auto1
Drugie oblicze wodorowej Toyoty Mirai
Toyota Mirai nie emituje podczas jazdy żadnych spalin
06.03.2021

Drugie oblicze wodorowej Toyoty Mirai

Toyota wprowadza na polski rynek drugą generację swojego modelu Mirai, auta napędzanego ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. Całkowicie przebudowany zestaw ogniw paliwowych, inteligentne rozłożenie elementów na platformie oraz opływowe nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza składają się na to, że nowy Mirai zużywa o 10% mniej paliwa od poprzednika, a jego zasięg wzrósł do około 650 km. Samochód nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynie czystą parę wodną, oczyszczając powietrze.


Nowy Mirai przyciąga klientów nie tylko atutami ekologicznymi, ale również atrakcyjnym wyglądem i walorami jezdnymi.
W zależności od wersji wyposażenia, samochód ma dwusoczewkowe adaptacyjne światła drogowe Bi-LED lub jednosoczewkowe reflektory Bi-LED z automatycznymi światłami drogowymi. W obu przypadkach wnętrze reflektorów wykończono czarnym lakierem. Światła do jazdy dziennej mają kształt litery “L” i ciągną się wzdłuż maski.

Toyota Mirai
Samochód w wersjach Prestige i Executive ma 19-calowe obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami pomalowane na srebrny lub jasnosrebrny kolor

W wersji Executive VIP zamontowano czarne, 20-calowe felgi o ramionach przypominających turbinę. Wśród dostępnych kolorów nadwozia oferowany jest nowy wielowarstwowy lakier Force Blue, który zapewnia głęboki kontrast między odbijanym światłem i cieniami na całej karoserii.

Ultranowoczesne wnętrze Mirai

Kabina Mirai to zupełnie nowa koncepcja, w której wykorzystano zaawansowane komponenty, w tym połączenie miękkiej skóry i przyjemnych w dotyku materiałów oraz metalicznych faktur. Uwagę zwraca połączenie centralnego 12,3-calowego ekranu multimedialnego z wyświetlaczem na tablicy wskaźników. Poszczególne elementy są ustawione obok siebie i na tym samym poziomie, dzięki czemu kierowca może bez trudu odczytać informacje. W modelach wyposażonych w kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie ten efekt jest wzmocniony.

Toyota Mirai
Kabina Mirai to zupełnie nowa koncepcja

Ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości można podzielić na osobne sekcje w celu jednoczesnego wyświetlania mapy nawigacyjnej i informacji o samochodzie po lewej lub prawej stronie. Można go obsługiwać przy pomocy znanych ze smartfonów gestów wykonywanych palcami, jak przewijanie lub rozszerzanie czy zsuwanie, by powiększyć lub pomniejszyć obraz.

Podwozie i napęd na ogniwa paliwowe

Modułowa platforma GA-L oparta na konstrukcji podłogi Lexusa LS umożliwiła zmianę Mirai z czteroosobowego auta z napędem na przód na komfortową pięcioosobową limuzynę z tylnym napędem. Nowy model jest dłuższy o 85 mm, szerszy o 70 mm i ma większy o 140 mm rozstaw osi, a jego wysokość została zmniejszona o 65 mm. Rozstaw kół z przodu i z tyłu wydłużono odpowiednio o 75 i 60 mm. Nowy Mirai ma przestronną kabinę i lepiej wyważone podwozie.
Na nowej platformie wygospodarowano miejsce na trzeci zbiornik wodoru, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru, czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Zbiorniki wodoru mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję i są lżejsze od poprzednich.

Toyota Mirai
Uwagę zwraca połączenie centralnego 12,3-calowego ekranu multimedialnego z wyświetlaczem na tablicy wskaźników

W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jest mniejszy i użyto w nim mniej ogniw (330 zamiast 370), a jego masa została zmniejszona z 56 do 52 kg. Udało się przy tym osiągnąć nowy rekord gęstości mocy w porównaniu do 3,1 kW/l w poprzedniej generacji (4,4 kW/l z wyjątkiem krańcowych ogniw). W wyniku tego maksymalna moc zestawu wzrosła ze 155 KM do 174 KM. Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Teraz samochód szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30 stopni Celsjusza. Układ napędowy jest o 42% lżejszy i ma większą o 12% moc od poprzednika.

Nowy Mirai jest wyposażony w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy z hybrydowej wersji Lexusa LS, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową z poprzedniego modelu. Jej pojemność wynosi 4,0 Ah (6,5 Ah w Mirai pierwszej generacji). Mniejsze wymiary baterii pozwoliły przenieść ją za oparcie tylnej kanapy, gdzie nie ogranicza miejsca w kabinie ani w bagażniku. System jej chłodzenia został zoptymalizowany, a jego dyskretne wloty zostały ukryte po bokach tylnej kanapy.

