Pierwsze w Polsce śmieciarki na podwoziach IVECO S-WAY zasilane LNG
Pojazdy gazowe charakteryzują się niższym poziomem hałasu
21.10.2022

Pierwsze w Polsce śmieciarki na podwoziach IVECO S-WAY zasilane LNG

Trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY, to pierwsze w naszym kraju pojazdy zasilane LNG, które trafiły do PGK w Śremie. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.


Śmieciarki zabudowane na podwoziach IVECO S-WAY, są pierwszymi w Polsce tego typu pojazdami zasilanymi LNG. Z trzech zamówionych pojazdów, dwa zostały wyposażone w jednokomorową zabudowę NTM typu BIO, natomiast jeden w zabudowę dwukomorową, także BIO. Wszystkie trzy śmieciarki zabudowano na podwoziach IVECO S-WAY w układzie 6x2, z trzecią osią kierowaną, co znacząco ułatwia manewrowanie tym pojazdem na podwórkach, placach i ulicach miasta.

Za napęd śmieciarek odpowiada niskoemisyjny silnik IVECO Cursor 9 NG o mocy 340 KM, zasilany LNG. Jednostka współpracuje z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią przekładniową HiTroniX.

IVECO
Zamówione przez PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY

Oprócz trzech IVECO S-WAY z zabudowami do zbiórki odpadów, PGK w Śremie odebrało także zestaw, który składa się z ciągnika siodłowego IVECO S-WAY AS440S46T/P 2LNG oraz naczepy firmy STAS wyposażonej w system rozładunku za pomocą ruchomej podłogi. Jego zadaniem będzie transport ładunków przeznaczonych do recyklingu. Aby móc bez problemu dotrzeć do odbiorców znajdujących się nawet w dużej odległości od Śremu, IVECO S-WAY został wyposażony w dwa zbiorniki LNG, mogące łącznie pomieścić aż 950 litrów skroplonego gazu, co zapewnia zasięg na jednym tankowaniu nawet do 1300 km. Lewy zbiornik jest tu nieco mniejszy, co umożliwia montaż zbiornika oleju hydraulicznego, koniecznego do obsługi naczepy z ruchomą podłogą.

Pojazdy gazowe charakteryzują się niższym poziomem hałasu niż konwencjonalne silniki wysokoprężne, dostarczany ciągnik posiada dodatkowo cichy tryb pracy („Silent Mode”) pozwalający na wyciszenie do 71 dB (A), co zmniejsza uciążliwość ruchu, szczególnie w nocy. (ww)