Scania na drodze elektryfikacji
GE281 to zupełna nowość w branży ciężkich pojazdów użytkowych
10.12.2021

Scania na drodze elektryfikacji

Scania przedstawiała dwa nowe pojazdy ciężarowe: hybrydę (HEV) oraz hybrydę plug-in (PHEV). Pojazdy mogą być wyposażone w układy napędowe i systemy ładowania energii dopasowane do zadań, np. do transportu w temperaturze kontrolowanej, przewozu betonu lub dystrybucji regionalnej.



Nowy hybrydowy układ napędowy Scania został zaprojektowany przy użyciu systemu modułowego. Wskutek połączenia dwóch silników elektrycznych z głównymi komponentami najnowszej generacji (2020) skrzyni biegów Opticruise, powstała nowa, wyjątkowa przekładnia GE281. To jedyna w swoim rodzaju maszyna elektryczna zapewniająca płynnie działający napęd pojazdom o dopuszczalnej masie całkowitej dochodzącej do 36 t. Nie musi korzystać ze wsparcia silnika spalinowego, ale współpracuje z nim przy ruszaniu i rozpędzaniu. Dzięki GE281 w pojeździe mogą być stosowane silniki spalinowe o mniejszej pojemności i mocy. Ten typ napędu hybrydowego przynosi redukcję zużycia paliwa na obszarach zurbanizowanych sięgającą 40% w stosunku do typowego napędu.

Maszyna elektryczna Scania GE281 jest innowacyjnym rozwiązaniem dla hybrydowych pojazdów ciężarowych. Ten wyjątkowy zespół powstał poprzez połączenie dwóch silników elektrycznych i najnowszej skrzyni Opticruise za pośrednictwem dwóch wałków wejściowych. Zapewnia stałą moc 230 kW i umożliwia zastosowanie przystawki napędzanej od skrzyni biegów. Dzięki temu może być wykorzystywany w specjalistycznych pojazdach do różnych prac i nie musi korzystać ze wsparcia silnika spalinowego.

Najnowsza generacja hybrydowych pojazdów Scania jest dostępna w wersji HEV oraz PHEV z kabinami P, G oraz L. Występuje jako podwozia i ciągniki siodłowe. Oferowane są do nich silniki 7-litrowe DC07 oraz 9-litrowe DC09, każdy o trzech poziomach mocy. Wszystkie silniki Scania Euro 6 mogą być zasilane uwodornionym olejem roślinnym (HVO), a niektóre z nich także biodieslem FAME.

Scania GE281 zapewnia 230 kW mocy stałej oraz 290 kW szczytowej, a maksymalny moment obrotowy wynosi 2100 Nm. Dysponuje 6 biegami do jazdy w przód i nie jest wyposażona w tradycyjne sprzęgło. Płynną zmianę przełożeń umożliwia przekładnia planetarna. Dzięki GE281 pojazd z łatwością porusza się z niską prędkością, a przystawka odbioru mocy może być załączona w ruchu zarówno podczas jazdy na napędzie elektrycznym, jak i spalinowym.

Scania
Zupełnie nowa maszyna elektryczna GE281 współpracuje z 7- i 9-litrowymi silnikami spalinowymi Scania, umożliwiając wdrażanie wolnego od paliw kopalnych ciężkiego transportu, wykorzystującego specjalistyczne zabudowy

Więcej o hybrydach

Scania jest jednym z kilku producentów dostarczających hybrydowe warianty pojazdów ciężarowych. W 2014 roku firma przedstawiła pierwszą generację hybryd zdolnych poruszać się na napędzie elektrycznym na dystansie do 2 km.

Najnowsze hybrydy Scania oferują kilka funkcji. Mogą poruszać się wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, np. włączanego automatycznie w powiązaniu ze Scania Zone, jedną z funkcji systemu telematycznego Scania. Kierowca może też zaoszczędzić energię elektryczną na czas, gdy będzie musiał z niej skorzystać w strefie gdzie obowiązują ograniczenia emisji spalin i hałasu.

Nowa generacja hybryd Scania HEV i PHEV oferuje zupełnie nowy poziom osiągów. Przystawka odbioru mocy może być używana podczas jazdy, również przy napędzie elektrycznym, a także system start-stop, wyłączający silnik podczas postoju. Pojazdy te mogą być wyposażone w przewidujący tempomat adaptacyjny i stwarzają możliwość wyboru trybu jazdy. W trybie Power oprócz maksymalnej mocy silnika spalinowego kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 100 KM (74 kW).

Eksperci Scanii prognozują, że hybrydy zostaną ostatecznie zastąpione przez bateryjne pojazdy elektryczne. Lecz nim zasięg pojazdów elektrycznych wzrośnie odpowiednio do potrzeb i powstanie wystarczająca infrastruktura do ładowania, hybrydy będą miały wiele do powiedzenia w bieżącej dekadzie. (ww)