Ford Fiesta ST Edition – regulowane zawieszenie, w 6,5 sek. do 100 km
Fiesta ST Edition została stworzona przez dział Ford Performance zaś dokładnie przetestowana na północnej pętli toru Nürburgring

Ford Fiesta ST Edition – regulowane zawieszenie, w 6,5 sek. do 100 km

Zawieszenie wszystkich modeli marki Ford cieszy się zasłużoną renomą na całym świecie. Teraz miłośnicy tej marki będą mieli okazję odczuć to w nowej, sportowej i limitowanej (500 sztuk) wersji Fiesty ST Edition, która właśnie weszła na polski rynek. Kierujący tym samochodem ma m.in. możliwość dostosowania ustawień zawieszenia do swoich upodobań. Auto dostępne jest jedynie w wersji trzydrzwiowej.

Fiesta ST Edition wzbogaca linię wielokrotnie nagradzanego hot-hatcha o regulowany system zawieszenia Ford Performance, który umożliwia modyfikowanie parametrów dotyczących charakterystyki jazdy na zakrętach, przyczepności i prześwitu. Reakcje samochodu i dynamikę jazdy dodatkowo wzmocnione przez zastosowanie standardowych w tej wersji samochodu, formowanych ciśnieniowo obręczy kół (tzw. Flow Forming), co zmniejsza masę nieresorowaną.

Ford Fiesta ST
Prześwit obniżono o 15 mm z przodu i o 10 mm z tyłu, zapewniając możliwość jego regulacji

Fiesta ST Edition jest łatwo rozpoznawalna dzięki unikalnemu wykończeniu nadwozia w kolorze Azura Blue. Wyróżnia się również detalami w kolorze High Gloss Black, w którym wykonano tylny dyfuzor, spojler dachowy i – po raz pierwszy – oznaczenia ST. Wyjątkowe wnętrze wyposażone jest w elementy o powierzchniach z efektem włókna węglowego, charakterystyczne niebieskie szwy i w nową dla Fiesty ST kierownicę, z przyciskiem pozwalającym na bezpośredni wybór trybu jazdy Sport.

Stworzona przez dział Ford Performance i dokładnie przetestowana na północnej pętli toru Nürburgring, Fiesta ST Edition została dopracowana pod kątem optymalizacji równowagi i kontroli na zakrętach i oferuje kierowcom elastyczność w zakresie dalszego dostosowywania ustawień zawieszenia do ich specyficznego środowiska i stylu jazdy.

Regulowany system gwintowanego zawieszenia posiada dwururowe amortyzatory ze stali nierdzewnej oraz malowane proszkowo sprężyny, wykończone w niebieskim kolorze Ford Performance Blue. Prześwit obniżono o 15 mm z przodu i o 10 mm z tyłu, zapewniając możliwość jego regulacji. Dwanaście ustawień tłumienia dobicia – oporu ruchu amortyzatora w górę, gdy koło styka się z wybojem na drodze, oraz 16 ustawień odbicia – prędkość, z jaką amortyzator powraca do neutralnego położenia po ruchu w górę, dają kierowcy kontrolę nad reakcjami samochodu na zakrętach.

Ford Fiesta ST
Nawiewy powietrza i unikalny podświetlony na czerwono przycisk startowy otoczone są chromowanymi pierścieniami

Formowane ciśnieniowo, 18-calowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów, umożliwiły zredukowanie masy o prawie 2 kg na każdym kole w porównaniu ze standardowymi aluminiowymi obręczami stosowanymi w modelu Fiesta ST. 10-ramienne obręcze zachowują wytrzymałość na rozciąganie i oferują większą odporność na wstrząsy w porównaniu z tradycyjnymi, odlewanymi z lekkiego stopu obręczami kół, mimo użycia mniejszej ilości materiału. Lżejsze koła lepiej sprawują się na nierównych, kamienistych nawierzchniach, a przy tym zmniejszają obciążenia amortyzatorów i sprężyn zawieszenia, poprawiając kontakt opony z nawierzchnią, co przekłada się na poprawę przyczepności i reakcji samochodu.

