ARIYA - elektryczny crossover przebojem Nissana
Ambitny projekt "Nissan Ambition 2030" zakłada wprowadzenie 23 nowych modeli z napędem elektrycznym, w tym 15 aut w pełni elektrycznych
19.10.2022

ARIYA - elektryczny crossover przebojem Nissana

Nissan ARIYA otwiera nowy rozdział w historii bezemisyjnych samochodów japońskiego producenta. Po elektrycznym sedanie Leaf do polskich odbiorców trafia futurystycznie wyglądający crossover z napędem akumulatorowym, który w najmocniejszej wersji może przejechać nawet 533 kilometrów na jednym ładowaniu. Podczas jazd testowych w okolicach Kołobrzegu sprawdzaliśmy walory egzemplarzy z napędem na przednią oś – Ariya 63 kWh i Ariya 87 kWh.


Ariya trafia do polskich salonów dwa lata po światowej premierze – podczas gdy na rynku są już obecni konkurenci m.in. VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq Coupé, Kia EV6 czy Hyundai Ioniq 5.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Przyglądając się linii nadwozia łatwo dojdziemy do wniosku, że ARIYA zaprojektowana została zgodnie z filozofią opartą o minimalizm, elegancję i subtelność. Kształty poszczególnych elementów dobrane zostały tak, aby zaakcentować nowoczesność pojazdu, zachowując jednocześnie jego ponadczasowy styl.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Zastosowana płyta podłogowa CMF-EV Aliansu Renault-Nissan – została skonstruowana specjalnie do samochodów elektrycznych. W praktyce umożliwia ona uzyskanie optymalnych parametrów w zakresie mocy, zasięgu oraz możliwości ładowania. Dostępne są trzy wersje modelu (ARIYA 2WD 63 kWh (w cenie od 209 900 zł), ARIYA 2WD 87 kWh (w cenie od 242 900 zł) oraz w przyszłym roku ARIYA e 4ORCE AWD 87 kWh (w cenie od 264 900 zł).

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Dzięki elektrycznemu zespołowi napędowemu ARIYA oferuje natychmiastowo dostępny wysoki moment obrotowy, co oznacza płynne, dynamiczne i niemal bezgłośne przyspieszanie oraz imponującą elastyczność. Nissan zadbał nie tylko o to, by zespół napędowy był wyjątkowo cichy, ale także by podczas szybkiej jazdy nie wybijał się żaden dźwięk. Dzięki temu w kabinie panuje jednolita cisza – nawet z tyłu.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Nasz testowy egzemplarz 87 kWh z napędem na przednie koła przyspieszył od 0 do 100 km/godz w 7,5 sekundy i osiągał maksymalna prędkość 168 km/godz. ARIYA 87 kWh może odzyskać nawet do 350 km zasięgu już po 30 minutowym, ładowaniu szybką ładowarką wykorzystując złącze CCS. Realny zasięg przy 90 km/godz sięgał 430 km. Na trasie odczujemy zalety reaktywnego układu kierowniczego i dużą zwrotność, a jednocześnie stabilność przy wyższych prędkościach. Menedżerowie Nissana ujawnili, że w wersjach modelu ARIYA przeznaczonych na Europę zwiększono siłę tłumienia amortyzatorów oraz zmodyfikowano stabilizatory, aby ograniczyć przechyły nadwozia. Dobrano także charakterystykę sprężyn i układu kierowniczego, usztywniając go w czasie jazdy z wyższymi prędkościami.

