Spokojnego nowego Iveco
Ford Ranger - do pracy i do rekreacji
Nowy Ranger został przeprojektowany od podstaw
29.01.2024

Ford Ranger - do pracy i do rekreacji

Bardzo popularny w USA segment – pikap. Miałam prawdziwą przyjemność testować Forda Rangera w wersji Wildtrack. A skoro Wildtrack, to oczywiście w limitowanym, specjalnym dla tej wersji kolorze Cyber Orange. Skoro już o kolorze – można go spotkać także na Bronco Wildtrack i Mustangu Mach-E GT.



Zewnętrznie Ranger jest po prostu ładny. Pomimo znacznych wymiarów (długość 5,37 m) wygląda zgrabnie i proporcjonalnie. Jak na nasze warunki, to duży samochód, chociaż w USA jest zaliczany do segmentu pikapów kompaktowych.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger w wersji Wildtrack

Nie wszędzie się zmieści

Rozważając zakup Rangera, trzeba jednak uwzględnić, że nie będzie się on mieścił na standardowym miejscu parkingowym o długości 5 metrów. Przestrzeń ładunkowa w wersji double cab, długości 1564 mm, pozwala zabrać 1 europaletę albo 2 bez zamykania tylnej klapy. W przypadku rekreacyjnych zastosowań Forda Rangera na pace zmieści się nam prawie każdy quad 125 ccm. Oczywiście największa przestrzeń ładunkowa jest dostępna w wersji single cab: maksymalna długość to 2332 mm, maksymalna szerokość – 1584 mm, a szerokość między nadkolami – 1224 mm. Do dyspozycji mamy szeroką gamę akcesoriów, zarówno roboczych jak i rekreacyjnych: poczynając od solidnych przegród przestrzeni ładunkowej, a kończąc na namiocie dachowym renomowanej firmy ARB, zapewniającym wygodny nocleg dla 2 dorosłych osób.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger w wersji Wildtrack

Estetycznie i praktycznie

Wewnątrz, zależnie od wersji wyposażenia, mamy do czynienia z estetycznymi i wytrzymałymi materiałami wykończeniowymi. Zarówno tkaniny tapicerki jak i pokrycia skórzane są przyjemne w dotyku, a jednocześnie łatwe do utrzymania w czystości i solidne. W wersji Wildtrak wyposażenie wnętrza niczym nie ustępuje samochodom osobowym: skórzana tapicerka z kolorowymi przeszyciami, klimatyzacja dwustrefowa, a nawet nastrojowe oświetlenie Ambient LED.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger w wersji Wildtrack

Bezpieczeństwo po amerykańsku

Produkty rodem z USA muszą być jak najbezpieczniejsze i uniemożliwiać zrobienie sobie krzywdy wskutek niewiedzy lub nieuwagi. Nie inaczej jest w przypadku Rangera. Gdy zostawimy lewarek skrzyni automatycznej na D i otworzymy drzwi kierowcy, skrzynia samoczynnie przełączy się na P, bezpiecznie zatrzymując samochód.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger w wersji Wildtrack

Silnik i układ napędowy

Dobra informacja: wszystkie wersje Forda Rangera mają napęd 4x4, co w przypadku wielu pikapów, a nawet SUVów, wcale nie jest takie oczywiste. Napęd ten może być sterowany ręcznie lub w bardziej zaawansowanej wersji elektronicznie, z możliwością ręcznego i automatycznego wyboru spośród siedmiu trybów jazdy. Opcjonalnie dostępna jest blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Do wyboru mamy 2 wysokoprężne jednostki napędowe: 2.0 o mocy 170 KM i 205 KM (biturbo) oraz 3.0 V6 240 KM. Jeżeli ktoś zamierza w pełni wykorzystać DMC przyczepy – 3,5 tony, to odpowiedni moment obrotowy 600 Nm do tego celu zapewni właśnie silnik 3.0 V6.

NowoczesnaFlota
Ford Ranger Raptor (Foto: Luba Kurek)

Zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Forda Rangera stanowi doskonały kompromis pomiędzy sprawnością w terenie, wytrzymałością i niezawodnością oraz komfortem i wygodą. Podobnie jak w Fordzie Bronco, mosty napędowe to Dana Spicer AdvanTek. Zawieszenie niezależne z przodu, sztywny most na resorach piórowych z tyłu, czyli dobre, sprawdzone rozwiązanie. Ładowność, zależnie od wersji nadwozia, wynosi do 1050 do 1361 kg. Pomimo zastosowania resorów samochód prowadzi się bardzo dobrze, nie podskakuje, nawet bez obciążenia przestrzeni ładunkowej. Średnica zawracania wynosi 13 metrów między ścianami, co nie jest złym wynikiem przy długości ponad 5 metrów i rozstawie osi 3270 mm.

Podsumowując, Ford Ranger oferuje rozsądną gamę wersji nadwozia i wyposażenia, pozwalającą dostosować możliwości samochodu do potrzeb. Z pewnością jest to ciekawa propozycja dla małych firm, szczególnie jednoosobowych działalności gospodarczych, z uwagi na możliwości transportowo – rekreacyjne.

Szefów flot zachęcamy do dzielenia się swoimi wrażeniami z jazd testowych proponowanymi im autami. Ich refleksje z pewnością odbiegają od relacji dziennikarzy motoryzacyjnych, nie mniej profesjonalne uwagi mogą być niebanalnym źródłem wiedzy dla menedżerów flot.