Fiat E-Ducato: pracowity, nawet w oszczędnym „trybie żółwia”
E-Ducato może zaspokoić potrzeby wszystkich profesjonalnych operatorów
26.04.2021

Fiat E-Ducato: pracowity, nawet w oszczędnym „trybie żółwia”

W ciągu 40 lat funkcjonowania na rynku model Fiata Ducato dał się poznać jako pracowity pojazd przynoszący właścicielom zyski, a producentowi zasłużone splendory w postaci tytułu bestsellera sprzedaży wśród samochodów dostawczych. Teraz Fiat Professional wprowadza na rynek w pełni elektryczną wersję E-Ducato.


Jak zapowiedziano w czasie prezentacji dzięki 400 konfiguracjom nowy E-Ducato może zaspokoić potrzeby wszystkich profesjonalnych operatorów, od firm spedycyjnych czy budowlanych, po rzemieślników i dostawców usług komunalnych.

Dzięki oryginalnej budowie „all forward”, bez większych elementów umieszczonych w dolnej części podwozia i dużej odległości między podłużnicami, baterie w nowym modelu są optymalnie ułożone pod podłogą, bez uszczerbku dla pojemności ładunkowej wynoszącej od 10 do 17 cm3 i prawie 2 ton ładowności. Innymi oczywistymi zaletami są optymalne rozłożenie ciężaru i obniżenie środka ciężkości, aby poprawić zachowanie pojazdu na drodze w każdych warunkach obciążenia.

Fiat  E-Ducato
E-Ducato zaprojektowano zgodnie z wymaganiami klientów


Dzięki silnikowi elektrycznemu o maksymalnym momencie obrotowym 280 NM zapewniającym moc do 90 kW (około 122 KM) i przyspieszenie od 0 do 50 km/h w 5 sekund, E-Ducato może pochwalić się takimi samymi osiągami, jak wersje z silnikiem Diesla.

E-Ducato jest wyposażony w wiele rozwiązań modułowych, począwszy od dwóch różnych bloków baterii o wydajności 47 kWh i 79 kWh, najlepszych w swojej klasie pod względem zainstalowanej mocy elektrycznej i oferuje 4 różne opcji ładowania, 3 z nich dostępne już w momencie wprowadzenia modelu na rynek. Bateria 47 kWh zapewnia zasięg do 170 km w cyklu WLTP i do 235 km w cyklu miejskim. Natomiast w przypadku baterii 79 kWh odległość wzrasta do 280 km w cyklu WLTP, co odpowiada 370 km w cyklu miejskim. Ładowanie baterii wystarczające na pokonanie 100 km zajmuje nie więcej niż pół godziny. Gwarancja baterii 70 kWh wynosi 10 lat lub 220 000 km oraz 8 lat/160 000 km dla wersji 47 kWh.

E-Ducato wyposażony jest również w selektor trybu jazdy: tryb „Normal” zapewnia idealną równowagę między osiągami a kosztami, a tryb „Eco” pozwala zaoszczędzić energię. Kiedy natomiast trzeba przewieźć naprawdę ciężki ładunek lub samochód ma przed sobą trudny podjazd, właściwym wyborem jest tryb „Power”.

Fiat  E-Ducato
Ładowanie baterii wystarczające na pokonanie 100 km zajmuje nie więcej niż pół godziny


E-Ducato ma jeszcze dwie funkcjonalności zapewniające kierowcom spokój użytkowania:
- „Tryb żółwia” (Turtle Mode), podobny do funkcji oszczędzania baterii w telefonie komórkowym, który jest aktywowany automatycznie przy niskim poziomie naładowania akumulatora i ogranicza osiągi pojazdu, aby bateria działała o 8-10% dłużej. „Tryb Regeneracji” (Recovery Mode), dzięki któremu E-Ducato jest jedynym pojazdem elektrycznym, który nigdy się nie zatrzymuje. W istocie, jeśli jeden moduł baterii nie działa, inne zajmują jego miejsce, zapewniając kontynuację pracy.

Fiat  E-Ducato
E-Ducato może zaspokoić potrzeby wszystkich profesjonalnych operatorów, od firm spedycyjnych czy budowlanych, po rzemieślników i dostawców usług komunalnych


Podsumowując, elastyczność modelu, najlepsze w swojej klasie specyfikacje i niezawodność gwarantują jego wysoką wartość rezydualną. Do tego dochodzą koszty przeglądów, które dla E-Ducato będą o około 40% niższe niż w przypadku pojazdu z tradycyjnym silnikiem. Można zatem oczekiwać, że jego całkowity koszt posiadania (TCO) dla głównych misji będzie podobny do TCO wersji z silnikiem Diesla. To doskonały wynik, dzięki któremu samochód jest zrównoważony nie tylko z ekologicznego, ale także ekonomicznego punktu widzenia dla środowiska, zapewniając idealne rozwiązanie „Business oriented”.
W Polsce ceny modelu E-Ducato zaczynają się od 259 200 zł + VAT. (oprac. ms)