Poprawa w wynikach sprzedaży nowych i używanych kamperów
W ostatnim kwartale 2022 r. wzrosła ilość pierwszych rejestracji nowych samochodów kempingowych w Polsce o 20% (+76 szt.). Natomiast w całym roku odnotowano spadek o 16,3% r/r (-365 szt.). Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polska Grupa Caravaningowa zaprezentowały raport rejestracji nowych i używanych kamperów oraz przyczep kempingowych 2022 roku, który został opracowany na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Kolejność czołowej trójki firm w kategorii pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych pozostała bez zmian w stosunku do roku 2021. Numerem jeden z 32,4% udziałem jest marka Volkswagen, na drugim miejscu Roller Team – 14% oraz zamykający podium Benimar - 9% udział. Pierwsze dwie marki zwiększyły swój udział w rynku, a trzecia zmniejszyła.
Pierwsze rejestracje nowych samochodów kempingowych | |||||||
Pozycja | Marka | I-XII 2022 | udział % | I-XII 2021 | udział % | zmiana % r/r | |
1 | VOLKSWAGEN | 608 | 32,4% | 573 | 25,6% | 6,1% | |
2 | ROLLER TEAM | 262 | 14,0% | 285 | 12,7% | -8,1% | |
3 | BENIMAR | 169 | 9,0% | 263 | 11,7% | -35,7% | |
4 | RIMOR | 98 | 5,2% | 60 | 2,7% | 63,3% | |
5 | CI | 88 | 4,7% | 133 | 5,9% | -33,8% | |
6 | CHAUSSON | 74 | 3,9% | 91 | 4,1% | -18,7% | |
7 | WESTFALIA | 71 | 3,8% | 48 | 2,1% | 47,9% | |
8 | HYMER | 60 | 3,2% | 40 | 1,8% | 50,0% | |
9 | DETHLEFFS | 49 | 2,6% | 141 | 6,3% | -65,2% | |
10 | CARTHAGO | 37 | 2,0% | 43 | 1,9% | -14,0% | |
Pozostałe | 361 | 19,2% | 565 | 25,2% | -36,1% | ||
Ogółem | 1877 | 100,0% | 2242 | 100,0% | -16,3% | ||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
W kategorii pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych kolejny rok liderem pod kątemudziału w rynku pozostała marka Hobby (20,9%), na drugiej pozycji uplasował się Dethleffs (18,3%) oraz na trzeciej lokacie polski producent – Niewiadów (16,2%).
Pierwsze rejestracje nowych przyczep kempingowych |
| |||||||
Pozycja | Marka | I-XII 2022 | udział % | I-XII 2021 | udział % | zmiana % r/r | ||
1 | HOBBY | 223 | 20,9% | 283 | 27,1% | -21,2% | ||
2 | DETHLEFFS | 195 | 18,3% | 193 | 18,5% | 1,0% | ||
3 | NIEWIADÓW | 173 | 16,2% | 134 | 12,8% | 29,1% | ||
4 | KNAUS | 100 | 9,4% | 117 | 11,2% | -14,5% | ||
5 | FENDT CARAVAN | 78 | 7,3% | 69 | 6,6% | 13,0% | ||
6 | WEINSBERG | 67 | 6,3% | 52 | 5,0% | 28,8% | ||
7 | ADRIA | 62 | 5,8% | 59 | 5,7% | 5,1% | ||
8 | STERCKEMAN | 32 | 3,0% | 29 | 2,8% | 10,3% | ||
9 | BUERSTNER | 23 | 2,2% | 7 | 0,7% | 228,6% | ||
10 | TABBERT | 20 | 1,9% | 23 | 2,2% | -13,0% | ||
Pozostałe | 94 | 8,8% | 78 | 7,5% | 20,5% | |||
Ogółem | 1067 | 100,0% | 1044 | 100,0% | 2,2% | |||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Na rynku sprowadzanych z zagranicy przyczep kempingowych w czwartym kwartale zarejestrowano r/r 4% mniej egzemplarzy (- 50 szt.), co zamyka rok ze spadkiem r/r na poziomie 7,4% dającym łączną liczbę 7 173 szt. (- 570 szt. r/r).
