Transport bez licencji przez Europę
Kontrola wagowa pojazdów dostawczych do 3.5 dmc. (Foto: ITD Szczecin)
11.07.2022

Transport bez licencji przez Europę

50 „dostawczaków” o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony skierowali na przenośne wagi inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. 10 pojazdów przewoziło za dużo ładunku. Z kolei dostawczy Master załadowany częściami samochodowymi wykonywał międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Portugalii do Polski. Kontrola wykazała, że „dostawczak” jest przeładowany a kierowca nie ma wymaganej licencji.

Na wylocie krajowej „dziesiątki” ze Szczecina przez inspekcyjne wagi przenośne przejechało 50 pojazdów. 10 było przeładowanych. „Rekordzista” ważył blisko 5 t, czyli o prawie 1,5 t za dużo. Inspektorzy zwracali również uwagę na stan techniczny kontrolowanych samochodów i zabezpieczenie ładunku. Za stwierdzone przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej kierowców ukarano mandatami karnymi. Inspektorzy zakazali im też dalszej jazdy do momentu doprowadzenia pojazdów do właściwych parametrów wagowych.

GITD
„Rekordzista” , dostawczy Fiat Ducato ważył blisko 5 t, czyli o prawie 1,5 t za dużo (Foto: ITD: Szczecin)

Bez licencji przez Europę

Zatrzymany do kontroli przez inspektorów z opolskiego Oddziału WITD samochód dostawczy Master był za ciężki i jak się okazało nie miał wymaganej licencji. Załadowany częściami samochodowymi pojazd wykonywał międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Portugalii do Polski. Taki przejazd od 21 maja br. wymaga posiadania licencji wspólnotowej i jest konsekwencją wejścia w życie części przepisów tzw. Pakietu Mobilności, który objął międzynarodowy przewóz zarobkowy pojazdami od 2,5 do 3,5 tony, czyli tzw. busami. Przewoźnicy realizujący tego typu usługi są zobowiązani do uzyskania licencji transportowej, a także uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika.

GITD
Dostwczy Renault Master załadowany częściami samochodowymi ważył blisko 4,5 t zamiast dopuszczalnych 3,5 t. (Foto: ITD Opole)

Wykonywanie przewozu międzynarodowego bez wymaganej licencji sankcjonowane jest karą pieniężną w wysokości 12 tys. zł. Dodatkowo po zważeniu pojazdu okazało się, że waży 4,45 t i przekracza wartość dopuszczalną o wartość 0,95 t. w konsekwencji kierowca został ukarany mandatem karnym ze względu na przekroczenie DMC pojazdu, zatrzymany został również dowód rejestracyjny za pękniętą szybę czołową. Ponadto, na przedsiębiorcę zostało wszczęte postępowanie administracyjne za brak wymaganej licencji oraz przekroczenie DMC pojazdu. (ww)