auto1
Ford Ranger Raptor – prawdziwie wyczynowy pikap
Nowy Ranger został przeprojektowany od podstaw (Foto: WW)
11.02.2023

Ford Ranger Raptor – prawdziwie wyczynowy pikap

Rynek pikapów przeszedł w ostatnich latach duże zmiany. Choć nadal są to osadzone na ramie samochody do ciężkiej pracy, które sprawdzają się w trudnych warunkach, coraz częściej producenci doposażają je w akcesoria godne samochodów osobowych.



Za kilka miesięcy na polskie drogi wyjedzie Ford Ranger Raptor, prawdziwie wyczynowy pikap. Na terenach dawnego poligonu wojskowego sprawdzaliśmy walory najbardziej zaawansowanego Rangera w historii modelu.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger Raptor (Foto: Władysław Wilkiel)


Analizując rynek sprzedaży pojazdów tego typu okazuje się, że są one popularne również w Polsce i mają swoich pasjonatów. Dla jednych są typowym wozem roboczym i cenione za funkcjonalny charakter, dla innych posiadanie takiego auta to sprawa wizerunkowa.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger Raptor (Foto: Władysław Wilkiel)

To zupełnie inna historia

Nowy Ranger został przeprojektowany od podstaw. Konstruktorzy skupili się nad tym, by potężny pikap wyróżniał się nie tylko stylistyką nadwozia, ale również nowymi technologiami układu napędowego, ulepszonym podwoziem, zawieszeniem i powiększoną przestrzenią ładunkową.
Potężny samochód z zupełnie nowym 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 twin-turbo o mocy 292 KM (491 Nm) ma znakomite osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie.

Podwozie Rangera Raptora nowej generacji wyróżnia szereg specyficznych dla tego modelu mocowań i wzmocnień, takich elementów jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów. Układ jezdny został całkowicie przeprojektowany. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości. Na uwagę zasługuje następna generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX z wewnętrznym obejściem Live Valve wyposażona w system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora.



Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu.

Komfort w każdych warunkach

Ranger Raptor ma siedem trybów jazdy do wyboru, które umożliwiają płynna jazdę w każdych warunkach drogowych, począwszy od gładkich dróg, po błoto i koleiny.




Drogowe tryby jazdy


• Tryb normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa.
• Tryb sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie.
• Tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach.

Terenowe tryby jazdy

• Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie.
• Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu.
• Tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego.
• Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością.

Ford Raptor
Ford Ranger Raptor (Foto: Dominik Kalamus)


We wnętrzu główne elementy stylistyczne podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora i jego niespokojny charakter. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców, przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają komfort jazdy podczas pokonywania krętych i wyboistych odcinków drogi.

Ford Ranger Raptor (Foto: Dominik Kalamus)


Akcenty w kolorze pomarańczowym (Code Orange) na desce rozdzielczej, elementach wykończenia i siedzeniach harmonizują z barwą oświetlenia wnętrza Rangera Raptora, wypełniającego kabinę bursztynową poświatą. Sportowa, podgrzewana, obszyta skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger Raptor (Foto: Władysław Wilkiel)


Pasażerowie mają również dostęp do zaawansowanych technologicznie systemów – do dyspozycji jest nie tylko nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki SYNC 4A, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego. Efektownie wybrzmiewa dziesięciogłośnikowy system audio B&O.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger Raptor (Foto: Władysław Wilkiel)


Dilerzy Forda w Polsce przyjmują już zamówienia na tego pikapa, którego ceny zaczynają się od 304 400 zł netto.