Pierwsze rejestracje sprowadzanych używanych przyczep kempingowych w Polsce w okresie sty-gru 2022. Top 10 marek |
| |||||||||
Marka | I-XII 2022 | I-XII 2021 | zmiana % r/r |
| ||||||
HOBBY | 1396 | 1438 | -2,9% |
| ||||||
KNAUS | 453 | 491 | -7,7% |
| ||||||
ADRIA | 421 | 482 | -12,7% |
| ||||||
BUERSTNER | 410 | 379 | 8,2% |
| ||||||
DETHLEFFS | 345 | 356 | -3,1% |
| ||||||
FENDT CARAVAN | 314 | 403 | -22,1% |
| ||||||
TABBERT | 285 | 347 | -17,9% |
| ||||||
BAILEY | 260 | 333 | -21,9% |
| ||||||
SWIFT | 231 | 267 | -13,5% |
| ||||||
LMC CARAVAN | 203 | 237 | -14,3% |
| ||||||
Pozostałe | 2855 | 3010 | -5,1% | |||||||
Ogółem | 7173 | 7743 | -7,4% | |||||||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Pod kątem krajów pochodzenia w przypadku sprowadzanych samochodów kempingowych prym wiodą bez zmian Niemcy (708 szt.) oraz Francja (415 szt.). Na trzecim i czwartym miejscu znalazły się Holandia (108 szt.) oraz Belgia (83 szt.). Z kolei w kategorii kraj pochodzenia sprowadzonych używanych przyczep kempingowych bez zmian. Na pierwszym miejscu znalazła się Wielka Brytania (1 525 szt.), na drugim miejscu znalazła się Holandia (1 507 szt.) i trzecim miejscu Dania (1 437 szt.).
Wartymi uwagi są statystyki rejestracji w ostatnich pięciu latach, z których wynika iż w kategorii nowych samochodów kempingowych oraz nowych przyczep kempingowych odnotowaliśmy trzykrotny wzrost pomiędzy 2022 a 2018 rokiem - samochody kempingowe - 1 877 szt. do 654 szt. – zmiana o 287% oraz przyczepy – 1 067 szt. do 345 szt. – zmiana o 308%.
Pochodzenie sprowadzanych używanych samochodów kempingowych w okresie sty-gru 2022. |
| |||||||||
Marka | I-XII 2022 | I-XII 2021 | zmiana % r/r |
| ||||||
Niemcy | 708 | 803 | -11,8% |
| ||||||
Francja | 415 | 449 | -7,6% |
| ||||||
Holandia | 108 | 114 | -5,3% |
| ||||||
Belgia | 83 | 123 | -32,5% |
| ||||||
Szwajcaria | 82 | 99 | -17,2% |
| ||||||
Pozostałe | 383 | 427 | -10,3% | |||||||
Ogółem | 1779 | 2015 | -11,7% | |||||||
źródło: PZPM na podstawie CEP |
Komentarze ekspertów:
- Branża motoryzacyjna powoli wychodzi z dołka i mamy nadzieję, że obecny rok 2023 będzie lepszy niż poprzedni. Nieco bardziej optymistycznie wygląda sytuacja na rynku przyczep zarówno nowych jak też używanych, bo tutaj dostępność półprzewodników nie jest tak krytyczna, jak w przypadku pojazdów silnikowych. Pozostaje mieć nadzieję, że najbliższe miesiące, kiedy to klienci będą szykowali się do sezonu urlopowego, przyniosą wzrost sprzedaży samochodów - w tym pojazdów pod zabudowy kempingowe. Trzeba też niestety mieć na uwadze coraz bardziej widoczny kryzys, który może spowodować kłopoty na rynku kamperów i przyczep kempingowych, ale będzie to już zupełnie niezależne od kondycji branży motoryzacyjne – komentuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
- W czwartym kwartale zanotowaliśmy zarówno poprawę w wynikach sprzedaży nowych i używanych kamperów jak i przyczep kempingowych. Poprawiło to wyniki roczne. Warto też zauważyć, że nie zmieniły się pozycje w rankingach producentów. Niekwestionowanym liderem w rejestracji nowych kamperów jest Volkswagen, a przyczep- Hobby. W przypadku Hobby trzeba podkreślić olbrzymi udział w rejestracji używanych przyczep - to aż 1396 sztuk na 7173 ogólnie zarejestrowanych w 2022 roku.
Co mogło mieć wpływ na tę poprawę w czwartym kwartale? Z pewnością słabnące Euro zachęciło do odbierania zamówionych pojazdów tych, którzy od dłuższego czasu zwlekali z powodu silnej walut. Kolejnym czynnikiem mogła być sytuacja niespotykana od dawna, gdy pojawiły się u dealerów kampery dostępne „od ręki”. Popatrzmy jednak trochę inaczej na ten raport. W tym roku na polskim rynku przybyło łącznie 11 896 pojazdów kempingowych, a rok temu 13 044. Daje to łącznie ok 25 000 pojazdów kempingowych. To olbrzymia liczba. Te pojazdy trzeba będzie obsłużyć serwisowo. Tu upatrywałbym impuls do dalszego rozwoju rynku caravaningowego w Polsce - podsumowuje Sebastian Klauz, wiceprezes PGC, wydawca czasopisma Polski Caravaning. (ww)