Mercedes Citan – jasna gwiazda wśród furgonów
W szerokiej gamie użytkowych pojazdów marki Mercedes-Benz interesującą propozycję z szeroką możliwością adaptacji i zabudowy nadwozia stanowi kompaktowy model Citan, który ostatnio przeszedł kurację odmładzającą. Drugiej generacji Citan będzie dostępny zarówno jako furgon, jak i osobowe kombi Tourer. Producent zapowiada kolejne warianty z długim rozstawem osi, a także wersję Mixto. W drugiej połowie 2022 roku zostanie wprowadzony na rynek w pełni elektryczny eCitan.
Solidny charakter kompaktowego Citana podkreśla muskularna linia nadwozia z charakterystyczną trójramienną gwiazda zamocowaną na atrapie chłodnicy. Dostawczy Citan łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne (długość: 4498 mm) z dużą przestrzenią w środku. Dzięki wielu różnym wersjom i praktycznym detalom wyposażenia oferuje wiele możliwości zastosowania i wygodny załadunek. Konstruktorzy Mercedesa włożyli wiele pracy aby poprawić i wyróżnić konstrukcję Citana (opracowana na bazie Renault Kangoo).
Wiele zyskało miejsce pracy kierowcy. Część pasażerska niewiele różni się od wnętrza aut osobowych. Kierowca sadowiąc sie w wygodnym fotelu ma przed sobą funkcjonalny kokpit w którym wykorzystano okrągłe otwory wentylacyjne, takie jak w samochodach osobowych Mercedesa z błyszczącym czarnym wykończeniem. Zastosowana wielofunkcyjna kierownica ułatwia sterowanie opcjami wyposażenia auta. Dostępny jest również 7 - calowy ekran dotykowy ze sterowaniem głosowym „Hej Mercedes” do tego zestaw multimedialny MBUX z Android Auto i Apple CarPlay. Kabinę i przestrzeń ładunkową dzieli plastikowa przegroda, ale do kabiny nie dochodzi hałas, jak w niektórych konkurencyjnych dostawczakach.
Różnic z poprzednią wersją Citana jest wiele i to na korzyść nowego Citana. W wariancie z krótkim rozstawem osi (2716 mm) nowy Citan ma znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład w furgonie długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 metra (w wersji z ruchomą ścianą działową). Drzwi przesuwne to praktyczna zaleta, szczególnie na ciasnych parkingach. Nowy Citan jest dostępny z maksymalnie dwiema parami drzwi przesuwnych.
Zapewniają one szeroki – mierzący 615 milimetrów – otwór po obu stronach pojazdu. Wysokość otworu załadunkowego wynosi 1059 milimetrów (obie liczby dotyczą prześwitu). Również z tyłu przestrzeń ładunkowa (wyłożona specjalną wykładziną gumowo-piankową) jest łatwo dostępna: próg załadunkowy furgonu znajduje się na wysokości 59 cm. Dwa skrzydła tylnych drzwi można zablokować pod kątem 90 stopni, a nawet rozchylić do 180 stopni na boki pojazdu. Drzwi są asymetryczne – lewe skrzydło jest szersze, dlatego należy je otworzyć jako pierwsze. Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.
Moc i ekonomia pod maską
W momencie wprowadzenia na rynek gama silników nowego Citana będzie składać się z trzech modeli wysokoprężnych i dwóch benzynowych. Silniki wysokoprężne są dopracowane, chociaż wyczuwalne są pewne wibracje. W trakcie prezentacji jeździłem najmocniejszą wersją z wysokoprężnym silnikiem 1,5 CDI o mocy 114 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Pomimo ładunku na pace auto wyróżniało się dynamiką, dobrym przyśpieszeniem i umiarkowanym zużyciem paliwa na poziomie 5,7 l /100/km wg. wskazań komputera pokładowego. Lekko wyczuwalna była praca silnika podczas szybszej jazdy na autostradzie ( 120 km/godz). Z kolei w cyklu miejskim diesel wyróżniał się cicha pracą. To pewnie również zasługa dobrze wyciszonej kabiny. Na wyróżnienie zasługuje również płynnie pracująca, poprawiona skrzynia zmiany biegów.
Citan BASE
Moc silnika | 75 kW (102 KM) |
Średnie zużycie paliwa: | 6,7 l/100 km |
Średnia emisja CO₂ | 152 g/km |
Długość pojazdu | 4,50 m |
Wysokość pojazdu | 1,84 m |
Siedzenia (seria / maks. liczba) | 2 / 3 |
Ładowność | 501 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 1,97 t |
Cena całkowita brutto od100 614 zł
Kilka godzin spędzonych za kierownica Citana na ulicach Hamburga potwierdza wszechstronny charakter auta, które z powodzeniem będzie rywalizowało z najlepszymi w segmencie małych samochodów dostawczych. Wkrótce wrażenia z jazdy Citanem w wersji osobowej Tourer.