BMW X1 xDrive25e: poręczny i prestiżowy
Uniesione wydłużone nadwozie kombi odróżnia X1 od większych braci serii X
25.04.2021

BMW X1 xDrive25e: poręczny i prestiżowy

BMW prezentuje raz po raz kolejne hybrydowe modele plug-in. Do najnowszych należy BMW X1 xDrive25e. To najmniejszy z braci "X", poręczny i prestiżowy model z Monachium.


BMW zakłada, że do końca 2021 roku wprowadzi na drogi ponad milion samochodów z napędem zelektryfikowanym. 
Do końca 2021 roku 1/4 pojazdów sprzedawanych przez BMW w Europie będzie wyposażonych w napęd elektryczny. Do 2025 r. liczba ta ma osiągnąć
33 procent, a do 2030 r. połowę całej sprzedaży. Koncern planuje do 2023 roku rozszerzyć swoją ofertę o kolejne 25 pojazdów zelektryfikowanych.

BMW w oficjalnych materiałach prezentując BMW X1 unika jak ognia nazywania go SUV'em. Właściwa - według firmy - terminologia dla najmniejszych modeli sygnowanych "X" to Sports Activity Vehicle (SAV) lub Sports Activity Coupé (SAC). W pełni się z tym zgadzam; patrząc na auto widzimy raczej uniesione wydłużone nadwozie kombi niż zwarty, uterenowiony samochód o krótkich zwisach. Tym X1 wizualnie różni się od większych braci - X3, X5 i X7.

BMW X1 Hybrid
BMW X1 hybryda zapewnia komfortowe stanowisko pracy kierowcy


Wnętrze auta nawiązuje do innych modeli BMW, a to co je wyróżnia, to niebieskie przeszycia i wstawki. Samochód wyposażono w dużo schowków, co należy pochwalić, bo czasami design bierze w nieuzasadniony sposób górę nad funkcją. Kolejne pochwały może zebrać bardzo czytelna, tradycyjna tablica wskaźników.

Napęd elektryczny i akumulator litowo-jonowy pozwalają uzyskać zasięg elektryczny do 57 km.
To są dane homologacyjne, gdyż w moim przypadku bezemisyjny zasięg w mieście wynosił 40 km.
Po części "winę" ponosiła bardzo chłodna pogoda narzucająca konieczność intensywnego podgrzewania wnętrza
.

Napęd hybrydowy plug-in w nowym BMW X1 xDrive25e obejmuje 3-cylindrowy silnik benzynowy
o pojemności 1,5 l z technologią BMW TwinPower Turbo oraz opracowany dla tego modelu silnik elektryczny. Maksymalna moc silnika benzynowego wynosi 92 kW (125 KM), a maksymalny moment obrotowy 220 Nm.
Jednostka napędza przednie koła przez 6-stopniową skrzynię Steptronic.
Silnik elektryczny generuje moc 70 kW (95 KM) i przekazuje moment obrotowy 165 Nm na tylne koła za pośrednictwem jednobiegowej przekładni. Razem tworzy to bardzo specyficzny układ, gdzie silnik spalinowy napędza przednie, a elektryczny tylne koła auta. Silnika elektryczny, umieszczony nad osią tylną poprawia rozkład mas. Ten atut – w połączeniu z inteligentnie kontrolowaną interakcją między dwiema jednostkami napędowymi – powinien gwarantować stabilność jazdy, komfort i dynamikę reakcji.
I takie też są odczucia zza kierownicy.

BMW X1 Hybrid
Przydatny przycisk ogrzewania kierownicy jest dość dobrze ukryty w BMW X1 xDrive25e


Silnik benzynowy w tandemie z silnikiem elektrycznym generują łączną moc 162 kW (220 KM). Maksymalny moment obrotowy obu jednostek napędowych wynosi 385 Nm.
Nowe BMW X1 xDrive25e przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s. Oprócz tego elektryczna funkcja "Boost"
(trzeba wcisnąć pedał gazu do podłogi) w układzie napędowym zapewnia dodatkową, bezpieczną rezerwę mocy, umożliwiając sportowy styl jazdy lub skraca potencjalnie niebezpieczne manewry jak wyprzedzanie. Prędkość maksymalna nowego BMW X1 xDrive25e wynosi 193 km/h.

