Mercedes Sprinter: pracowity i komfortowy
Sprinter należy do czołówki pojazdów dostawczych, które zdominowały rynek transportowy. Szerokie możliwości adaptacyjne nadwozia, nowoczesne i ekonomiczne silniki oraz atrakcyjne warunki finansowe nabycia pojazdu, to główne atuty Sprintera. W teście redakcyjnym sprawdzaliśmy walory modelu w zabudowie kurierskiej 314 CDI Blueefficiency z silnikiem o mocy 143 KM i normą czystości spalin EURO 6.
Szerokie możliwości adaptacyjne nadwozia, nowoczesne i ekonomiczne silniki oraz atrakcyjne warunki finansowe nabycia pojazdu, to główne atuty Sprintera.
Prezentowany model z rozstawem osi 3665 mm o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t skrywał pod maską 4 cylindrowy, rzędowy 16 zaworowy wysokoprężny turbodiesel o mocy 143 KM, który spełniał normę Euro 6. Atrakcyjny wygląd linii nadwozia dopełnił charakterystyczny design przedniej maski, zwłaszcza grill chłodnicy z centralnie umieszczona gwiazdą i reflektory w technologii LED. To wszystko podkreśla elegancję białego Sprintera w wersji kurierskiej.
Bazująca na przednionapędowej 314-tce zabudowa kurierska Spier typu Walk-In Van to nie tylko 14 m3 pojemności w ładowni, gdzie zamontowano m.in. półki na paczki czy siatkę zabezpieczającą z listwami mocującymi w podłodze.
Odsuwane i zarazem niemal w pełni przeszklone prawe drzwi otwierane z pilota ułatwiają wchodzenie i wychodzenie z auta, ale też zapewniają dobrą widoczność zwłaszcza na prawą stronę pojazdu. Z kolei tylne drzwi, otwierane pod kątem 270 stopni, ułatwiają wejście i załadunek paczek o większych gabarytach.
Modułowe i ergonomicznie zaprojektowana zabudowa oferuje:
• Bezpośredni dostęp z kabiny kierowcy do przestrzeni ładunkowej
• Składany system regałów zainstalowanych na stałe, składany (lewy i prawy).
• Aluminiowe profile antypoślizgowe na podłodze ładunkowej
• Nośność półek może wynosić do 80 kg/m. Półki można składać pojedynczo, a nawet dzielić na segmenty po lewej stronie.
Przy najdłuższej z 4 długości pojazdu i najwyższym z 3 dachów, Sprinter furgon ma przestrzeń ładunkową do 17 m3 . Maksymalna ładowność w wariancie wagowym 5500 kg wynosi 3144 kg. Pojazdy z napędem na przednie koła imponują dodatkową przestrzenią ładunkową i o 80 mm niższą podłogą w porównaniu z pojazdami z napędem na tylne koła. Przewożą również o 50 kg większą ładowność niż pojazdy z napędem na tylne koła z poprzedniej serii.
Dbałość o komfort pracy kuriera
Sadowiąc się w wygodnym, pneumatycznym fotelu kierowcy można tylko delektować się jazdą. Sprinter prowadzi się bardzo stabilnie. Można odnieść wrażenie, że prowadzimy pojazd osobowy. Komfort jazdy podnoszą multimedia MBUX i wydajna klimatyzacja. Manewr cofania ułatwia kamera cofania zamontowana na krawędzi dachu z tyłu pojazdu.
Kierowca ma podgląd sytuacji na kolorowym wyświetlaczu zamontowanym w kokpicie. Dodatkowo, nad bezpieczeństwem czuwa szereg systemów wspomagania m.in. asystent bocznego wiatru, asystent martwego pola czy asystent utrzymania pasa ruchu. W konsoli auta znajdziemy szereg funkcjonalnych systemów i wiele praktycznych schowków. Pod tym względem inni producenci mogą się tylko uczyć od Mercedesa.
Kierowcę kuriera usatysfakcjonuje cicha i miękka praca silnika. Moc ze 143 konnego silnika pomaga wydobyć paliwooszczędna 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic Plus, która jest dostępna opcjonalnie dla pojazdów z silnikami CDI.
Całkiem niezły wynik zużycia paliwa na poziomie 9,3 l 100/km to także zasługa nienagannie działającego systemu Eco Start-Stop. Zwłaszcza dłuższe postoje w korkach uwidaczniały, jak skutecznym sposobem na oszczędzanie paliwa jest system Start-Stop. Ceny Sprintera w wersji furgon startują z poziomu 140 600 zł z VAT zaś Sprintera z podwoziem do zabudowy od 128 000 z VAT.