Audi Q8 Sportback e-tron: „elektryki” nie muszą być nudne
Audi Q8 Sportback e-tron
19.03.2024

Audi Q8 Sportback e-tron: „elektryki” nie muszą być nudne

Audi Q8 Sportback e-tron jak każdy samochód elektryczny, przyspiesza rewelacyjnie, dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości przyjemnie skręca, a jak hamuje, to odzyskuje prąd.

 


Co wyróżnia Audi Q8 Spotrback e-tron?

NowoczesnaFlota
Audi Q8 Sportback e-tron

Wstęp do elektrycznej filozofii

Model ten jest efektem liftingu pierwszego elektrycznego modelu Audi, czyli e-trona. W celu uporządkowania aktualnego nazewnictwa modeli elektrycznych Audi, został on zakwalifikowany ze względu na wymiary jako Q8. Jednak rzeczywiste zmiany są znacznie poważniejsze, niż tylko nazwa. Q8 e-tron to elektryczny SUV segmentu premium. I to SUV nie tylko z nazwy, co sprawia, że nie ma zbyt wielu konkurentów.

NowoczesnaFlota
Audi Q8 Sportback e-tron

Elektryzujący wygląd Forma podążająca za funkcją

Zmiany zewnętrzne to kosmetyka. Za płaskim logo i innymi delikatnymi zmianami „wizerunkowymi” kryją się istotne różnice techniczne, jak choćby przednie reflektory matrycowe LED z adaptacyjną dystrybucją światła. Na słupku B mamy oznaczenie modelu – żebyśmy nie zapomnieli, do czego wsiadamy.

NowoczesnaFlota
Audi Q8 Sportback e-tron


Wewnątrz nienaganne spasowanie elementów z najwyższej jakości materiałów, ale z ekologicznymi akcentami, jak np. tapicerka zawierająca materiał z butelek PET, przyjemna w dotyku i nie budząca żadnych negatywnych skojarzeń. Wygoda na najwyższym poziomie. Godne uwagi jest wygłuszenie wnętrza. Odgłosy toczenia opon i opływającego samochód powietrza są minimalne, co bardzo podnosi komfort podróżowania z większą prędkością.

NowoczesnaFlota
Audi Q8 Sportback e-tron

Cicha moc elektrycznego napędu

Tutaj dochodzimy do sedna zmian liftingowych. Akumulator nie urósł gabarytowo, ale jego pojemność użyteczna to teraz aż 106 kWh. Oznacza to, że wykorzystując rozsądnie 408 KM, które mamy do dyspozycji, niekoniecznie oglądając się na katalogowe zużycie energii wg WLTP, można przejechać około 400 km bez ładowania. W podróży pomoże nam funkcja planowania trasy e-tron route planner. Z kolei poruszając się w warunkach miejskich, mamy możliwość bardzo skutecznej rekuperacji energii.

NowoczesnaFlota
Audi Q8 Sportback e-tron


Do wyboru są 4 tryby rekuperacji: automatyczny i trzy ręczne. Dobre przeniesienie napędu zapewnia, jak to w Audi, quattro, tyle że mechanicznie to już nie ma nic wspólnego z tym dobrze znanym systemem. Teraz oznacza, że każda oś ma swój silnik elektryczny, sterowany cyfrowo. Świetne prowadzenie to także zasługa bardzo dobrze dopracowanego rozkładu mas: praktycznie 50:50 oraz nisko położonego środka ciężkości dzięki umieszczeniu akumulatora trakcyjnego w podłodze.

NowoczesnaFlota
Audi Q8 Sportback e-tron (Foto: Marcin Nowak)

Pneumatyczne zawieszenie w praktyce

W Q8 e-tron, niezależnie od wersji, zastosowano zawieszenie pneumatyczne. Rzeczywiście, bardzo dobrze wybiera ono nierówności, jednak jednocześnie jest dosyć twarde, dające dobre wyczucie drogi i sporo radości z jazdy. Nadwozie jest bardzo sztywne, jest to niemal odczuwalne – podczas jazdy po nierównościach pracuje tylko zawieszenie, wewnątrz jest spokój i cisza.

Czy Q8 e-tron to samochód do floty? Jak najbardziej – jeżeli prezes jest fanem elektromobilności... Prestiż i komfort są w standardzie. „Elektryki” nie muszą być nudne.