
Vivaro e czyli dostawczy Opel na prąd
Do sprzedaży w salonach Opla trafił w pełni elektrycznegy Vivaro e. Zdecydowani na zakup elektrycznego dostawczaka mogą ubiegać się o dofinansowanie ze skierowanego do przedsiębiorców programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - „e-VAN”.
Opel Vivaro e dostępny jest w trzech długościach - 4,6 m (Compact), 4,95 m, (Long) i 5,3 m (Extra Long) - oraz w kilku wersjach nadwozia, w tym jako furgon (także z kabiną załogową) oraz platformę z kabiną. Większość wersji Vivaro e ma tylko 1,90 m wysokości, co pozwala wjeżdżać na podziemne parkingi. Lista opcji obejmuje szereg systemów wspomagających kierowcę oraz zaawansowanych technologii, takich jak kamera cofania o kącie widzenia 180 stopni i systemy multimedialne z nawigacją. Inne przydatne rozwiązania to między innymi przesuwane drzwi sterowane czujnikami oraz system FlexCargo ułatwiający przewożenie dłuższych przedmiotów.

Moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 260 Nm generowane przez elektryczny napęd sprawiają, że pod względem osiągów Vivaro e przewyższa większość elektrycznych samochodów użytkowych. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 130 km/h pozwala na sprawne poruszanie się autostradami bez drastycznego zmniejszania zasięgu. W celu dalszej poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości. Vivaro e może przewieźć do 1275 kg, czyli prawie tyle samo, co wersja Furgon Compact z 2 litrowym dieslem (maksymalna ładowność 1405 kg). Elektryczny furgon jest również jedynym zelektryfikowanym samochodem z możliwością wyposażenia w hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi 1000 kg.

Każdy Vivaro e może być ładowany na kilka sposobów - za pomocą ładowarki naściennej, na stacji szybkiego ładowania, a nawet po podłączeniu samochodu do domowego gniazdka elektrycznego. Dzięki funkcjom zdalnego sterowania „OpelConnect” użytkownik może sprawdzić stan naładowania akumulatora oraz zdalnie zaprogramować włączenie klimatyzacji i czas ładowania na ekranie własnego smartfona.

Mnogość systemów wspomagających prowadzenie pojazdu
Podobnie jak wersje z silnikami spalinowymi Vivaro e oferuje szeroki zestaw systemów wspomagających kierowcę, które podnoszą poziom bezpieczeństwa. Dostępne są między innymi: wyświetlacz projekcyjny (head-up), asystent pasa ruchu, rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywający zmęczenie kierowcy, system ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający oraz system automatycznego hamowania awaryjnego. Zadaniem ultradźwiękowych czujników w przednim i tylnym zderzaku jest wykrywanie przeszkód przy parkowaniu oraz monitorowanie martwego pola.

W zależności od wersji samochód może być wyposażony w kamerę cofania obejmującą kąt 180 stopni, z której obraz jest wyświetlany na 7 calowym ekranie dotykowym. Ten sam ekran współpracuje z systemami Multimedia i Multimedia Navi. Obydwa systemy można zintegrować z telefonem przez Apple CarPlay i Android Auto.

Elektryczny Vivaro e, dostępny jest już za 139 350 zł netto w podstawowej wersji COMPACT (krótka), pod maską136 KM/ 50 kWh. Z kolei wersja LONG (długa), pod maską 136 KM/ 75 kWh dostępna od 163 350 zł. Należy podkreślić, że program NFOŚiG zakłada dofinansowanie zakupu elektrycznych samochodów dostawczych z homologacją N1zaś maksymalna dotacja przy zakupie lub leasingu elektrycznego vana wynosi do 30% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 70 000 zł.