Dacia Spring: wiosna na czterech kołach
Dacia Spring najtańsze auto elektryczne w naszym kraju

Dacia Spring: wiosna na czterech kołach

W zasadzie dwa czynniki mają decydujący wpływ na przyszłość aut elektrycznych – wysoka cena I niewielki zasięg. Elektryczna miejska Dacia Spring, która zadebiutuje w carsharingu w firmie Traficar, w drugiej połowie roku będzie dostępna w Polsce, obie te przeszkody w dużym stopniu pokonuje. Przede wszystkim ceną.


Będzie to najtańsze auto elektryczne w naszym kraju, którego ceny zaczynają się od 76 900 zł. Całkiem dobrze radzi sobie też z zasięgiem – po naładowaniu samochód przejeżdża 230 km (w cyklu mieszanym WLTP) lub 305 km w mieście (w cyklu WLTP city). Te dwie cechy z pewnością będą miały decydujący wpływ na sukces handlowy tego modelu, którego zresztą wręcz jesteśmy pewni.

Myliłby się jednak ten, kto mógłby podejrzewać, że za tak stosunkowo małe jak na model auta elektrycznego pieniądze otrzymałby produkt niskiej jakości. Wprost przeciwnie – auto w zasadzie posiada wszystko, co obecnie potrzebuje użytkownik i to pod każdym względem, zarówno designu, ekonomiki jak i komfortu jazdy. Kilka godzin spędzonych za kierownicą tego auta potwierdziło jego atuty.

Z atrybutami SUV

Podobał się nam wygląd tego auta o modnej obecnie sylwetce. Wyrazista linia nadwozia została wzbogacona atrybutami przejętymi z SUV-ów, takimi jak poszerzone nadkola, relingi dachowe, wzmocniona przednia dolna część nadwozia, tylna osłona podwozia i zwiększony prześwit (151 mm bez obciążenia). Dzięki szerokim tylnym nadkolom i wypukłej masce Dacia Spring stwarza pozytywne wrażenie. Auto z pewnością swoim wyglądem wyróżnia się na ulicy. Jest to prawdziwe auto miejskie. Ma stosunkowo niewielkie wymiary: 3,73 m długości, 1,58 m szerokości (bez bocznych lusterek) i 1,51 m wysokości (łącznie z relingami, bez obciążenia). Mimo to samochód jest wygodny.

Dacia Spring
Spring ma kompaktowe wymiary pięciodrzwiowego auta miejskiego i dysponuje czterema pełnowymiarowymi miejscami


Dzięki znacznej odległości między siedzeniami a dachem i promieniowi 100 mm na wysokości kolan, na tylnych siedzeniach mogą swobodnie podróżować nawet bardzo postawne osoby.

Bagażnik wyróżnia się największą pojemnością w tym segmencie: 270 dm3 VDA (nie licząc umieszczonej pod podłogą wnęki na dostępne w opcji koło zapasowe) / 290 litrów. Tylną kanapę można złożyć, co zapewnia większe możliwości konfiguracji wnętrza. Pojemność przestrzeni bagażowej zwiększa się wówczas do 620 litrów (maksymalna pojemność do górnej krawędzi tylnej kanapy).

Wygoda wnętrza

Wnętrze obszerne, fotele wygodne, a obsługa urządzeń prosta. Świadczy o tym chociażby fakt, że zamiast dźwigni zmiany biegów jest bardzo proste w obsłudze chromowane pokrętło o trzech położeniach: D (drive – jazda do przodu), N (neutral – położenie luzu) i R (return – bieg wsteczny).

Dacia Spring
Funkcjonalne wnętrze doposażone systemem multimedialnym MEDIA NAV


Kierowcy pomaga też dostępny w zależności od wersji system multimedialny MEDIA NAV, który obejmuje ekran dotykowy 7”, nawigację, radio cyfrowe DAB, funkcję przewodowego duplikowania ekranu smartfona, Bluetooth, gniazdo USB i jest kompatybilny z Apple Carplay i Android Auto. Ma także port AUX. Przyciskiem na kierownicy można aktywować system poleceń głosowych w smartfonie. Umożliwia on aktywację i obsługę głosową asystenta iOS lub Google w smartfonie.

Elektryczny silnik prosty w obsłudze, wygodny w ładowaniu

W 100% elektryczny napęd o mocy 33 kW (44 KM) jest połączony z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 27,4 kWh. Silnik elektryczny nie wymaga oleju i posiada znacznie mniej ruchomych części od silnika spalinowego (w szczególności nie ma paska/łańcucha rozrządu). Jest prosty, niezawodny i solidny.

Ładowanie Dacii Spring odbywa się za pomocą gniazda umieszczonego pod środkową częścią grilla z logo marki. Odblokowanie pokrywy gniazda odbywa się za pomocą dźwigni umieszczonej wewnątrz pod kierownicą. Po podłączeniu samochodu do źródła zasilania na zespole zegarów wyświetlane są następujące informacje: kontrolka ładowania, aktualny poziom naładowania wyrażony w procentach, czas pozostały do pełnego naładowania i zasięg przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora. Aby zatrzymać ładowanie, należy odblokować złącze przyciskiem otwierania drzwi w kluczu lub przyciskiem umieszczonym wewnątrz auta.