Technologie i rozwiązania

Dzięki najnowszym, zaawansowanym technologiom ARIYA jest samochodem przyjaznym kierującemu, skoncentrowanym na potrzebach użytkownika.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Kierowca może regulować ustawienie fotela, kierownicy oraz elektrycznie przesuwanej konsoli środkowej według własnych preferencji. Ustawienia mogą zostać zapisane w profilach użytkowników, co jest przydatne szczególnie w sytuacji, gdy z samochodu korzysta kilka osób. Na uwagę zasługuje także ergonomiczna, regulowana konsola, pełniąca funkcję podłokietnika wyposażonego w praktycznie ukrytą ładowarkę indukcyjną do telefonów komórkowych. Wraz z całą konsolą przesuwa się zamontowany na niej selektor przełożeń oraz sąsiadujący z nim panel dotykowych przełączników. Wybierając sie w dłuższą trasę dostrzeżemy zalety 486 l bagażnika, którego podłoga po złożeniu tylnych siedzeń jest prawie płaska. W dolnej części bagażnika znajduje się również dodatkowe miejsce na kabel ładujący.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Monolityczny wyświetlacz modelu ARIYA składa się z dwóch ekranów – każdy o przekątnej 12,3” – na których prezentowane są najważniejsze informacje, jak stan naładowania baterii trakcyjnej, zasięg czy wskazówki nawigacji. Wyświetlanie wielu informacji w przejrzystym, poziomym układzie przypominającym falę ułatwia ich odczytywanie bez nadmiernego rozpraszania uwagi kierowcy. Samochód jest również wyposażony w rozbudowany wyświetlacz przezierny, który podaje praktyczne informacje w bezpieczny dla prowadzącego sposób.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


Na minimalistycznej desce rozdzielczej umieszczono dotykowe, haptyczne przyciski sterujące klimatyzacją, podświetlające się po uruchomieniu samochodu. Jedynie najważniejsze przełączniki, w tym pokrętło regulacji głośności oraz przyciski na kierownicy, zachowały swoją tradycyjną postać. Deska rozdzielcza z dyskretnym panelem sterowania wpisuje się w układ kabiny i podkreśla elegancję wnętrza, a dźwignia selektora przekładni dobrze leży w dłoni.

Technologie wspomagające prowadzenie pojazdu

ARIYA oferuje także najnowocześniejsze technologie wspomagające kierowcę, w tym ProPILOT Assist z Navi-link, czyli zaawansowaną wersję asystenta kierowcy Nissana dostępną w Europie. Standardowe wyposażenie obejmuje ponadto asystenta zjazdu ze skrzyżowania, system kamer 360°, inteligentny kluczyk I-Key, a w wyższej wersji wyposażenia także system reflektorów adaptacyjnych w technologii Full LED, wyświetlacz przezierny, jak również funkcję pamięci ustawień dla dwóch kierowców obejmującą ustawienia foteli, konsoli centralnej oraz lusterek.

NowoczesnaFlota
Nissan ARIYA


W samochodzie można również korzystać bezprzewodowo z Apple CarPlay oraz – za pośrednictwem kabla – z Android Auto. Dobrym prognostykiem rynkowego sukcesu crossovera ARIYA jest informacja, że dotychczas zostało sprzedanych 250 szt. modelu, czyli cały przydział przewidziany na ten rok dla naszego rynku. Jeszcze w październiku pierwsi klienci otrzymają swoje egzemplarze flagowego modelu Nissana.

DANE TECHNICZNE

Specyfikacja techniczna
na rynek europejski

ARIYA 2WD

ARIYA e-4ORCE (AWD)*

63 kWh

87 kWh

87 kWh

Pojemność akumulatora

66 kWh (znamionowa)

63 kWh (użytkowa)

91 kWh (znamionowa)

87 kWh (użytkowa)

91 kWh (znamionowa)

87 kWh (użytkowa)

Moc

160 kW

178 kW

225 kW

Moment obrotowy

300 Nm

300 Nm

600 Nm

Maksymalna prędkość obr. silnika elektrycznego

13 520

13 520

13 520

Przyspieszenie
(0-100 km/h)

7,5 s

7,6 s

5,7 s

Maksymalna prędkość

160 km/h

160 km/h

200 km/h

Zasięg
(w cyklu mieszanym WLTP)

do 403 km

do 533 km

do 500 km