auto1
E-Transit: pierwszy elektryczny dostawczy Ford
Elektryczna wersja jednego z najlepiej sprzedających się vanów na świecie
25.03.2022

E-Transit: pierwszy elektryczny dostawczy Ford

Pierwszy w pełni elektryczny samochód dostawczy Forda E-Transit wchodzi na rynek. W Polsce dostępne są 22 warianty samochodu. Może także być zabudowany w niemal identycznym stopniu, jak jego spalinowy odpowiednik.


To elektryczna wersja jednego z najlepiej sprzedających się vanów na świecie. Przejął od niego także ponadczasowy wygląd. Jedynym wizualnym wyróżnieniem elektrycznej wersji jest charakterystyczna krata wlotu powietrza z niebieskimi listwami. Samo nadwozie nie ma jednak zmian w stosunku do wersji spalinowej.

Ford E-Transit

Podobnie jak w przypadku spalinowej odmiany samochodu, E-Transit posiada bardzo bogate wyposażenie. Już w standardzie są: klimatyzacja automatyczna EATC, 12-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4, elektryczny hamulec ręczny z funkcją AutoHold, uruchamianie samochodu za pomocą przycisku czy E-Shifter, rotacyjny selektor zmiany przełożeń.

Ford E-Transit

Funkcjonalności bazowej wersji dopełnia winylowa podłoga przedziału ładunkowego. Opcjonalnie dostępny jest natomiast Pro Power OnBoard, a więc system, przez który samochód może zmienić się w źródło prądu. Dostarcza maksymalnie 2,3 kW mocy, dzięki czemu można używać np. elektronarzędzi bez stacjonarnego źródła prądu.

Ford E-Transit

Ford zadbał także o kwestie bezpieczeństwa. E-Transit dostępny jest z funkcją automatycznego hamowania podczas cofania, która jest połączona z kamerą 360 stopni.

Co niezwykle ważne, baterie samochodu umieszczono pod podłogą, dzięki czemu w żaden sposób nie ucierpiała przestrzeń ładunkowa, której maksymalna pojemność wynosi 15,1 m3. Zmiany dotknęły natomiast zawieszenie, które zostało ulepszone .

Technologie rodem z Mustanga Mach-E

Sercem wnętrza samochodu jest system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4 z 12-calowym, dotykowym ekranem. Jedną z jego najważniejszych cech są bezprzewodowe aktualizacje Ford Power-Up. Moc obliczeniowa systemu jest dwukrotnie większa niż SYNC 3. E-Transit ma wbudowaną nawigację satelitarną, a system dostarcza też informacji o natężeniu ruchu, cenach paliw i energii, dostępnych miejscach parkingowych, a przede wszystkim wyznacza trasę z uwzględnieniem zasięgu pojazdu.

Ford E-Transit

Co bardzo ważne w codziennej pracy elektrycznego samochodu dostawczego, SYNC 4 pozwala zaplanować harmonogram ładowań na konkretne dni tygodnia. System umożliwia także ustawienie określonej temperatury w kabinie samochodu podczas ładowania, co oznacza że energia do ogrzania kabiny pobierana jest z sieci, więc bateria będzie w 100% naładowana w momencie rozpoczęcia pracy.

Ford E-Transit

Samochód może być ładowany prądem zmiennym (do 11,3 kW) oraz prądem stałym. Czas ładowania samochodu od 0 do 100% prądem zmiennym o mocy 11,3 kW wynosi 8,2 h, podczas gdy naładowanie go prądem stałym o mocy 115 kW od 15 do 80% trwa 34 minuty.

Kompleksowa oferta

Wszystkie warianty modelu są wyposażone w umieszczone pod podłogą akumulatory o pojemności użytkowej na poziomie 67 kWh.

Do wyboru są trzy rodzaje nadwozia – van, van brygadowy oraz podwozie z pojedynczą kabiną. Każda wersja jest dostępna w dwóch wersjach silnikowych o mocy 184 KM albo 269 KM. W obu przypadkach maksymalny moment obrotowy wynosi 430 Nm, a napęd przekazywany jest na tylne koła.

E-Transit – zasięg WLTP
350 L2H2 260 km
350 L3H2 257 km
350 L4H3 240 km
425 L3H2 308 km
425 L4H3 288 km


Jako van samochód dostępny jest w dwóch seriach – 350 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu 3 500 kg) i 425 (dopuszczalna masa całkowita pojazdu 4 250 kg). Do wyboru są również dwie wysokości dachu: H2 (średni) oraz H3 (wysoki), a także trzy możliwości rozstawu osi: L2 (średni), L3 (długi) oraz L4 (długi – wydłużone nadwozie). Ładowność samochodu wynosi od 720 kg w wersji 350 L3H2 aż do 1 630 kg w wersji 425 L3H2.

E-Transit van – ładowność
350 L2H2 940 kg
350 L3H2 880 kg
350 L4H3 720 kg
425 L3H2 1 630 kg
425 L4H3 1 470 kg


E-Transit van brygadowy jest dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 4 250 kg i rozstawie osi L3. Do wyboru pozostaje wysokość dachu – H2 i H3. E-Transit podwozie z pojedynczą kabiną jest dostępny zarówno w serii 350, jak i 425. Do wyboru jest także rozstaw osi – L3 i L4.
Zasięg dostępnych w Polsce wersji wynosi od 240 kilometrów dla wersji 350 L4H3 do 308 km dla wersji 425 L4H3. Harmonogram ładowania E-Transita pozwala rozpocząć ładowanie pojazdu tak, aby zakończyło się ono tuż przed rozpoczęciem pracy.

Ford E-Transit

Ceny modelu rozpoczynają się od 226 770 zł (cena detaliczna bez VAT) za wersję E-Transita podwozie z kabiną serii 350 L3 i silnikiem elektrycznym o mocy 184 KM. Cennik vana rozpoczyna się od 233 775 zł, a brygadowego vana od 245 660 zł. Samochód w wersjach z serii 350 (kategoria pojazdu N1) kwalifikuje się do otrzymania dopłat z programu „Mój Elektryk”. Dofinansowanie może wynieść nawet 70 000 zł. (ms)