Dostępny jest też opcjonalny mechanizm różnicowy Quaife o ograniczonym poślizgu (LSD), pozwalający na jeszcze lepsze wykorzystanie przyczepności kół przedniej osi i szybsze pokonywanie zakrętów, zapewniając maksymalną przyczepność na wyjściu z zakrętu i współpracując z udoskonaloną techniką kontroli wektorowania momentu obrotowego Forda (Torque Vectoring Control), która poprawia trzymanie się drogi i redukuje podsterowność. Podczas pokonywania zakrętów system przyhamowuje wewnętrzne przednie koło, aby zapewnić optymalną przyczepność na suchej drodze i płynność jazdy na mokrych nawierzchniach.

Ford Fiesta ST
1.5-litrowy silnik benzynowy EcoBoost zapewnia moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 230 km/h

W wersji ST Edition nadal dostępne są wybierane przez kierowcę tryby jazdy Normal, Sport i Track. Dostępna jest również kontrola startu, a przełączany trzystopniowy elektroniczny system kontroli stabilności jest wyposażeniem standardowym.

1.5-litrowy silnik benzynowy EcoBoost wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, podwójny, niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu i zapewnia moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego od 1600 do 4000 obr/min, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 230 km/h. Nowa kombinacja systemu wtrysku paliwa do kolektora i wtrysku bezpośredniego działa wraz z innowacyjną techniką dezaktywacji cylindra, opracowaną przez Forda, co według danych producenta redukuje emisję CO2, wynoszącą 135 g/km wg cyklu NEDC (149 g/km WLTP) oraz obniża zużycie paliwa, które sięga 6,1 l/100 km NEDC (od 6,6 l/100 km WLTP). Fiesta ST Edition wyróżnia się ciekawą stylistyką nadwozia. Odważne wykończenie w kolorze Azura Blue było wcześniej dostępne tylko jako część oferty pojazdów specjalnych Ford Special Vehicle Options. Kontrastowe detale to m.in. czarne, lakierowane na wysoki połysk: górny wlot powietrza, ramki świateł przeciwmgielnych i charakterystyczny tylny dyfuzor, a także dach, tylny spojler, aluminiowe obręcze kół i lusterka boczne, w których umieszczono diody oświetlenia powitalnego, wyświetlające na podłożu logo ST podczas odblokowywania zamków.

Nowe akcenty wnętrza to wykończenie z efektem włókna węglowego na obramowaniu zestawu wskaźników i elementy dekoracyjne deski rozdzielczej, w tym obramowanie nawiewów powietrza.

Standardowy modem FordPass Connect udostępnia szereg funkcji, dzięki którym wykorzystanie samochodu stanie się łatwiejsze i przyniesie właścicielowi więcej zadowolenia. Oprócz pomagania kierowcom w planowaniu szybszych, mniej stresujących podróży dzięki aktualizacjom ruchu w czasie rzeczywistym dla systemu nawigacji, klienci otrzymują dzięki aplikacji zdalną kontrolę wybranych funkcji pojazdu z dowolnego miejsca poprzez sygnał transmisji danych sieci komórkowej i smartfon. Są wśród nich: funkcja zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi, lokalizacja pojazdu, funkcja statusu pojazdu, która informuje kierowcę m.in. o poziomie paliwa w zbiorniku, stanie instalacji alarmowej, ciśnienia w oponach oraz konieczności wymiany oleju.

Ford Fiesta ST
System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto i nie wymaga to dodatkowych opłat

System komunikacji i rozrywki SYNC 3 Fiesty ST został ulepszony, aby był bardziej intuicyjny i łatwiejszy w użyciu. Dysponuje nowym interfejsem użytkownika, który na 8-calowym, kolorowym ekranie dotykowym wyświetla teraz większe przyciski. System jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto i nie wymaga to dodatkowych opłat. Oferowany jest również bezprzewodowy panel ładowania, który pomaga użytkownikom jeszcze łatwiej ładować smartfony w podróży.

Właściciele Fiesty ST otrzymują po raz pierwszy wsparcie opcjonalnego systemu monitorowania ruchu poprzecznego z funkcją autonomicznego hamowania, który ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o zbliżających się pojazdach, mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym. System może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia. Ceny tego samochodu w Polsce zaczynają 119 700 zł.