BMW X1 xDrive25e: poręczny i prestiżowy
BMW prezentuje raz po raz kolejne hybrydowe modele plug-in. Do najnowszych należy BMW X1 xDrive25e. To najmniejszy z braci "X", poręczny i prestiżowy model z Monachium.
BMW zakłada, że do końca 2021 roku wprowadzi na drogi ponad milion samochodów z napędem zelektryfikowanym.
Do końca 2021 roku 1/4 pojazdów sprzedawanych przez BMW w Europie będzie wyposażonych w napęd elektryczny. Do 2025 r. liczba ta ma osiągnąć
33 procent, a do 2030 r. połowę całej sprzedaży. Koncern planuje do 2023 roku rozszerzyć swoją ofertę o kolejne 25 pojazdów zelektryfikowanych.
BMW w oficjalnych materiałach prezentując BMW X1 unika jak ognia nazywania go SUV'em. Właściwa - według firmy - terminologia dla najmniejszych modeli sygnowanych "X" to Sports Activity Vehicle (SAV) lub Sports Activity Coupé (SAC). W pełni się z tym zgadzam; patrząc na auto widzimy raczej uniesione wydłużone nadwozie kombi niż zwarty, uterenowiony samochód o krótkich zwisach. Tym X1 wizualnie różni się od większych braci - X3, X5 i X7.
Wnętrze auta nawiązuje do innych modeli BMW, a to co je wyróżnia, to niebieskie przeszycia i wstawki. Samochód wyposażono w dużo schowków, co należy pochwalić, bo czasami design bierze w nieuzasadniony sposób górę nad funkcją. Kolejne pochwały może zebrać bardzo czytelna, tradycyjna tablica wskaźników.
Napęd elektryczny i akumulator litowo-jonowy pozwalają uzyskać zasięg elektryczny do 57 km.
To są dane homologacyjne, gdyż w moim przypadku bezemisyjny zasięg w mieście wynosił 40 km.
Po części "winę" ponosiła bardzo chłodna pogoda narzucająca konieczność intensywnego podgrzewania wnętrza.
Napęd hybrydowy plug-in w nowym BMW X1 xDrive25e obejmuje 3-cylindrowy silnik benzynowy
o pojemności 1,5 l z technologią BMW TwinPower Turbo oraz opracowany dla tego modelu silnik elektryczny. Maksymalna moc silnika benzynowego wynosi 92 kW (125 KM), a maksymalny moment obrotowy 220 Nm.
Jednostka napędza przednie koła przez 6-stopniową skrzynię Steptronic.
Silnik elektryczny generuje moc 70 kW (95 KM) i przekazuje moment obrotowy 165 Nm na tylne koła za pośrednictwem jednobiegowej przekładni. Razem tworzy to bardzo specyficzny układ, gdzie silnik spalinowy napędza przednie, a elektryczny tylne koła auta. Silnika elektryczny, umieszczony nad osią tylną poprawia rozkład mas. Ten atut – w połączeniu z inteligentnie kontrolowaną interakcją między dwiema jednostkami napędowymi – powinien gwarantować stabilność jazdy, komfort i dynamikę reakcji.
I takie też są odczucia zza kierownicy.
Silnik benzynowy w tandemie z silnikiem elektrycznym generują łączną moc 162 kW (220 KM). Maksymalny moment obrotowy obu jednostek napędowych wynosi 385 Nm.
Nowe BMW X1 xDrive25e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s. Oprócz tego elektryczna funkcja "Boost"
(trzeba wcisnąć pedał gazu do podłogi) w układzie napędowym zapewnia dodatkową, bezpieczną rezerwę mocy, umożliwiając sportowy styl jazdy lub skraca potencjalnie niebezpieczne manewry jak wyprzedzanie. Prędkość maksymalna nowego BMW X1 xDrive25e wynosi 193 km/h.
Akumulator litowo-jonowy najnowszej generacji ma całkowitą pojemność 10 kWh. Gniazdo ładowania znajduje się pod oddzielną klapką umieszczoną w lewym przednim błotniku.
Kierowca może zmieniać tryb działania napędu przyciskiem eDrive w konsoli środkowej.
Niestety, nie ma on możliwości ustawiania poziomu rekuperacji. W standardowym ustawieniu AUTO eDRIVE inteligentny system napędu na cztery koła zapewnia interakcję między obiema jednostkami napędowymi w każdej sytuacji na drodze. Warto podkreślić, że napęd hybrydowy wykorzystuje dane z systemu nawigacyjnego, aby zwiększyć wydajność pracy. Przy włączonym prowadzeniu do celu może uwzględniać profil trasy do sterowania układem napędowym.
Do maksymalnego wykorzystywania możliwości napędu elektrycznego służy tryb MAX eDrive.
W tym trybie nowe BMW X1 xDrive25e osiąga prędkość maksymalną 135 km/h. Warto wspomnieć o pewnej ciekawej funkcji ładowania - dostępne są 3 poziomy ustawiana prądu ładowania. Dławienie ładowania jest przydatne,
gdy auto jest podłączone do wiekowej instalacji elektrycznej lub ma pobierać efektywnie prąd bezpośrednio z fotowoltaiki.
Dostępny jest także tryb SAVE BATTERY. Umożliwia kierowcy utrzymanie stanu naładowania akumulatora wysokonapięciowego podczas jazdy lub zwiększenie go poprzez odzysk energii.
W ten sposób można zachować pojemność akumulatora do późniejszego wykorzystania, na przykład podczas jazdy w mieście, w trybie całkowicie elektrycznym. W BMW X1 xDrive25e przycisk służy do uruchamiania trybów COMFORT, SPORT i ECO PRO, które optymalizują funkcje napędu i układu jezdnego oraz umożliwiają obsługę elektrycznych systemów komfortu jazdy.
Podczas jazdy elektrycznej z prędkością do 30 km/h generowany jest charakterystyczny dźwięk opracowany specjalnie do zelektryfikowanych modeli BMW, aby ostrzegać innych użytkowników dróg o zbliżającym się samochodzie. Wyposażenie standardowe modelu BMW X1 z napędem hybrydowym plug-in obejmuje 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, 2-strefową klimatyzację automatyczną oraz klimatyzację postojową. To bardzo przydatna funkcja, która wykorzystuje energię zgromadzoną w akumulatorach - zapewnia ogrzewanie i chłodzenie wnętrza. Jako alternatywa dla wersji podstawowej nowe BMW X1 xDrive25e jest także dostępne jako model Sport Line, xLine i M Sport.
Umieszczenie akumulatora wysokonapięciowego pod tylnymi siedzeniami BMW X1 xDrive25 obniża środek ciężkości pojazdu. Bagażnik ma w głównej części pełną funkcjonalność, a dodatkowa część, dostępna po odchyleniu podłogi jest miejscem, gdzie przechowuje się kable do ładowana (testowe auto miało dwa kable: typu 2 i łączące pojazd z gniazdkiem 230V.
Mały, poręczny i prestiżowy model BMW X1 xDrive25e jest kolejnym autem koncernu
z Bawarii, który reprezentuje alternatywne napędy. Swoim zasięgiem jazdy bezemisyjnej
nie ustępuje konkurencji, a jakość wykonania i ergonomia są na najwyższym poziomie.