Transporty wysokiego ryzyka
Uszkodzone opony, pęknięta tarcza hamulcowa i wahacz, nieszczelny układ pneumatyczny – to tylko niektóre z usterek ujawnionych podczas kontroli ciężarówek przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego ze Szczecina, Białegostoku i Olsztyna. Pojazdy nie mogły kontynuować jazdy. Przewoźnicy muszą naprawić zagrażające bezpieczeństwu pojazdy.
Czy to są typowe usterki ? Na drodze ekspresowej S6 inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów składający się z ciągnika siodłowego i naczepy. Ciężarówką transportowane były materiały budowlane. Ładunek nie był zabezpieczony. Ciągnik siodłowy miał zużyte opony, nieszczelny układ hamulcowy oraz niesprawne oświetlenie. Kierowca otrzymał dwa mandaty karne. Inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne obu pojazdów i zakazali dalszej jazdy.
Z kolei w miejscowości Połczyn Zdrój inspektorzy ze Szczecina w trakcie patrolu zauważyli samochód ciężarowy, z którego ładunek wysypywał się na drogę. Po zatrzymaniu okazało się, że pojazd nie ma aktualnych badań technicznych, a z silnika wyciekają płyny eksploatacyjne. Nie tylko stan techniczny i sposób przewożonego ładunku wzbudził zastrzeżenia. Prowadzący pojazd nie miał dokumentów niezbędnych do przewozu zgodnego z przepisami. Kierującemu zakazano dalszej jazdy, ukarano go trzema mandatami karnymi. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie wyjaśniające.
Podobna sytuacja miała miejsce podczas kontroli przeprowadzonej przez podlaskich inspektorów ITD. Zatrzymany kierowca ciężarówki przewoził niezabezpieczone materiały budowlane. Pojazd zatrzymano, gdy kierujący nie zastosował się do znaku B-18, łamiąc zakaz wjazdu pojazdów o masie powyżej 15 ton. Kontrolę przeprowadzono na DK61 w Łomży. Stan techniczny zestawu wzbudził obawy inspektorów. Na oponach osi napędowej ciągnika miejscami nie było bieżnika, widoczny były już stalowy kord. Nie pracował układ oczyszczania spalin, a wydech był nieszczelny. Jedno z lusterek było urwane, a układ pneumatyczny pojazdu stracił szczelność.
Nieszczelny był również układ pneumatyczny. Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone kara pieniężną 4 000zł. Oprócz zatrzymania dwóch dowodów rejestracyjnych, zakazano użytkowania i dalszej jazdy obu pojazdom do czasu usunięcia nieprawidłowości włącznie z zapewnieniem sprawnego osprzętu mocującego przewożone materiały budowlane. Ponadto, kierującego ukarano dwoma mandatami karnymi na łączną kwotę 700 zł za niezastosowanie się do znaku B-18 i niezabezpieczenie ładunku przed zmianą położenia. (oprac. ww)