Scania podsumowała rok 2020
Pozycja Scania na polskim rynku i rozwinięta sieć serwisów stanowią gwarancję dostępu do rozwiązań transportowych na najwyższym poziomie i profesjonalnej opieki blisko 850 pracowników serwisów
14.12.2020

Scania podsumowała rok 2020

Mocna druga połowa roku i nowości produktowe, tak w skrócie można podsumować 2020 rok w sieci Scania w Polsce. Najwięcej emocji wzbudziły globalne premiery napędów elektrycznych i hybrydowych oraz nowa gama silników Scania V8.

Jeszcze na początku tego roku świat wyglądał zupełnie inaczej. Koronawirus wydawał się wyzwaniem lokalnym i odległym. Obecnie wszyscy mierzymy się z tym problemem. Przerwanie łańcuchów dostaw spowodowało, że Scania w ciągu roku zdecydowała się na krótkotrwałe wstrzymanie produkcji, podjęto też trudne decyzje mające na celu ograniczenie kosztów działalności i rozmiarów naszej organizacji. Zamknęliśmy produkcję jako jeden z ostatnich producentów i wznowiliśmy ją jako jedni z pierwszych. Bezustannie dbamy też o najwyższą dyspozycyjność pojazdów naszych klientów. Serwisy Scania są stale otwarte, służąc wsparciem, tak jak zawsze. To wielka zasługa naszych pracowników, za co należy im się duże uznanie. Scania, tak jak jej klienci, ma zadanie do wykonania. W nowych warunkach zapewnić ten sam, wysoki standard produktów i usług – komentuje Harald Woitke, dyrektor generalny Scania Polska S.A.

Od czerwca rynek zaczął odrabiać straty z pierwszej połowy roku. Obserwujemy wzrost sprzedaży zwłaszcza dużych flot. Druga połowa tego roku jest znacznie lepsza, nawet w porównaniu do wyników z drugiej połowy 2019 roku. Na koniec listopada zarejestrowano w sumie 2749 nowych pojazdów Scania. Cały rynek skurczył się o ok. 32% w porównaniu do ubiegłego roku. Ważnym trendem, który obserwujemy jest wzrost zainteresowania zrównoważonymi rozwiązaniami transportowymi, a zwłaszcza pojazdami do transportu międzynarodowego napędzanymi LNG. Towarowy transport drogowy funkcjonuje cały czas i niezmiennie ma do odegrania doniosłą rolę. Patrzymy w przyszłość z optymizmem – podsumowuje Harald Woitke.

Rok premier

Największą z nowości tego roku jest wprowadzenie na rynek gamy elektrycznych pojazdów ciężarowych Scania: w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego oraz hybrydy plug-in. Pojazdy są przystosowane przede wszystkim do pracy w mieście, m.in. w transporcie dystrybucyjnym.

Jako pierwszy producent pojazdów użytkowych na świecie Scania wprowadziła gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych. To nasz kolejny krok w stronę świata wolnego od paliw kopalnych. Zelektryfikowane pojazdy to nie tylko czyste powietrze, ale także mniej hałasu w miastach. Mogą wykonywać nocne dostawy, gdy ulice i parkingi są puste. Praca przebiega szybciej oraz przy niższym wydatku energii. Pojazd jest lepiej wykorzystany, a transport bardziej wydajny – komentuje Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska S.A.

Scania
W pełni elektryczna ciężarówka Scania posiada silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety baterii o pojemności 165 – 300 kWh

Dostępne są zestawy elektrycznej Scanii złożone z 5 lub 9 baterii. Większy z nich zapewnia zasięg do 250 km na jednym ładowaniu. Hybryda plug-in Scania umożliwia pokonywanie długich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km w oparciu o pracę silnika elektrycznego, tam gdzie to jest wymagane. Oba typy napędu: elektryczny i hybrydowy wykorzystują system modułowy Scania.

Najwyższa moc w historii

Kolejna premiera to nowe silniki Scania V8. Oprócz nowych zestawów mocy 530, 590, 660 i rekordowych 770 KM, silniki oferują też znacząco niższe zużycie paliwa.

Nowy silnik Scania V8 to powód do dumy. Nie tylko dlatego, że ma tak wysokie osiągi. Co najmniej tak samo ważny jest sposób, w jaki je generuje. Imponujący moment obrotowy 3700 Nm jest w nim dostępny przy zaledwie 1000 obr./min. Niskie obroty to niskie spalanie, także podczas jazdy z ciężkim ładunkiem lub w górach, a do takich zadań przede wszystkim przeznaczona jest Scania V8 – dodaje Tomasz Cwalina.

Scania
W nowym silniku Scania V8 zastosowano też wiele innych rozwiązań sprzyjających lepszemu wykorzystaniu energii paliwa, m.in. wyższy stopień sprężania, nową pompę paliwa czy osprzęt, który można odłączyć, kiedy nie pracuje

Wraz z nowym silnikiem Scania wprowadziła nową rodzinę zautomatyzowanych skrzyń biegów G33, o jeszcze większej rozpiętości przełożeń, bardziej precyzyjnym sterowaniu i obniżonych oporach wewnętrznych. Tak skonstruowany układ napędowy jest doskonałym rozwiązaniem dla zestawów o zwiększonej długości i masie, które są prostą receptą na podniesienie wydajności transportu i zmniejszenie natężenia ruchu na trasach międzynarodowych.

W sieci Scania

Jeśli chodzi o część serwisową biznesu Scania w Polsce, to odnotowaliśmy wzrost sprzedaży umów serwisowych dla wszystkich pojazdów, a zwłaszcza dla używanych samochodów ciężarowych i podwozi. Sieć Scania w Polsce powiększyła się o nowy, 40. obiekt serwisowy Scania – w Mławie, a serwis naszego partnera w Toruniu zmienił lokalizację – komentuje Krzysztof Rosół, dyrektor działu usług serwisowych Scania Polska S.A.

Od tego roku użytkownicy pojazdów Scania mogą korzystać z „Przewodnika kierowcy Scania”, bezpłatnej aplikacji pełniącej funkcję cyfrowej instrukcji pojazdu Scania. Co więcej, w Polsce dostępne są również szkolenia kierowców Scania w wygodnej, zdalnej formie szkoleń. Szkolenia są prowadzone przez profesjonalnych trenerów Scania i mają na celu utrwalenie umiejętności ekonomicznej jazdy, podniesienie bezpieczeństwa na drodze oraz obniżenie poziomu stresu kierowcy. W tym roku tradycyjnie obył się także konkurs Pomorska Miss Scania, po raz pierwszy w wersji online.