Osiągi godne długodystansowca

Nowy Mirai ma większą moc, a tym samym przyspieszenie od 0 do 100 km/h poprawiło się o 0,6 sekundy i wynosi 9 sekund. Prędkość maksymalna to 175 km/h. Wzrost mocy nie przyczynił się do zwiększenia zużycia wodoru. Co więcej, samochód jest oszczędniejszy od poprzednika. W cyklu mieszanym WLTP auto wyposażone w 19-calowe koła zużywa 0,79 kg/100 km wodoru, a wariant na 20-calowych kołach osiąga wynik 0,89 kg/100 km. Efektywniejszy napęd oraz zwiększona pojemność trzech zbiorników wodoru z 4,6 do 5,6 kg sprawiają, że nowy Mirai może pokonać bez tankowania około 650 km. Uzupełnienie wodoru jest proste i trwa maksymalnie pięć minut.
Dla jeszcze większej przyjemności z prowadzenia, system Active Sound Control emituje dźwięki imitujące brzmienie silnika spalinowego ze specjalnych głośników w kabinie w reakcji na naciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia. Bezpieczeństwo prowadzenia zwiększa aktywny asystent pokonywania zakrętów, który automatycznie poprawia stabilność samochodu podczas jazdy w zakręcie z dużą prędkością, oraz układ kontroli hamowania, który zmniejsza ryzyko nadsterowności oraz stabilizuje pojazd przy silnym wietrze bocznym.
Nowa platforma otrzymała zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu, zamiast kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu, zastosowanych w poprzednim modelu.

Bezpieczeństwo

Nowy Mirai jest standardowo wyposażony w najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense. W systemie wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) pojawiły się nowe funkcje – układ wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka (zapobiegający zderzeniu czołowemu) oraz układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach podczas skrętu w prawo i w lewo, w tym potrąceniu pieszego na przejściu podczas skręcania. Kolejną nowością w systemie PCS jest wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA), który tak prowadzi samochód, by bezpiecznie ominąć przeszkodę bez opuszczania pasa lub przy minimalnym przekroczeniu linii.
Toyota Safety Sense w nowym Mirai zawiera także nowy system awaryjnego hamowania w nagłych sytuacjach (DESA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) z nową funkcją dostosowania prędkości do zakrętu, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) i system utrzymania pasa ruchu (LTA), którego działanie zostało udoskonalone dzięki monitorowaniu pracy układu napędowego oraz system automatycznych świateł drogowych (AHB) w wersji Prestige i adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) w wyższych wersjach.

Toyota Mirai
Mirai drugiej generacji jest wyposażony ponadto w system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z automatycznym hamowaniem, układ detekcji przeszkód ICS zapobiegający kolizji podczas manewrów, kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, cyfrowe lusterko wsteczne oraz kamerę panoramiczną 360 stopni.

Zabezpieczenia zbiorników paliwa

W konstrukcję nowej Toyoty Mirai jest wbudowana struktura zabezpieczająca w razie wypadku zarówno pasażerów auta, jak i zestaw ogniw paliwowych oraz zbiorniki wodoru. Wzmocnione nadwozie minimalizuje ryzyko deformacji kabiny, absorbując i rozpraszając siłę uderzenia. Zabezpieczenia obejmują czujniki, osłony i zawór bezpieczeństwa w zbiornikach wodoru.

Nowy model został wyposażony w innowacyjny katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.

Mirai pierwszej generacji również był wyposażony w tego typu rozwiązanie. W modelu drugiej generacji filtr jest bardziej wyspecjalizowany i skuteczny (wyłapuje 99,9% cząstek zanieczyszczeń). Z tego powodu uprawnione jest stwierdzenie, że powietrze opuszczające układ napędowy Mirai jest czystsze niż pobierane z otoczenia. Przejechanie 10 tysięcy km oczyszcza powietrze dla jednej osoby na 1 rok.

Woda jest jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych i jest automatycznie odprowadzana rurą wydechową. Kierowca może także aktywować odpływ wody za pomocą przycisku H2O. System można skoordynować z nawigacją w samochodzie, aby zapobiec wypuszczaniu wody w nieodpowiednich miejscach, takich jak np. parkingi.
Ceny zasilanej wodorem Toyoty Mirai w Polsce zaczynają się od 299 900 zł. (oprac. ms)