Tak Ford dba o jakość swojego Rangera
Rangery przechodzą przez Ford Customer Product Audit (FCPA) - dwuczęściowy test składający się z audytu dynamicznego lub kontroli jazdy oraz statycznego audytu sensorycznego
22.06.2021

Tak Ford dba o jakość swojego Rangera

Wysoka jakość wytwarzanych aut to bodaj najważniejsze wyzwanie wszystkich producentów. Zajmujące się tym wyspecjalizowane służby poddają wytwarzane samochody najrozmaitszym i surowym ocenom. Przyjrzyjmy się bliżej jak to przebiega na przykładzie flagowego pikapa Forda – Rangera.


Każdego dnia w w fabryce Ford Silverton Rangery są losowo wybierane na linii produkcyjnej i wysyłane do szczegółowej kontroli jakości w zakładowym centrum oceny pojazdów (VEC - Vehicle Evaluation Centre) .Typowy dzień pracy w VEC wygląda zawsze tak samo: audytorzy analizują losowo wybrane egzemplarze z danego dnia produkcyjnego, przeprowadzając serię rygorystycznych testów, pomiarów i kontroli, aby upewnić się, że każdy z nich spełnia, a nawet przekracza rygorystyczne standardy jakości Forda.

Ford

Audytorzy VEC, którzy mają średnio 10-letnie doświadczenie w swojej roli, nadzorują siedem specjalnie zaprojektowanych audytów – najtrudniejszych i najbardziej wymagających testów. Obejmują one:

· Połączony test geometrii układu kierowniczego i regulacji położenia reflektorów
Ten test wykorzystuje technologię wiązki laserowej, aby potwierdzić prawidłową geometrię kół. Co najmniej jedna sztuka każdego wariantu Rangera jest testowana w ten sposób każdego dnia. Następnie auto udaje się na lokalny tor testowy, aby potwierdzić, że kierownica jest dokładnie wyśrodkowana, a pojazd porusza się idealnie prosto.

Potem Ranger trafia do pomieszczenia odizolowanego od zewnętrznych źródeł światła. Kamery zamontowane nad obszarem badawczym oceniają celność i spójność wiązki świateł głównych - tak przebiega audyt prawidłowej regulacji położenia reflektorów.

· Test szczelności kabiny
Prawidłowa szczelność kabina pozwala utrzymać wysoki poziom komfortu jazdy i zapobiec przedostawaniu się niepożądanych zapachów i hałasu do wnętrza pojazdu. Audytorzy wpompowują do wnętrza Rangera powietrze oceniając równomierność rozkładu ciśnienia w kabinie - odchylenia od standardu sygnalizują wycieki powietrza w systemie uszczelek. To test sprawdzający jakość zamontowania uszczelki drzwi i okien oraz prawidłowość funkcjonowania recyrkulacji systemu HVAC.

· Test wodny
Jedną z ostatnich kontroli jest upewnienie się, że uszczelki nadwozia Rangera utrzymują szczelność pod naporem wody z zewnątrz pojazdu. W kierunku auta wystrzeliwuje się ponad 17 000 litrów wody, a niektóre egzemplarze Rangera są również poddawane długotrwałemu działaniu strumienia wody pod stałym wysokim ciśnieniem przez 20 minut, aby odtworzyć najgorsze z możliwych warunki deszczowe. Audytorzy wizualnie dokonują oględzin tylnych świateł, reflektorów i świateł przeciwmgielnych, aby upewnić się, że woda nie przedostała się do środka tych elementów.

Następnie otwierane są wszystkie drzwi i sprawdzane gumowe uszczelki pod kątem śladów wody. Aby upewnić się, że dywanik i podłoga kabiny pozostały suche, audytorzy używają specjalnie wykonanej sondy, która wysyła dźwiękowy alert, jeśli wykryje wilgoć.

· Audyt końcowy
Na koniec Rangery przechodzą przez Ford Customer Product Audit (FCPA) - dwuczęściowy test składający się z audytu dynamicznego lub kontroli jazdy oraz statycznego audytu sensorycznego.
Podczas części dynamicznej audytor prowadzi Rangera po wyznaczonej trasie zatwierdzonej przez zespół ds. rozwoju produktu. Audytor sprawdza i testuje każdy system pojazdu - od tych najprostszych po bardzo zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Ford

Z kolei audyt statyczny wymaga, aby pracownik VEC fizycznie dotknął i sprawdził każdą powierzchnię pojazdu, wychwytując wszelkie niedoskonałości nadwozia. Audytorzy sprawdzają również spójność szczelin paneli wokół całego pojazdu za pomocą specjalistycznych narzędzi pomiarowych. Dokładnie sprawdzają również komorę silnika, upewniając się, że każda część jest zgodna ze specyfikacją i jest bezpiecznie zamocowana. (oprac. ms)