BMW X1 Hybrid
Fabryczna karta BMW aktywuje ładowanie również na stacjach GreenWay


Akumulator litowo-jonowy najnowszej generacji ma całkowitą pojemność 10 kWh. Gniazdo ładowania znajduje się pod oddzielną klapką umieszczoną w lewym przednim błotniku.
Kierowca może zmieniać tryb działania napędu przyciskiem eDrive w konsoli środkowej.
Niestety, nie ma on możliwości ustawiania poziomu rekuperacji. W standardowym ustawieniu AUTO eDRIVE inteligentny system napędu na cztery koła zapewnia interakcję między obiema jednostkami napędowymi w każdej sytuacji na drodze. Warto podkreślić, że napęd hybrydowy wykorzystuje dane z systemu nawigacyjnego, aby zwiększyć wydajność pracy. Przy włączonym prowadzeniu do celu może uwzględniać profil trasy do sterowania układem napędowym.

Do maksymalnego wykorzystywania możliwości napędu elektrycznego służy tryb MAX eDrive.
W tym trybie nowe BMW X1 xDrive25e osiąga prędkość maksymalną 135 km/h. Warto wspomnieć o pewnej ciekawej funkcji ładowania - dostępne są 3 poziomy ustawiana prądu ładowania. Dławienie ładowania jest przydatne,
gdy auto jest podłączone do wiekowej instalacji elektrycznej lub ma pobierać efektywnie prąd bezpośrednio z fotowoltaiki.

BMW X1 Hybrid
W wielu hotelach można podładować auto, nawet gdy nie ma jeszcze ładowarki


Dostępny jest także tryb SAVE BATTERY. Umożliwia kierowcy utrzymanie stanu naładowania akumulatora wysokonapięciowego podczas jazdy lub zwiększenie go poprzez odzysk energii.
W ten sposób można zachować pojemność akumulatora do późniejszego wykorzystania, na przykład podczas jazdy w mieście, w trybie całkowicie elektrycznym. W BMW X1 xDrive25e przycisk służy do uruchamiania trybów COMFORT, SPORT i ECO PRO, które optymalizują funkcje napędu i układu jezdnego oraz umożliwiają obsługę elektrycznych systemów komfortu jazdy.

Podczas jazdy elektrycznej z prędkością do 30 km/h generowany jest charakterystyczny dźwięk opracowany specjalnie do zelektryfikowanych modeli BMW, aby ostrzegać innych użytkowników dróg o zbliżającym się samochodzie. Wyposażenie standardowe modelu BMW X1 z napędem hybrydowym plug-in obejmuje 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, 2-strefową klimatyzację automatyczną oraz klimatyzację postojową. To bardzo przydatna funkcja, która wykorzystuje energię zgromadzoną w akumulatorach - zapewnia ogrzewanie i chłodzenie wnętrza. Jako alternatywa dla wersji podstawowej nowe BMW X1 xDrive25e jest także dostępne jako model Sport Line, xLine i M Sport.

BMW X1 Hybrid
Sygnatura BMW X1 xDrive25e oznajmia obecność niekonwencjonalnego napędu na 4 koła


Umieszczenie akumulatora wysokonapięciowego pod tylnymi siedzeniami BMW X1 xDrive25 obniża środek ciężkości pojazdu. Bagażnik ma w głównej części pełną funkcjonalność, a dodatkowa część, dostępna po odchyleniu podłogi jest miejscem, gdzie przechowuje się kable do ładowana (testowe auto miało dwa kable: typu 2 i łączące pojazd z gniazdkiem 230V.

Mały, poręczny i prestiżowy model BMW X1 xDrive25e jest kolejnym autem koncernu
z Bawarii, który reprezentuje alternatywne napędy
. Swoim zasięgiem jazdy bezemisyjnej
nie ustępuje konkurencji, a jakość wykonania i ergonomia są na najwyższym poziomie.