Spokojnego nowego Iveco
Dacia z korzystną wartością rezydualną
W 2023 roku Dacia znalazła się wśród marek najlepiej utrzymujących swoją wartość
11.12.2023

Dacia z korzystną wartością rezydualną

Wartość rezydualna ma istotne znaczenie nie tylko dla odbiorcy ale również dla dostawcy – czyli producenta i instytucji finansowych współpracujących z danym producentem. Dacia - sprzedawana w 44 krajach, głównie w Europie i basenie Morza Śródziemnego - charakteryzuje się korzystną wartością rezydualną, dobrą relacją ceny do wartości, która jest średnio od 7-10 pp. powyżej średniej rynkowej.


Polska jest krajem o największym procentowym wzroście wartości samochodów używanych w Europie. Eksperci podkreślają, że wartość rezydualna samochodu czyli RV (z ang. Residual Value), to wartość, za jaką pojazd odsprzedajemy po jego eksploatacji. Najlepiej utrzymują swoją wartość samochody z segmentów A i B.


Jak wynika z analizy rynku wartości modeli Dacia, podążają one za trendami wartości modeli konkurencyjnych. W 2023 roku Dacia znalazła się wśród marek najlepiej utrzymujących swoją wartość.



Wartość rezydualna (RV) to podstawowy wskaźnik opłacalności zakupu pojazdu stosowany już nie tylko w branży wynajmu, ale także wśród użytkowników prywatnych. Rośnie świadomość użytkowników, że spadek wartości samochodu w czasie odgrywa kluczową rolę w tzw. całkowitych kosztach użytkowania (TCO) oraz pozwala obniżyć raty najmu. Wysoka wartość rezydualna świadczy dodatkowo o najlepszej relacji jakości do ceny pojazdu i budzi zaufanie do marki. Stąd tak duże znaczenie, ale i wyzwanie stojące przed producentami, żeby utrzymać ją na wysokim poziomie.

Całkowity koszt użytkowania Dacii (TCO) na przykładzie okresu 3 lat i 45 tys. km przebiegu jest niższy niż u konkurencji nawet o 27 tys. zł.



Dacia sprzedawana jest w 44 krajach, głównie w Europie i basenie Morza Śródziemnego. Od 2004 roku rumuński producent sprzedał już ponad 8 milionów samochodów, ponad 250 tysięcy Dacii sprzedano w Polsce. Od sześciu lat Dacia Sandero jest najchętniej wybieranym przez klientów indywidualnych samochodem w Europie.

Dedykowani użytkownicy Dacii

64% klientów Dacii stanowią klienci indywidualni, w tym jednoosobowe działalności gospodarcze. Dacia kieruje swoją ofertę przede wszystkim do klientów indywidualnych. Dacia nie oferuje rabatów na swoje samochody, oferta obejmuje: fabryczną instalację LPG, 2-letnie pakiety ochrony pogwarancyjnej, pakiety przeglądów, promocyjne ubezpieczenie oraz promocyjne finansowanie.

Dostępne są też różne rodzaje umów serwisowych: Formułę Non Stop zawierającą rozszerzoną ochronę pogwarancyjną i Dacia Assistance lub Easy Service, do której dochodzi pakiet przeglądów. Przed podjęciem decyzji można dokonać symulacji kosztów oferty serwisowej online, tak aby uwzględnić wszystko w całkowitym koszcie użytkowania auta.


Ważne RV i TCO

Dacia Duster ma najwyższe wartości rezydualne (ponad 60%) w porównaniu z innymi modelami konkurencyjnymi. Biorąc pod uwagę użytkowanie auta przez 36 miesięcy, przy założeniu przebiegu 45 tys. km wartość rezydualna Dacii Duster 1.0 TCe Expression LPG oraz Duster 1.0 TCe Expression wynosi średnio 6 pp. wyżej, a Dacii Duster 1.3 TCe 7 pp. wyżej od modeli konkurencyjnych. Dacia Duster w tych wersjach silnikowych charakteryzuje się również najniższymi kosztami TCO w porównaniu z konkurencją, jest to średnio 15 tys. zł mniej, a w przypadku Dustera 1.3 TCe Expression mniej o 11 tys. zł.

Na przykład w działalności flotowej, przy założeniu 36 miesięcy użytkowania pojazdu i 90 tys. km przebiegu będą to najniższe koszty TCO, mniej o 25 tys. zł od modeli konkurencyjnych oraz w przypadku Dustera 1.3 TCe Expression o 13 tys. zł mniej.

Źródło: Dacia/ mat. prasowe


W przypadku Dacii Sandero (Sandero i Sandero Stepway 1.0 TCe Expression LPG i 1.0 TCe Expression) wartość rezydualna modelu jest średnio o blisko 8 pp. wyższa od porównywanych modeli konkurencyjnych. Analizując okres 36 miesięcy i przebieg auta 45 tys. km, model ten charakteryzuje się najniższymi kosztami TCO, niższymi o blisko 14 tys. zł w porównaniu z modelami konkurencyjnymi. Przyjmując parametry 36 miesięcy użytkowania i przebieg 90 tys. km, będą to o 22 tys. zł niższe koszty TCO niż w przypadku modeli konkurencyjnych, a w przypadku Sandero Stepway niższe nawet o 27 tys. zł.

W przypadku Sandero Stepway – okres 36 miesięcy i przebieg auta 90 tys. km – koszty TCO będą o 37 tys. zł niższe od modeli konkurencyjnych.

Dacia Jogger 1.0 TCe Extreme LPG 7-miejscowy, Jogger 1.0 TCe Expression, Jogger 1.0 TCe Expression 7-miejscowy w porównaniu z modelami konkurencyjnymi utrzymuje o 8 pp. wyższą wartość rezydualną i najniższe koszty TCO (-26 tys. zł przy 36 miesiącach użytkowania i przebiegu 45 tys. km). Przy założeniu dłuższego przebiegu auta, 90 tys. km, wartość rezydualna wzrasta, a koszty TCO są nawet o 35 tys. zł niższe od analizowanych modeli konkurencyjnych.

W sumie, przy wyborze modelu i kalkulacji kosztów warto więc posłużyć się przewidywalną wyceną po okresie eksploatacji.