Dacia Spring ma liczne możliwości ładowania: z domowego gniazdka 220 V lub gniazda Green'Up za pomocą przewodu Flexicharger (tryb 2), z Wallboxa o mocy 7,4 kW (za pomocą specjalnego przewodu do trybu 3) lub z terminala DC 30 kW z wbudowanym przewodem.

Czas ładowania akumulatora litowo-jonowego wynosi:
• poniżej godziny przy ładowaniu do 80% pojemności i niecałe 1,5 godziny do 100% z terminala DC 30 kW,
• poniżej 5 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 7,4 kW,
• poniżej 8,5 godziny przy ładowaniu do 100% pojemności z Wallboxa o mocy 3,7 kW,
• poniżej 14 godzin przy ładowaniu do 100% pojemności z domowego gniazdka o mocy 2,3 kW.

Gwoli przypomnienia - na terenie Europy jest obecnie dostępnych 200 000 samoobsługowych terminali ładowania, w tym 43 700 w Holandii, około 33 000 w Niemczech i niemal 30 000 we Francji. W Polsce – niestety – mamy tu duże braki.

Kompaktowy Spring ma zasięg 230 km w cyklu mieszanym WLTP i 305 km w cyklu WLTP City (cykl homologacyjny obejmujący wyłącznie miejską część cyklu homologacji). Układ hamulcowy z włączonym na stałe układem odzyskiwania energii umożliwia doładowywanie akumulatora przy każdym zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia.

Niezależnie od warunków zasięg auta można zwiększyć o niemal 9% aktywując za pomocą przycisku na środkowej konsoli funkcję ECO, która ogranicza moc silnika do 23 kW (zamiast fabrycznych 33 kW) i maksymalną prędkość do 100 km/h.

W Europie średnia dzienna długość przejazdów dla porównywalnych samochodów miejskich wynosi 31 km. Przy takim założeniu Spring wymagałby doładowania jedynie raz na tydzień.

Dacia Spring
Pomimo niewielkich rozmiarów wygodnie zajmiemy miejsce na przednich fotelach
 

Dostępność trzech wersji modelu

Dacia Spring będzie dostępna w trzech wersjach: dla klientów indywidualnych, Business dla firm lub operatorów carsharingu, a od 2022 r. także w wersji dostawczej Cargo o największej ładowności.

Specjalna wersja Spring na potrzeby carsharingu to Dacię Spring Business. Samochód jest przystosowany do wyposażenia w technologię geolokalizacji stosowaną przez operatora carsharingu, która umożliwia również otwarcie drzwi przy użyciu smartfona.

Wersja Spring Electric Cargo ma bagażnik powiększony o strefę tylnych siedzeń, posiada też wykładzinę wykonaną z tworzywa, która pokrywa podłogę i strefę nadkoli, cztery uchwyty do mocowania ładunku (zgodne z normą ISO 27956) i ażurową przegrodę oddzielającą strefę ładunkową od przestrzeni pasażerskiej. Ta specjalna wersja ma strefę ładunkową o długości 1 033 mm, pojemności 1 100 litrów i ładowności 325 kg.

Spring Cargo jest dostępny w białym kolorze nadwozia i wyposażony w standardzie w ręczną klimatyzację, radio (z łączem Bluetooth), gniazdo USB i miejsce do montażu uchwytu telefonu, automatycznie włączane światła mijania, tekstylną tapicerkę, czarne zewnętrzne klamki drzwi i obudowy bocznych lusterek o ziarnistej fakturze, które są bardziej odporne na zarysowanie oraz nakładki na progi drzwi i stalowe obręcze kół 14”. W celu optymalizacji masy pojazdu wersja nie jest wyposażona w koło zapasowe.

Nowa Dacia Spring będzie dostępna w Polsce w cenie od 76 900 zł. Zamówienia można będzie składać od połowy czerwca 2021 r. Pierwsze dostawy są przewidziane jesienią br.
Specjalnie dla klientów, którzy nie chcą czekać, otwarta zostaje możliwość zamówienia Dacii Spring w przedsprzedaży w najlepiej wyposażonej wersji Comfort Plus za 87 400 zł.

Najpierw Spring w carsharingu Traficara

 

Dacia Spring
Nową Dacię Spring zobaczymy najpierw jako auto w carsharingu Traficara


Będzie to już trzeci elektryczny model we flocie Traficara, obok Renault ZOE i Renault Kangoo Z.E. W pierwszej kolejności pojawi się w Warszawie i dołączy do pojazdów osobowych Renault Clio i ZOE oraz dostawczych Renault Kangoo i Master.

Nową Dacię Spring będzie mógł wynająć każdy zarejestrowany klient Traficara. Podobnie jak w przypadku Renault Clio i Renault ZOE, każdy kilometr wyniesie 1,50 zł, a minuta jazdy niezmiennie 0,00 zł. W ten sposób użytkownicy Traficara nie muszą się spieszyć, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Jeżeli użytkownik potrzebuje jednak samochodu na dłużej, może skorzystać z najtańszej na rynku stawki dobowej 49,00 zł/doba i 0,60 zł km. W Traficarze cena wynajmu zawsze obejmuje pełne ubezpieczenie, parking w strefie, paliwo czy energię elektryczną.