Podsumowanie roku 2022: rynek pojazdów ciężarowych na plusie
W grupie kompletnych lub skompletowanych podwozi (+11,8%; +923 szt.) liderem jest IVECO
04.01.2023

Podsumowanie roku 2022: rynek pojazdów ciężarowych na plusie

W całym 2022 roku przybyło 36 061 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+5,9%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 34 705, czyli 6,8% więcej niż w 2021r. Dodać należy, iż w całym 2022r. sprowadzono 29 454 szt. używanych pojazdów użytkowych (-17,5%; -6 205 szt.), w tej liczbie znalazło się 26 000 samochodów ciężarowych (-21%; -6 908 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów użytkowych pow. 3,5t było o 18,3% mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.


W poszczególnych miesiącach ubiegłego roku rezultaty pozytywne (siedem miesięcy wzrostów) dominowały nad negatywnymi (pięć miesięcy spadków). Wcześniej rynek utrzymywał się na plusie nieprzerwanie od listopada 2020r. do grudnia 2021r. W całym 2022 roku przybyło 36 061 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+5,9%) w skali roku.

Dane PZPM przygotowane na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że w całym 2022 r. zarejestrowano 34 905 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 6,8%.
W całej grupie znalazło się 26 188 ciągników. Ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2021r. o 1 298 szt. (+5,2%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 6 506 rejestracji (+1%). Zmniejszył udział w rynku (-1,1 pkt. Proc.) do 25%. Za nim MERCEDES-BENZ (5 481 szt. +32%) znacznie powiększył udział o 4,3 pkt. proc do 21% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest VOLVO (4 848 szt.; +4%; 19% udz.), które straciło 0,3 pkt. proc udziału. Na czwartym MAN z udziałem 13% (3 423; -6%) i następna SCANIA z 12% udziałem (3 122; -11%). Później Renault (5% udz.), Iveco (2,9% udz.) i Ford Trucks (2,5%), któremu do poprzednika brakuje 106 szt.

W tym samym czasie wydano 8 717 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+11,8%; +923 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1 581 szt. 18% udz.) a vice liderem MERCEDES-BENZ (1 516 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji VOLVO (1 414 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (1 293) i SCANIA (1 060).



PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów podaje, że w ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2022r. najwięcej pojazdów wydał DAF (7 332; -2%). Drugi był MERCEDES-BENZ (7 000; +29%), który wyprzedza markę VOLVO (6 262; +13%). MAN jest czwarty (4 716 szt. -8%), a piąta SCANIA (-9%) po wydaniu 4 182 szt. Leader DAF w 2022 r. miał 21% udziału w rynku tracąc o 1,8 pkt proc. z ubiegłego roku. MERCEDES-BENZ przekroczył 20%, zyskał 3,4 pkt. proc. Marka VOLVO z 18% udziałem zyskała 0,9 pkt proc. MAN miał ponad 13% udział w rynku i stracił 2,2 pkt. proc. SCANIA straciła 2 pkt. proc. W skali roku. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2022r ponad 84% rynku a 86% rok temu.

Źródło: PZPM


Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 92% rynku samochodów ciężarowych w 2022 w ogólnym rankingu pierwszy jest DAF (7 194 szt.; 22% udz.) po spadku o 2%. Na drugim miejscu MERCEDES-BENZ (6 594 szt.; 21% udz.), wzrost o 32% a trzecie VOLVO (6 236 szt.; +13% i 19% udz.). Tuż za podium MAN (4 384 szt.; -5%; 14% udz.). Pierwszą piątkę zamknęła SCANIA (4 182 szt.; -9% i 13% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (1972), IVECO (906), a dalej FORD TRUCKS (662).