dzięki nowej technologii 4xe, napęd na tylną oś jest przekazywany nie przez wał napędowy, ale przez silnik elektryczny. Pozwala to na rozdzielenie dwóch osi i niezależne kontrolowanie momentu obrotowego w bardziej skuteczny sposób niż układ mechaniczny, a napęd 4x4 jest załączany w razie potrzeby. 

Jeep Renegate PHEV 4xe w wersji wyposażenia Limited startuje z poziomu 172 tys. zł zaś Compas PHEV 4xe w wersji Limited od 188 500 zł. Nowego Jeepa Renegade`a 4xe można również wynająć już od 1799 zł (netto) miesięcznie a Compassa 4xe już od 1999 zł (netto) miesięcznie w ramach oferty wynajmu Leasys. Wspomniana oferta obejmuje ubezpieczenie samochodu oraz obsługę serwisową przez 36 miesięczny okres finansowania. Ponadto, brak pierwszej wpłaty oraz ochrona AC w racie to nie jedyne zalety oferty wynajmu.