auto1
Dacia Sandero TCe 100 LPG: nietypowa „hybryda”
Dacia Sandero ma dobre proporcje i ciekawie skomponowany pas przedni
11.04.2021

Dacia Sandero TCe 100 LPG: nietypowa „hybryda”

Dacia Sandero z fabryczną instalacją LPG zaskakuje. Jak wiadomo, rumuńska marka konsekwentnie buduje samochody budżetowe. Jednak wersja Sandero TCe 100 LPG ma nietypowy napęd i bogate wyposażenie, a oszczędności widoczne są na każdym kroku.

Auto wygląda bardzo dobrze, z generacji na generację poprawia się jego wygląd. Widać znacznie lepsze proporcje, uzyskane dzięki zwiększonej długości i szerokości. Ciekawego wyglądu dopełniają elegancko narysowane światła przednie i tylne z ledowymi segmentami.
Udostępniona do testu redakcyjnego Dacia Sandero miała wszystko czego oczekujemy w nowoczesnym samochodzie: 6 - biegową skrzynię biegów pozwalającą na utrzymanie obrotów na niskim poziomie podczas jazdy autostradowej, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, czujniki cofania z przodu i z tyłu, tempomat, system zbliżeniowego zamykania i otwierania samochodu, powielanie ekranu smartfona poprzez Apple Car play. Warto podkreślić, że mimo tej funkcji zamontowano w aucie praktyczny uchwyt na telefon, dający możliwość wyboru położenia w pionie lub poziomie.

Dacia
Tradycyjne i nowoczesne wsparcie dla smartfona – jest i uchwyt, i system Apple Car Play

Funkcjonalność atutem

Auto jest funkcjonalne - wszystkie schowki są na miejscu i łącznie mają ponad 20 l pojemności, a obok lewego kolana pasażera z przodu jest składany haczyk na zakupy. Bagażnik ma katalogowo tylko 328 l pojemności, ale jest bardzo ustawny. Posiada też tradycyjne i nowoczesne wsparcie dla smartfona - jest i uchwyt, i system Apple Car Play.

Z drugiej strony zauważamy, że na każdym kroku czyniono oszczędności; stosowane są twarde plastiki, a siedzenie kierowcy ma ograniczoną możliwość regulacji. Przednie fotele są też wyjątkowo miękkie, co może powodować dyskomfort podczas dłuższych podróży, aczkolwiek warto podkreślić obecność podłokietnika dla kierowcy. Zastosowano także tanie obicia tapicerskie, a pasy bezpieczeństwa nie mają możliwości regulacji mocowania. W redukcji kosztów Dacia była bardzo konsekwentna; zrezygnowano nawet z oznaczenia kolorem czerwonym zakresu niebezpiecznych obrotów na bardzo tradycyjnej tablicy wskaźników, co pozwoliło pewnie na zaoszczędzenie kilku eurocentów na sztuce.

Dacia
Kierowca Dacii ma przed sobą prostą tablicę wskaźników


Kierowca Dacii ma przed sobą prostą tablicę wskaźników. W tym aucie dużo elementów pochodzi z innych marek. Jako, że Dacia należy do koncernu Renault, będącego w aliansie z Nissanem i tworzy wspólne technologie z Mercedesem więc naturalnym jest, że rozwiązania tych wszystkich marek będą stosowane w rumuńskim aucie. Od razu widać, że ergonomiczne pokrętła nawiewów i klimatyzacja są zapożyczone z Clio.

Dacia
Dacia SanderoTCe 100 LPG jest nietypową “hybrydą”: benzyna i LPG

Na benzynę i LPG

Dacia SanderoTCe 100 LPG jest "hybrydą", gdyż wyjeżdżając z salonu mamy auto, które jest dostosowane do korzystania z dwóch typów napędu – na benzynę i gaz LPG. Za instalację tego drugiego odpowiada firma Landi Renzo. Jazda na benzynie i na LPG niczym się nie różni, aczkolwiek pamiętajmy, że rozruch zimnego silnika zawsze odbywa się na benzynie. Jak przełączać napędy? To jest bardzo proste. Po lewej stronie, poniżej kierownicy mamy przycisk oznaczony "LPG". Po jego wciśnięciu przez pewien czas miga zielona dioda. Gdy włączamy silnik po chłodnej nocy miganie zniknie po kilku minutach, a gdy silnik jest rozgrzany to po kilku sekundach. Gdy dioda świeci stałym światłem na zielono wiemy, że jedziemy na gazie. Podczas jazdy nie ma odczucia przerywania ciągłości napędu - przełączanie następuje bardzo płynnie. Kolejną ciekawostką tego auta jest....brak rury wydechowej, która zwykle kończy się na wysokości tylnego zderzaka. W tym aucie końcówka układu wydechowego umieszczona jest mniej więcej na wysokości tylnej kanapy.

Dacia
Wlewy zbiornika paliwa i LPG znajdują się w tym samym miejscu



Połączone zasięgi obu typów napędu dają nam imponujące 1300 km do przejechania, gdy oba zbiorniki są pełne
. Przejechałem 950 km tym autem, z czego mniej więcej połowę w mieście, a połowę w trasie; z tego 500 km na benzynie, a 450 na LPG. Oba systemy zasilania mają autonomiczne sposoby "raportowania" statystyki jazdy. Gdy jedziemy na benzynie to na tablicy wskaźników widzimy zasięg, średnie zużycie i przejechane kilometry właśnie na benzynie. Gdy przełączymy na gaz te same statystyki będą odnosić się do jazdy na LPG. Mając przejechane 500 km na benzynie pozostało mi paliwa na kolejne 300 km. W przypadku gazu przejeżdżając 450 km stan LPG był już na wyczerpaniu; mogłem jechać na nim jeszcze tylko przez 50 km. Tak czy inaczej, po przejechaniu 950 km zostało mi zasięgu na dodatkowe 350 km. Imponujące!

 

Dacia
Należy pamiętać, że do podziemnych garaży auta z instalacją LPG nie wjadą

A jak z kosztami?

Gaz jest tańszy, ale auto więcej go zużywa. Przy zużyciu 8,9 l/100 km i cenie LPG za litr 2,57 zł koszt przejechania 100 km wynosi 22,90 zł. W przypadku paliwa - zużycie 6,4 l/100 km przy cenie 5,38 zł/litr - przejechanie jednej setki kilometrów będzie kosztować sporo więcej bo 34,40 zł. Oszczędności są! Nie dawało mi to spokoju i mając całkowity koszt przejazdu rzeczonych 950 kilometrów (suma kosztów zużytej benzyny i LPG) obliczyłem ile litrów benzyny kupiłbym za tą kwotę. Po podzieleniu przez przejechane kilometry wyszło mi hipotetyczne zużycie wyrażone w paliwie na poziomie 5,4 l/ 100 km.

Dacia
Dacia Sandero sprawdzi się w mieście i na trasie

Czy "budżetowy" to gorszy?

Dacia Sandero TCe 100 LPG udowadnia, że można iść własną drogą i oferować ciekawy produkt, dobrze wyglądający i sprawiający solidne wrażenie. Jeżeli do tego dodamy funkcjonalne nadwozie, niską cenę, tanią eksploatację i duży zasięg to mamy niezwykle ciekawą propozycję dla szerokiej grupy klientów, w tym również flotowych.