Elektryczny Mercedes EQS SUV: luksus i duży zasięg
EQS DUV wyróżnia elegancka i dynamiczna sylwetka
26.05.2022

Elektryczny Mercedes EQS SUV: luksus i duży zasięg

Mercedes wprowadza na rynek nowy elektryczny model EQS SUV. Największy w pełni elektryczny SUV ze Stuttgartu zwraca uwagę zasięgiem - do 660 kilometrów (cykl WLTP) oraz mocą do  544 KM.



Wszystkie wersje tego luksusowego modelu mają elektryczny układ napędowy (eATS) tylnej osi, a odmiany 4MATIC dysponują również zespołem eATS przy przedniej osi. Funkcja Torque Shift w wariantach 4MATIC zapewnia inteligentny, płynnie zmienny rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylnym i przednim silnikiem elektrycznym. Jeśli zaplanowana w nawigacji trasa zakłada postój w celu uzupełnienia energii, inteligentna strategia pracy uwzględnia przygotowanie temperaturowe akumulatora pod kątem najbardziej wydajnego ładowania.

EQS SUV
EQS SUV

Modułowa koncepcja napędu

Modułowa koncepcja napędu modelu EQS SUV zapewnia szeroki zakres maksymalnych mocy, od 265 (361 KM) do 400 kW (544 KM). W zależności od wyposażenia i konfiguracji możliwe są zasięgi w cyklu WLTP do 660 km (wewnętrzne dane wstępne).

Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Do zalet takiej konstrukcji należą: duża gęstość mocy, wysoka sprawność oraz wysoka stałość oddawania mocy. Dzięki swojej sześciofazowej konstrukcji jednostka przy tylnej osi jest szczególnie mocna – ma dwa uzwojenia po trzy fazy każde.

EQS SUV
EQS SUV

Kilka wariantów odzyskiwania energii

EQS SUV ma kilka wariantów odzyskiwania energii. Korzystając z manetek przy kierownicy, można ręcznie wybrać jeden z trzech poziomów intensywności rekuperacji: D+ (żeglowanie), D (rekuperacja standardowa), D- (silniejsza rekuperacja). Do tego dochodzi tryb DAuto, w którym Asystent ECO dostosowuje siłę rekuperacji do sytuacji – działa w trybie żeglowania lub wytraca prędkość w sposób najbardziej efektywny, a jednocześnie komfortowy.

EQS SUV
EQS SUV

Kierowca otrzymuje stosowne informacje (na zestawie wskaźników lub, zależnie od wyposażenia, na wyświetlaczu head-up), gdy w związku ze zbliżającym się wydarzeniem zalecane jest zdjęcie stopy z pedału gazu. Jeśli zastosuje się do wskazówki, samochód zwalania z największym możliwym współczynnikiem odzyskiwania energii, nawet do zatrzymania, jeśli np. z przodu porusza się inny pojazd. Kierowca nie musi w tym celu naciskać pedału hamulca – porusza się, korzystając tylko z pedału gazu. Opóźnienie sięga wówczas 5 m/s², z czego do 3 m/s² przypada na odzysk energii.

Funkcja Torque Shift (z ang. przerzucanie momentu obrotowego) w wariantach 4MATIC w razie potrzeby zapewnia zmienny, zoptymalizowany pod względem efektywności rozdział siły napędowej pomiędzy dwoma silnikami elektrycznymi.

EQS SUV
EQS SUV

EQS SUV jest wyposażony w akumulator litowo-jonowy liczący maksymalnie 12 modułów ogniw (ogniwa kieszeniowe oraz w twardej obudowie). Dzięki pojemności 107,8 kWh ilość energii wystarczy, aby uzyskać do 660 km zasięgu w cyklu WLTP. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania akumulatorem, opracowane we własnym zakresie przez Mercedes-Benz, oferuje możliwość bezprzewodowych aktualizacji (OTA). Dzięki temu zarządzanie energią w EQS-ie SUV-ie jest zawsze aktualne. (ms)