BP Advertisement
Wielton - łatwy start
Spadki rejestracji pojazdów użytkowych
W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w październiku 2023r. zarejestrowano 2 843 szt. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-34,3 %; -808 szt.).
09.11.2023

Spadki rejestracji pojazdów użytkowych

W grupie pojazdów użytkowych pow. 3,5 t grupy tylko nieliczne samochody specjalne odnotowały wzrost (+18%), a reszta spadki rejestracji: ciągniki samochodowe – ponad 27% spadek, podwozia samochodowe – ponad 10% spadek. W segmencie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2023 r. przybyło 5 461 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 9,3% (+465 szt.) r/r. Niestety, jest to daleki wynik od najlepszego w historii 2018r., kiedy zarejestrowano 6 643 szt. samochodów dostawczych.

 

Analizy przygotowane przez zespół PZPM na podstawie szczegółowych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że w październiku 2023r. zarejestrowano 3 042 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-18,7 %) i znacznie więcej niż we wrześniu br. (+33,3%).

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w październiku 2023r. zarejestrowano 2 843 szt. To rezultat mniejszy niż przed rokiem (-34,3 %; -808 szt.) i jednocześnie ponad 1/3 większy niż we wrześniu br. o 32,5% (+697 szt.). Wysoki spadek to efekt z jednej strony wysokiej bazy analogicznego miesiąca ubiegłego roku a z drugiej wyhamowania rynku po nadmiarowych rejestracjach w sierpniu spowodowanych koniecznością zarejestrowania pojazdów nie wyposażonych w nowy inteligentny tachograf (G2V2) przed dniem 21 sierpnia br.

Ciężarowe o dmc >3,5T

Od początku 2023 r. zarejestrowano 29 439 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 6,5%. To najlepszy rezultat po dziesięciu miesiącach, przewyższający dotąd rekordowy analogiczny okres w 2022r o 1,8 tys. szt.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydało VOLVO (5 528 szt.) po 8% wzroście. Drugi był MERCEDES-BENZ (5 233; -7%), który wyprzedza markę DAF (5 122; -14%). SCANIA jest czwarta (4 376 szt. +36%), a piąty MAN (+7%) po wydaniu 3 863 szt. Lider VOLVO w okresie styczeń-październik 2023 r. miał prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,3 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 18%, 17%, 15% i 13% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 85% rok temu.



Samochody dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2023 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 461 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 9,3% (+465 szt.) r/r. W porównaniu z rezultatem z września br. rynek samochodów dostawczych był większy o 3 szt. To siódmy miesiąc od początku roku ze wzrostem r/r (tylko w lutym, marcu i kwietniu rynek spadał) a jednocześnie daleki od najlepszego w historii 2018r. kiedy zarejestrowano 6 643 szt.

Od początku 2023 r. przybyło 52 765 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 3,5% (+1 777 szt.) r/r a jeszcze po pierwszym półroczu rynek delikatnie tracił (-0,1%).

W rankingu samochodów dostawczych liderem była marka Renault, która zarejestrowała 10 709 szt. dokładnie tyle samo co rok temu. Pierwsza marka w rankingu zgarnęła po trzech kwartałach 20,3% rynku i traci 0,7 pkt. proc. Drugi był Ford z wynikiem 7 827 szt. (+7% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 6 439 szt. (+21,8%), wyprzedził marki: Toyota (5 738 szt. +52,4%) oraz Volkswagen (4 497 szt.; +28,2%).




W ogólnym rankingu modeli w 2023r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 8 222 szt; drugi był Fiat Ducato (4 352 szt.); trzecie Iveco Daily (4 307 szt.); Ford Transit był czwarty (3 598 szt.), a za nim Mercedes-Benz Sprinter (3 555 szt.). (ww)